Knelpunten infrastructuur belemmeren economische groei

2509 AA Den Haag
communicatie@vno-ncw.nl

Knelpunten infrastructuur belemmeren economische groei

DEN HAAG, 13 oktober 2000 - Het oplossen van knelpunten in de infrastructuur is van het allergrootste belang voor stuwende sectoren van de Nederlandse economie. Het verschil tussen een restrictief en een voortvarend infrastructuurbeleid vertaalt zich in een verschil in ontwikkeling van de toegevoegde waarde in de betreffende sectoren* dat kan oplopen tot 65 miljard gulden voor alle onderzochte sectoren tezamen. Dit blijkt uit een onderzoek ('Economie en infrastructuur, een onderzoek naar de relatie tussen infrastructuurbeleid en economische ontwikkeling') van een aantal organisaties uit het bedrijfsleven**.

Op basis van scenario's van het Centraal Planbureau is onderzocht welke knelpunten sectoren op het gebied van bereikbaarheid ondervinden en wat de gevolgen zijn voor de economische groei als deze knelpunten niet of te laat worden opgelost. De geselecteerde sectoren vertegenwoordigen bij uitstek de internationale oriëntatie van het Nederlands bedrijfsleven en vormen de stuwende kracht van de economie, omdat de groei op de internationale markten via inkomens- en bestedingseffecten doorwerkt in sectoren die zich hoofdzakelijk op de binnenlandse markt richten.

De economische effecten van een pro-actief gebrekkig vervoersbeleid blijken niet in transport, opslag en distributiesector, maar vooral in de zakelijke dienstverlening, grafische industrie en ICT aanwezig te zijn. De indirecte effecten vertalen zich verder onder meer in de aantrekkelijkheid van ons land als vestigingsplaats voor Europese hoofdkantoren, distributiecentra en ketenregisseurs in de internationale logistiek. De onderzochte sectoren blijken ook buiten de Randstad hinder te ondervinden van knelpunten in de infrastructuur. Dit betekent dat de investeringen in infrastructuur niet tot het westen van het land beperkt kunnen blijven.

*Landbouw en voedings- en genotsmiddelenindustrie, olie en chemie, metaal(elektro) en transportmiddelenindustrie, vervoer, opslag en groothandel, zakelijke dienstverlening, ICT en grafische industrie en toerisme, horeca en recreatie.

**VNO-NCW, AVBB, BOVAG, EVO, KNV, NDL, NS, RAI en TLN.

Bestellingen en inlichtingen:
Brochurelijn VNO-NCW