Stichting Museumbrowser voor Nederlandse musea op Internet

www.museumbrowser.nl

Unieke voorsprong voor Nederlandse musea op Internet

Voorjaar 2001: Heel Nederland in één virtueel museum

Laren, 13 oktober 2000 - In Laren (NH) is vrijdag de Stichting Museumbrowser opgericht. De stichting lanceert komend voorjaar een uniek museum-vindsysteem op Internet, waarin digitale collecties van Nederlandse musea gecombineerd worden ontsloten. De stichting is een initiatief van het Medialab in Schellinkhout en internetbedrijf mmworks in Laren, in samenwerking met verschillende Nederlandse musea.

De museumbrowser is meer dan een portal
De Museumbrowser is niet te vergelijken met een 'gewone' portal. Daarvan zijn er al genoeg op het Internet. De Museumbrowser werkt op bases van de bij Medialab ontwikkelde, revolutionaire Aqua Browser®. Deze vindmachine zoekt associatief en op meer dan puur een combinatie van letters (zoals andere zoekmachines): De Aqua Browser® is een semantisch opgebouwd systeem, dat snel en effectief informatie vindt en tegelijkertijd verbanden legt met aanverwante onderwerpen.

Waarom een Museumbrowser?
Musea hebben tot taak een collectie samen te stellen en die te conserveren en beheren. Bovendien moeten zij de verzamelde kennis over de collectie verspreiden. Vooral op dat laatste gebied biedt de Museumbrowser tot dusver ongekende mogelijkheden. De Museumbrowser wordt het kennisnet voor de Nederlandse museumwereld.

Waarom een stichting?
De Stichting Museumbrowser zal de komende maanden de financiering van het project verzorgen, in samenwerking met verschillende publieke en particuliere fondsen. Op langere termijn zal de stichting zich bezighouden met de ontwikkeling van afgeleide toepassingen van de Aqua Browser technologie voor de museumwereld.
Voorzitter van de stichting is Thijs Chanowski, directeur van Medialab en hoogleraar interactieve media aan de Universiteit van Amsterdam.

Voor de redactie:
Meer informatie over de museumbrowser en een demonstratie van de Aqua Browser vindt u op www.museumbrowser.nl

of mail: (info@museumbrowser.nl)

U kunt ook bellen met Paul Robert, secretaris van de Stichting Museumbrowser: 035 - 5330087.