Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

De nieuwe A4 van Audi

Datum nieuwsfeit: 13-10-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Carros

De nieuwe A4

(13 oktober 2000)

In de nieuwe A4 biedt Audi twee compleet nieuw geconstrueerde, lichtmetalen benzinemotoren aan, alle met vijfkleppen-techniek: een 2,0-liter viercilinder met een vermogen van 96 kW (130 pk) en een 3,0-liter V6 die 162 kW (220 pk) levert. Dit benzine-programma wordt gecompleteerd door de beproefde 1.8 T viercilinder met een vermogen van 110 kW (150 pk).

Bij de introductie bestaat het TDI-programma uit twee motoren, de 1,9-liter viercilinder met pompverstuiver-inspuiting - vermogen 96 kW (130 pk) - en de 132 kW (180 pk) sterke 2.5 V6. De tankinhoud bedraagt voortaan 70 liter, waarmee TDI-rijders een actieradius hebben van circa 1.300 km (1.9 TDI).

Deze motoren brengen hun motorvermogen via voorwielaandrijving of via permanente vierwielaandrijving quattro op de weg. Afhankelijk van de uitvoering is een handgeschakelde 5- of 6-versnellingsbak standaard; de traploze automatische transmissie multitronic is als optie beschikbaar. Deze revolutionaire aandrijftechniek - die bij Audi haar première beleeft in dit segment - is beschikbaar op de voorwielaangedreven uitvoeringen van de nieuwe Audi A4.

Het aluminium onderstel is een voorbeeld van Audi's toekomstvisie. Het zorgt door de geringe onafgeveerde massa voor een toonaangevende rijdynamiek. Het eersteklas veercomfort van de A4 sedan wordt verder aangevuld met een zeer nauwkeurige besturing en een exacte handelbaarheid.

Met zijn heldere contouren vertaalt de carrosserielijn van de nieuwe A4 decente sportiviteit in een consequent moderne architectuur: een lijnenspel waarin aërodynamische perfectie en karakteristieke Audi-dynamiek vorm krijgen. Koplampen met helder glas, de bekende Audi-grille en de hoge taillelijn accentueren de volgens de actuele Audi designfilosofie ontworpen carrosserie. De Cw-waarde van slechts 0,28 en een - niet alleen in deze klasse - uitstekende torsiestijfheid zijn al even kenmerkend voor de A4-carrosserie als de toepassing van vooruitstrevende lichtbouwtechnologie, zelfs tot in de kleinste details.

Voor de bestuurder vormt het resultaat van deze geconcentreerde toepassing van hightech ook een inspirerende ervaring. De al uitstekende ergonomie van zijn voorganger is hier nog verder geperfectioneerd. Cockpit en interieur omhullen de bestuurder als een maatkostuum. Tegelijkertijd biedt de nieuwe Audi A4 een bijzonder ruime en comfortabele ambiance. Achterin valt direct de grote(re) been- en hoofdruimte op, alsmede de extra breedte op schouderniveau. Ook voor de bagage is er veel ruimte: met een inhoud van 445 liter is de bagageruimte met voornamelijk strakke wanden prima berekend op zijn taak.

Het hoge kwaliteits- en comfortniveau is bijzonder overtuigend, en komt overeen met dat van het topklasse-segment. Een indruk die al direct wordt opgeroepen door de hoogwaardige materialen en de uitstekende afwerking en kwaliteit van het interieur. De vrije keuze van bekledingsstoffen en interieurtinten geeft de bestuurder de mogelijkheid om zijn of haar A4 zo individueel mogelijk in te richten.

Dat wordt nog eens aangevuld met het unieke rijcomfort en de bijzonder effectieve isolatie tegen storende wind- en rijgeluiden. Al deze aspecten tezamen concentreren de rij-ervaring in een Audi A4 tot een perfecte en plezierige dialoog tussen mens en machine.

Een dialoog die nog comfortabeler en probleemlozer verloopt dankzij de uitgebreide standaarduitrusting met talrijke comfortverhogende details. Het beste voorbeeld hiervan is de automatische airconditioning, links en rechts gescheiden, met zonlichtafhankelijke regeling, waarmee alle genoemde motorversies van de nieuwe Audi A4 standaard zijn uitgerust. Daarbij verbetert de airconditioning niet alleen de subjectieve comfortbeleving van de inzittenden, maar heeft het ook een positieve invloed op de veiligheid. De bestuurder houdt zelfs op warme dagen het hoofd koel, wat de concentratie ten goede komt.

Veiligheid - een van de belangrijkste hoofdstukken bij de ontwikkeling van de nieuwe A4. Het hoge veiligheidsniveau waar alle Audi-modellen om bekend staan, is voor de A4 consequent verder ontwikkeld. Zo is het elektronische stabiliteitsprograrnma ESP standaard, evenals de - nieuw bij Audi - elektronische remassistent. Deze assisteert de bestuurder bij een noodstop door het snel verhogen van de remdruk, waardoor de remweg aanmerkelijk korter wordt.

SIDEGUARD - het hoofd-airbagsysteem van Audi - is eveneens standaard op alle uitvoeringen van de Audi A4. Dit systeem dekt nagenoeg het gehele zijruitoppervlak af, van de voorste tot de achterste dakstijl. De innovatieve, intelligente botssensor voor de front-airbags meet de botskracht en zorgt vervolgens voor een bijpassend verlopende activering van de airbags. En de inzittenden profiteren van de nogmaals verder toegenomen botssterkte van de A4-carrosserie en van de geringe deformatie van het inzittendencompartiment.

De nieuwe A4 vormt een nieuw hoogtepunt in de geschiedenis van het merk Audi. Het combineert de vele tientallen jaren ervaring van quattro- en TDI-pionier Audi met de actuele toepassing van innovatieve, toekomstgerichte techniek. Een echte Audi.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie