Multimedia kanaal NewsML van Reuters

Datum nieuwsfeit: 13-10-2000
PERSBERICHT Amsterdam, 13 oktober 2000

REUTERS TOONT NIEUWSVOORZIENING VAN DE TOEKOMST

Met NewsML worden tekst, foto's en video via één multimedia kanaal geleverd.

Reuters, de wereldwijde informatie, nieuws en technologie groep, ontwikkelde het idee voor NewsML en stelde in 1999 de eerste concepten beschikbaar aan de International Press en Telecommunications Council (IPTC) die het verder heeft uitgewerkt. Het IPTC heeft deze week in Amsterdam besloten om NewsML als officiële industrie standaard te aanvaarden.

NewsML levert een nieuw standaard raamwerk voor het schrijven, verpakken, opslaan en versturen van multimedia nieuws. Berichten die in de standaard-structuur van NewsML zijn geschreven kunnen direct door computers worden verwekt. NewsML is gebaseerd op de Extensible Markup Language (XML) van het World Wide Web Council's (W3C)

Reuters maakt sedert april jl. gebruik van een NewsML prototype bij het versturen van Online Report Services via haar Internet Delivery System (IDS). Journalisten en uitgevers combineren hun video, text, plaatjes, foto 's en audio met artikelen en versturen deze naar verschillende systemen, zoals computers voor financiële diensten, computers, web sites en mobiele telefoons. 'Content' leveranciers kunnen met behulp van NewsML metadata meesturen om te garanderen dat klanten het meest relevante nieuws ontvangen. Berichten in NewsML kunnen tegelijkertijd uit meerdere talenversies bestaan.

Reuters, laat op haar website zien hoe ingrijpend haar eigen nieuwsvoorziening door NewsML verandert. De investeringen van Reuters in NewsML heeft gedaan, bevestigen dat Reuters zich voortdurend inspant om haar afnemers van de allernieuwste technologie te voorzien, zodat zij hun informatie en de nieuwsbeleving verder kunnen versterken.

Deze presentatie is te zien op

NewsML is een op XML-gebaseerde standaard waarmee nieuws in verschillende mediaformaten wordt geschreven en verpakt zodat het naar ieder platform kan worden
verstuurd. Het hart van NewsML bestaat uit het NewsItem concept, dat verschillende media kan bevatten, zoals tekst, foto's, plaatjes en video. NewsML is flexibel en uitbreidbaar en maakt gebruik van standard Internet naam-conventies voor het identificeren van de objecten in een NewsItem. De content hoeft niet altijd persé in een NewsItem te zitten, want door middel van verwijzingen kan de content op de website van de uitgever blijven staan. Dat betekent dat abonnees de data er uitsluitend afhalen als ze het nodig hebben, het geen een uiterst efficient gebruik van bandbreedte mogelijk maakt.

NewsML is een standaard van de International Press and Telecommunications Council (IPTC). NewsML is een handelsmerk van de IPTC

Over Reuters
Reuters (www.about.reuters.com) de wereldwijd opererende informatie-, nieuws- en technologie-groep , speelt een beslissende rol in het functioneren van de financiële sector en de mediasector. Reuters strategie is gericht op het functioneren van de financiële markt op internet. Reuters is het grootste internationale nieuws- en televisieagentschap ter wereld met 1.957 journalisten, fotografen en cameramensen in 185 kantoren. Deze verzamelen en bewerken het nieuws in 24 talen voor 153 landen. De toppositie van Reuters is te danken aan de reputatie van snelheid, accuratesse en objectiviteit en aan de voortdurende technische innovatie. Reuters levert nieuws en informatie aan meer dan negenhonderd websites op internet. Instinet, een onafhankelijk bestuurde dochteronderneming van Reuters, is de grootste elektronische effecten makelaar ter wereld, die de aandelen- en de obligatiemarkt beslaat. Op 30 juni 2000 had Reuters 17.067 medewerkers, verdeeld over 215 steden in 98 landen.

Voor nadere informatie:
Anne-Marie Highley,Director of PR and Sponsorship, Tel: +44 20 7542 7447 e-mail (anne_marie.highley@reuters.com)
Reuters Benelux BV: Mark Bishop, tel. 020-504 50 52, email: (mark.bishop@reuters.com)
Effect adviesgroep, Tjarko Rookmaker,tel. 023-547 07 97, email: tjarko@effect-europr.nl