Start onderzoek Genomics en Biomoleculaire informatica

Senter

Persbericht van Senter

Start onderzoeksprogramma's Genomics en Biomoleculaire informatica

Den Haag, 9 oktober 2000 - Het Ministerie van Economische Zaken en de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) starten een tweetal programma's op het gebied van Genomics en Biomoleculaire Informatica. Het startsein voor beide programma's wordt gegeven op 13 oktober 2000 tijdens een gezamenlijk start-symposium bij de Katholieke Universiteit Nijmegen. Universiteiten en onderzoeksinstituten kunnen onderzoeksvoorstellen indienen tot en met 30 november 2000.

Startsymposium
Het startsymposium vindt plaats op 13 oktober 2000 van 9.30 uur tot 15.30 uur in Collegezaal C1 van de Katholieke Universiteit Nijmegen. Belangstellenden kunnen kennis nemen van de inhoud en doelstellingen van de beide programma's en vertegenwoordigers van universiteiten, onderzoeksinstellingen en bedrijven ontmoeten. Tevens zullen twee gerenommeerde sprekers hun visie geven op de snelle ontwikkelingen in de genomics en bio-informatica. Jan Mous, Chief Scientific Officer van Europa's grootste bio-informaticabedrijf Lion Biosciences spreekt over 'Bioinformatics; transforming data into knowledge'. Anibal Cravchik, scientist van Celera Genomics spreekt over 'Genomics: from sequence to sense'. Op de kennismarkt vinden de deelnemers informatie over belangrijke Nederlandse initiatieven op dit gebied. Aansluitend aan het startsymposium spreekt de hoogleraar bio-informatica professor Gert Vriend in de aula van de Katholieke Universiteit Nijmegen zijn inaugurale rede 'Bio-informatica met vallen en opstaan' uit.

Indiening onderzoeksvoorstellen Universiteiten en kennisinstellingen kunnen onderzoeksvoorstellen voor beide programma's indienen tot en met 30 november 2000. Het IOP Genomics subsidieert precompetitief onderzoek aan universiteiten en onderzoeksinstituten dat aansluit bij de innovatiebehoefte van het bedrijfsleven. Voor de eerste vier jaar van het programma is NLG 30 miljoen beschikbaar. Senter voert het IOP Genomics uit. Doelstelling van het NWO-programma BMI is het versterken van de biomoleculaire informatica in Nederland. Dit gebeurt door een combinatie van subsidievormen, waarvoor vanuit NWO als eerste aanzet NLG 20 miljoen beschikbaar is gesteld.

Meer informatie
Meer informatie over de programma's is te vinden op internet (www.senter.nl/iop of www.nwo.nl). Ook kan men contact opnemen met NWO, mw. dr. M. Brandsma of dr. L.B.J. Vertegaal, telefoon (070) 344 07 40, e-mail: (cw@nwo.nl) of Senter IOP, dr. M.J.A. de Groot, telefoon (070) 361 03 35, e-mail: (m.j.a.degroot@senter.nl).

Genomics en Biomoleculaire informatica Momenteel worden wereldwijd in hoog tempo complete DNA-volgordes in kaart gebracht van vele soorten micro-organismen, planten, dieren en de mens. Met die kennis kan de manier waarop erfelijke eigenschappen vertaald worden naar het functioneren van organismen worden onderzocht. Genomics is het onderzoeksveld dat zich hiermee bezig houdt. Biomoleculaire informatica richt zich op het genereren van kennis uit grote hoeveelheden moleculair biologische informatie, die onder andere binnen het genomics onderzoek worden gegenereerd. Er is een sterke wederzijdse interactie tussen beide vakgebieden, die te samen een grote impact zullen hebben op wetenschap, economie en de maatschappij in de 21ste eeuw.

Senter is een agentschap van het Ministerie van Economische Zaken dat overheidsbeleid uitvoert op het gebied van technologie, energie, milieu, export en internationale samenwerking. Doelstelling hierbij is het duurzaam versterken van de positie van bedrijfsleven en kennisinstellingen in ons land. Wilt u meer informatie over de subsidie- en kredietmogelijkheden van Senter dan kunt u contact opnemen met het KMO-InformatieSenter, telefoon (070) 361 02 77. Dit dagelijks geopende telefonische informatiepunt is speciaal, maar niet uitsluitend, voor kleine en middelgrote ondernemingen (KMO) bedoeld.

Noot voor redacties