Politiebericht Friesland: moeder, kinderen bedreigd met mes

Datum nieuwsfeit: 13-10-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 13-10-2000 Politieberichten van 12/10 (13.00 uur) t/m 13/10 (07.00 uur)

Leeuwarden: bedreiging
Woensdag omstreeks 12.00 uur fietste een 39-jarige inwoonster van Leeuwarden met haar twee kinderen over de Oostergrachtswal. Ter hoogte van een winkel in tweedehands goederen lag een fiets midden op straat, die door haar aan de kant werd gezet. Zij hoorde en zag toen dat twee donkere mannen ruzie hadden. Plotseling kwamen de twee donker gekleurde mannen op de vrouw en kinderen af en begonnen tegen kinderen te schreeuwen. De vrouw heeft toen tegen de kinderen gezegd dat ze door moesten fietsen en zelf wilde zij dit ook doen. Zij werd door de mannen vastgepakt. De twee mannen begonnen haar in de Engelse taal te bedreigen en één van de twee had een mes in zijn handen en maakte daarbij een stekende beweging in haar richting. Zij werd niet geraakt. Plotseling hielden de twee mannen op en verdwenen. De vrouw, die erg geschrokken was, kon nagenoeg geen signalement van de mannen geven. Het betrof hier twee donker mannen, leeftijd 20 25 jaar, lengte 1.75 meter. De mannen zijn weggefietst op een damesfiets.

Drachten: diefstal kozijnen
Tussen dinsdag en donderdag zijn vanuit een container aan de Steven 7 hardhouten kozijnen weggenomen. Namens een bouwbedrijf uit Drogeham, heeft een 40-jarige inwoner uit Drogeham aangifte gedaan. De kozijnen hadden een waarde van ongeveer f 7500.-

Leeuwarden: dealer gepakt
Donderdag omstreeks 16.20 uur werd door het Drugs Overlast Team gezien dat op de Weaze een 38-jarige inwoner van Leeuwarden bezig was met het dealen van heroïne. Bij het zien van de politie trachtte hij zich nog uit de voeten te maken, doch op de Oosterstraat kon de man worden aangehouden. Hij had toen nog vijf bolletjes heroïne bij zich, die in beslag zijn genomen. De man werd overgebracht naar het bureau en is ingesloten.

Drachten: winkeldiefstal
Donderdag omstreeks 15.15 uur werd bij Scapino aan de Noorderbuurt een winkeldiefstal gepleegd. Een 25-jarige inwoner uit Marum nam een paar schoenen weg en wilde zonder te betalen de winkel verlaten. Namens Scapino werd aangifte gedaan door een 53-jarige inwoner van Opeinde. De verdachte werd aangehouden en overgebracht naar het bureau. De man kreeg een boete van f 500.-

Leeuwarden: brand in woning
Donderdag omstreeks 17.00 uur kwam er een melding binnen dat er brand zou zijn in een woning aan de Julianalaan. Volgens de omwonenden moest er zich nog iemand in de woning bevinden. Door de brandweer werd de voordeur geforceerd en in de hal werd de bewoonster, een 50-jarige vrouw, aangetroffen met ademhalingsmoeilijkheden. De woning stond vol rook. De vrouw werd overgebracht naar het MCL- Zuid. De brand was door de brandweer snel geblust. De brandschade viel mee. Gezien de aangetroffen situatie en de psychische toestand van de bewoonster wordt er vanuit gegaan dat de brand is aangestoken. De bewoonster is opgenomen

Leeuwarden: fietsen station
Afgelopen week zijn bij het station 72 fietsen weggehaald, die niet waren geplaatst in de aanwezige houders of op de daarvoor aangewezen plaatsen. 35 fietsen gingen weer retour eigenaar. In totaal zijn nu 3332 fietsen ingenomen, waarvan 1874 terug zijn gegaan naar de eigenaar.

Oosterwolde : onder invloed
Donderdag omstreeks 22.45 uur werd op de Stationsstraat een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 25-jarige inwoner uit Oosterwolde, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 400 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 3 uur.

Akmarijp: aanrijding met paard
Donderdag omstreeks 22.40 uur vond op de Fjildwei een aanrijding plaats tussen een personenauto en een veulen. De bestuurder van de personenauto, een 55-jarige inwoner van Leeuwarden, zag het loslopende Friesche veulen niet op de weg lopen. Hij botste tegen het veulen op en kwam met zijn auto in de sloot naast de weg terecht. De bestuurder bleef ongedeerd, doch het veulen overleefde de aanrijding niet. Het veulen was eigendom van een 58-jarige inwoner van Akmarijp. Tengevolge van deze aanrijding werd de personenauto zwaar beschadigd.

Wolvega: brandstichting homecenter
Donderdag omstreeks 21.45 uur werd gemeld dat er zou worden ingebroken bij Home Center aan de Frisaxstraat. Ter plaatse bleek dat er achter in het gebouw op twee plaatsen brand was. Deze brandjes verkeerden in het begin stadium. Door de patrouille konden deze brandjes samen met de sleutelhouder worden geblust. De brand bestond uit brandend plastic afschermmateriaal dat voor de interne verbouwing werd gebruikt. Samen met de brandweer het gehele gebouw doorzocht, doch verder geen onregelmatigheden kunnen ontdekken. Gezien de brandhaarden wordt er vanuit gegaan dat de branden zijn aangestoken. Doordat men onmiddellijk ter plaatse was, kon erger worden voorkomen. De technische recherche stelt een onderzoek in.

Sneek: onder invloed
Vrijdag omstreeks 03.40 uur werd op de Bolswarderweg een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 30-jarige inwoner van Sneek, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 620 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 7 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Heerenveen: onder invloed
Vrijdag omstreeks 04.20 uur werd op de Rijksweg A 32 een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 48-jarige inwoner uit Oldeholtwolde, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 695 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 8 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272