Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Inhoud VWS-bulletin: stapje hogerop in de tandzorg

Datum nieuwsfeit: 13-10-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Een stapje hogerop in de tandzorg

De tandarts die boort, de assistent die de boor aangeeft. In tandartsenpraktijk De Besterd in Tilburg is die traditionele invulling van taken steeds minder aan de orde. Al bijna twintig jaar verschuiven de domeinen in deze praktijk en het eind lijkt nog niet in zicht. Zo is het de bedoeling dat twee mondhygiënisten gaan boren en vullen bij kinderen. Volgend jaar gaan ze daarvoor een opleiding volgen. Waarom ook niet?, stelt Rien Koopmans, één van de zes tandartsen die zetelen in een voormalige pastorie. Voor die mondhygiënisten is het een enorme uitdaging om dergelijk werk te gaan doen. Voor mij is het saai, omdat ik het twintig jaar aan de lopende band heb gedaan.

Kansen

Het verschuiven van domeinen begon in Koopmans praktijk niet bewust. Op een gegeven moment gaf één van de assistenten aan dat ze interesse had om de voorraden bij te vullen. Haar baas gaf haar die kans - naast haar reguliere werkzaamheden zoals het aangeven van haakjes en boortjes, helpen bij afzuigen en het aanmaken van amalgaam. Een ander, die handig in de mond was, mocht meehelpen met beugelbehandelingen.
Inmiddels is de lijst met handelingen die de assistenten van De Besterd verrichten verder gegroeid. Ze fotograferen, maken gebitsafdrukken, sealen (een laagje kunststof aanbrengen ter voorkoming van cariës) en geven poetsinstructies. Ook de mondhygiënisten doen meer dan in een gemiddelde tandartspraktijk. Ze bleken bijvoorbeeld tanden en kiezen en doen gebitscontroles. Zodoende komt iedereen die dat wil een stapje verder, zegt Koopmans. En dat maakt het voor ons allemaal net weer wat leuker. Dat blijkt volgens Koopmans ook uit het personeelsverloop. Juist omdat De Besterd zoveel aandacht aan loopbaanperspectieven besteedt, blijft het personeel hangen. Lachend: Sommigen werken hier al achttien jaar. Die zijn niet weg te krijgen. Ze vinden het heerlijk om een cursus te volgen en weer iets nieuws te leren.

Vertroetelen

Voor de werknemers mag de domeinverschuiving binnen de tandzorg een extra stimulans betekenen, of de patiënten net zo blij zijn, is maar de vraag. Koopmans veegt echter elke twijfel van tafel: De patiënt groeit mee met de verschuiving. Het is niet zo dat op een dag plotseling alles anders was. We lichten de patiënten altijd goed voor wanneer assistenten of mondhygiënisten taken van de tandarts overnemen. Zij moeten weten wie welke taken, bevoegdheden en bekwaamheden heeft. Daarom hebben we trouwens ook allemaal onze eigen kleur uniform: wit voor de tandartsen, rood voor de mondhygiënisten, groen voor de assistenten. De tandartspraktijk gaat hiermee bovendien niet over één nacht ijs. Assistenten of mondhygiënisten die een nieuwe handeling gaan doen, volgen eerst een cursus. In de praktijk oefenen ze op een fantoom, een modelhoofd met neptanden. Pas als ze echt zeker zijn van hun zaak, gaan ze de praktijkvloer op. En dan nog met de tandartsen in de buurt, verzekert Koopmans. Het gebeurt zo professioneel dat de cliënt het niet zal merken. Sterker nog: in veel gevallen vinden die het vaak prima dat een assistent of mondhygiënist een taak van de tandarts overneemt. Een assistent die een kwartier lang uitlegt hoe je moet poetsen, dat vinden de meeste mensen heerlijk. Ze krijgen meer aandacht, worden vertroeteld. Wie wil dat niet?
Daaraan kleeft één bezwaar, beseft de tandarts: dat je met deze extra zorg een nieuwe vraag schept. Dat we assistenten en mondhygiënisten nu sommige taken van de tandarts laten overnemen, hangt tenslotte ook samen met het huidige tandartsentekort.

Koopmans ziet het einde van de domeinverschuiving binnen de tandzorg nog lang niet. Hij sluit niet uit dat handelingen die nu uitsluitend door tandartsen worden gedaan, zoals wortelkanaalbehandelingen, in de toekomst deeltaken worden van assistentes of curatief medewerkers - onder toezicht van een tandarts uiteraard. De techniek ontwikkelt zich snel, waardoor handelingen makkelijker worden. Bovendien geeft de Wet BIG de ruimte aan beroepsgroepen om meer buiten hun domein te gaan. Zolang de voorbehouden handelingen maar verricht worden in het bijzijn en onder verantwoordelijkheid van een tandarts.

Het bovenstaande artikel is gepubliceerd in VWS Bulletin, nummer 9 van 13 oktober 2000

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie