Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Ziekenhuizen benutten kansen op internet onvoldoende

Datum nieuwsfeit: 13-10-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Ernst & Young

Nederlandse ziekenhuizen benutten kansen op internet onvoldoende

In Nederland wordt nog weinig gebruik gemaakt van de mogelijkheden van internet voor de gezondheidszorg. De Nederlandse ziekenhuizen laten kansen liggen. Onderzoek van Ernst & Young en Cap Gemini Ernst & Young toont dat aan.

Het onderzoek omvatte 121 ziekenhuizen in Nederland. Van deze ziekenhuizen hebben maar enkele een goede website waarmee patiënten relevante informatie kunnen krijgen;slechts een derde heeft bijvoorbeeld een website onder eigen naam. De meeste ziekenhuizen verstrekken alleen informatie over bereikbaarheid en bezoek- of spreekuren. Nog maar een kwart van de ziekenhuizen verstrekt informatie via de website over openstaande vacatures of wachttijden. Het maken van een afspraak via Internet is vrijwel onmogelijk; de onderzoekers konden niet meer dan één ziekenhuis vinden met deze digitale faciliteit. Het Oogziekenhuis Rotterdam kwam met een rapportcijfer van 6,7 als beste uit de studie naar voren.

De verwachting is dat dit in de nabije toekomst gaat veranderen. Patiënten zullen zelf op zoek gaan naar informatie en behandelmogelijkheden op internet. Daarmee wordt de druk op het solidariteitsbeginsel vergroot en zal ook de koppeling van zorg aan het grondgebied Nederland niet langer houdbaar zijn. Onder druk van de patiënten zullen de zorginstellingen het internet beter benutten.

Dit alles werd bekendgemaakt en besproken tijdens het Nationaal eHealth-congres dat op 11 oktober in het Fortis Circustheater werd georganiseerd door Ernst en Young, Cap Gemini Ernst & Young en de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuis Directeuren. Ruim 300 managers in de zorg namen aan de conferentie deel.

In een commentaar op de bevindingen stelt prof. Paul Frissen (Universiteit van Brabant te Tilburg), dagvoorzitter tijdens het congres: De overheid heeft jarenlang beleid gevoerd dat gericht was op terugdringen van de kosten van de zorg. Dat heeft geleid tot zeer ongewenste toestanden zoals wachtlijsten, maar ook tot achterblijven van de mogelijkheden van internet. Waar we naar toe moeten is een stelsel waarin de patiënt centraal staat en de baas is van zijn eigen gegevens. En waar de patiënt bepalend is en kan zijn doordat hij zijn eigen informatie kan vinden. Maar in het grote debat over de zorg in Nederland speelt de ICT veel te weinig een rol en dat kan niet.

Het onderzoek toont tenslotte nog aan dat Nederlandse instellingen vergeleken met het buitenland een grote achterstand hebben. Patiënten in Nederland zijn weinig gebaat met wat Nederlandse ziekenhuizen op internet bieden. Naar verwachting zullen de websites van de Nederlandse zorginstellingen in de toekomst interactiever worden en daadwerkelijk een extra dienstverlening bieden aan de zorgconsument.

Download hier de presentatie.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Ernst & Young, Jan-Willem Wits, woordvoerder

Nieuws

-Actualiteiten

-Archief

Copyright © 2000 Ernst & Young
Disclaimer

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie