Europese e-commerce bedrijven laten onnodig kansen liggen

Datum nieuwsfeit: 12-10-2000

I GROUP PLC

EUROPESE E-COMMERCE BEDRIJVEN LATEN ONNODIG KANSEN LIGGEN

Studie van 3i Venturelab toont aan:

EUROPESE E-COMMERCE BEDRIJVEN LATEN ONNODIG KANSEN LIGGEN

Amsterdam, 12 Oktober 2000 - In een vandaag gepubliceerd rapport wordt gewaarschuwd dat Europese e-commerce bedrijven het zich niet langer kunnen veroorloven om de twee belangrijkste strategieën voor succes naast zich neer te leggen: efficiëntie en 'stickiness' (het blijven 'plakken' bij een website). Deze strategieën worden vooralsnog weinig toegepast, terwijl ze een grote kans op succes hebben. Het rapport is afkomstig van 3i Venturelab, een studiecentrum voor ondernemerschap. Het centrum is een joint venture tussen 3i, Europa's meest toonaangevende venture capitalist en INSEAD, een van 's werelds belangrijkste economische hogescholen.

'Strategies for Value Creation in e-Commerce: Best Practice in Europe' is gebaseerd op een oriënterende studie van dertig succesvolle, openbaar genoteerde, Europese e-commerce bedrijven in Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Israël, België en het Verenigd Koninkrijk. In de studie worden manieren genoemd waarop deze bedrijven waarde hebben gecreëerd. Met deze manieren zouden managers een beter besef kunnen krijgen van de factoren waar succesvolle Europese e-commerce bedrijven vandaag de dag door worden gedreven. De conclusie van het rapport is dat zij ook individuele bedrijven moeten helpen bij het evalueren van hun eigen prestaties en verbeteringen moeten invoeren om hun eigen aanbiedingen te verrijken met verrassende ideeën.

Hoewel er sterke voorbeelden zijn van het implementeren van enkele van deze factoren, wordt in het rapport benadrukt dat er grote variaties zijn in de mate waarin de bedrijven een van beide kernstrategieën hebben bereikt. De meeste bedrijven concentreren zich op het implementeren van kleine maatregelen en maken geen gebruik van het volledige spectrum van waarde-creërende activiteiten.

In het rapport worden onder andere de volgende maatregelen genoemd die te weinig door de dertig onderzochte bedrijven worden gebruikt: > verhogen van de informatiekwaliteit tussen de partijen in een transactie en het makkelijker maken van transacties voor consumenten,
zodat de efficiëntie wordt verhoogd;
> meer gebruik maken van loyaliteitprogramma's en virtuele gemeenschappen, zodat consumenten aangemoedigd worden om bij een site
van een bepaald bedrijf te blijven 'plakken' in plaats van aanbiedingen
van concurrenten na te gaan.

In het rapport wordt niet alleen de nadruk gelegd op een aantal e-commerce bedrijven die bepaalde 'best practice'-strategieën hebben geïmplementeerd. Ook worden de factoren vastgesteld die behulpzaam zijn bij het succes van de e-onderneming zelf. Deze factoren variëren van maatregelen om de persoonlijke consumenteninformatie te beschermen die tijdens transacties aan leveranciers wordt verstrekt, het gebruik van virtuele winkelpuien om een deel van het sociale aspect van winkelen te herscheppen, tot kostenbesparende initiatieven zoals het integreren van de keten van toeleveranciers of het uitbesteden van functies aan derde partijen.

Professor Christoph Zott van INSEAD noemt drie kenmerken van virtuele markten die anders zijn dan traditionele modellen. Met deze kenmerken kunnen ondernemingen op een unieke manier waarde creëren: > Reach (bereik); het vermogen om een groot aantal spelers of producten
te verbinden, waaronder talloze leveranciers, consumenten, verkopers
en, indirect, leveranciers van aanvullende diensten; > Richness (rijkdom); door de technologie krijgen alle partijen een stroom aan informatie die groter en dieper is en sneller gecommuniceerd
wordt dan in een traditionele markt mogelijk is; > Digital representation (digitale weergave); het is niet mogelijk om het
product aan te raken of te voelen, een fysieke winkelpui binnen te gaan
of menselijke interactie te hebben.
Daarom moeten e-commerce bedrijven zich niet enkel beraden over welke strategieën zij moeten implementeren om waarde te creëren, maar ook over hoe zij deze strategieën moeten implementeren.

Guy Zarzavatdjian, Managing Director van 3i Benelux: 'Het rapport toont aan dat alleen een uniek idee niet genoeg is voor het succes van een e-onderneming. Het idee moet goed doordacht zijn, tot en met de marketing, verkoop en klantenservice. Het bedrijf moet zich in elk van deze gebieden geheel richten op het creëren van waarde voor zijn consumenten, leveranciers en zakenpartners. Recent investeerde 3i Benelux in EC-Gate, een wereldwijd actieve, toonaangevende Application Service Provider, juist omdat dit bedrijf deze e-principles ter harte neemt.'

- einde -

OPMERKINGEN VOOR DE REDACTIE

Over 3i Venturelab
3i Venturelab is drie jaar geleden met subsidie van 3i opgericht voor de bestudering van het ondernemerschap en gerelateerde onderwerpen. Het centrum bevindt zich in het hoofdkantoor van INSEAD in Fontainebleau te Frankrijk.

Over 3i Group
3i Group plc, Europa's meest toonaangevende venture capitalist, investeert in kansrijke ondernemingen met groeiperspectief, in alle sectoren. Zij voorziet bedrijven van financiële middelen voor groei, herstel, management buy-outs en management buy-ins. 3i heeft een netwerk van meer dan 35 kantoren, verspreid over drie continenten. In totaal heeft 3i voor bijna GBP 12 miljard geïnvesteerd in meer dan 13.400 ondernemingen (waaronder mede-beleggingsfondsen). Zij heeft een beleggingsportefeuille van bijna 3.000 bedrijven, waarvan de gecombineerde waarde GBP 6 miljard bedraagt.

Over 3i Technology
In de twaalf maanden tot 31 maart 2000 investeerde 3i (waaronder haar mede-beleggingsfondsen) GBP 656 miljoen in 364
technologie-ondernemingen, net iets minder dan de helft van de beleggingen van 3i in die periode.
3i doet technologiebeleggingen in een groot aantal sectoren, waaronder telecommunicatie, biowetenschappen en gezondheidszorg, computerdiensten, e-ondernemingen en elektronica. De portefeuille bevat ondernemingen in alle ontwikkelingsfasen. De technologieportefeuille van 3i had op 31 maart 2000 een waarde van meer dan GBP 2 miljard en bevatte zo'n 750 ondernemingen. De technologieportefeuille vertegenwoordigt 40% van de totale portefeuillewaarde van 3i.

Over INSEAD
INSEAD is een onafhankelijke school voor internationaal management en is opgericht in 1959 in Fontainebleau in Frankrijk. In 2000 opende INSEAD een tweede campus in Singapore. Het MBA-programma, het langst bestaande in Europa, wordt op beide locaties aangeboden en levert een unieke leeromgeving voor de circa 700 MBA-deelnemers die jaarlijks worden toegelaten, en uit meer dan 60 verschillende landen afkomstig zijn. INSEAD biedt, via haar 126 internationale faculteiten, tevens uitgebreide cursusprogramma's voor de opleiding tot bestuursfunctionaris aan, een PhD en een reeks van onderzoeks- en ontwikkelingsprogramma's en -centra.

Mediacontact 3i:
Eric van Kleef (Burson-Marsteller)
Telefoon: +31 70 362 4861

Managing Director 3i Benelux:
Guy Zarzavatdjian
Telefoon: +31 20 3057 444