Politieberichten regio Groningen

Zaterdag 14 oktober 2000

Dagelijkse berichten regio Groningen

Groningen: inbreker aangehouden
In een school aan de Gymnasiumstraat in Groningen is vannacht een 26-jarige Stadjer aangehouden die bezig was in te breken. De politie werd getipt over de inbraak en ging poolshoogte nemen. De betreffende persoon werd gezien in een ruimte op de benedenverdieping. Toen de politie binnen ging zoeken bleek dat hij zich inmiddels had verstopt onder een aantal kleden. Hij is voor nader onderzoek ingesloten.

Groningen: brand verffabriek
De brandweer is gisteravond uitgerukt voor een brand in een verffabriek aan de Europaweg in Groningen. Ter plaatse bleek dat er een enorme rookontwikkeling in het gebouw was, maar dat het vuur was ontstaan in een loods achter de fabriek. De brandweer slaagde erin om het vuur snel onder controle te krijgen. Twee jongens 13 en 14) uit Groningen hebben inmiddels bekend dat ze het vuur hebben aangestoken.

Groningen: tanken zonder betalen
Een 36-jarige inwoner van Groningen is gistermiddag aangehouden nadat hij bij een benzinepomp aan de Paterswoldseweg in Groningen voor circa 50 gulden had getankt zonder te betalen. De man is door personeel van het benzinestation aangehouden en overgedragen aan de politie. Deze maakt proces-verbaal op tegen de man.

Groningen: twee knapen aangehouden voor mishandeling Twee 18-jarige knapen uit de stad zijn vannacht aangehouden nadat ze op de Oude Ebbingestraat vier mannen van 20 tot 25 jaar molesteerden en twee van hun hadden mishandeld. Surveillerende politiemensen zagen dat de beide knapen enkelen schopten en in het gezicht sloegen. Beiden zijn voor nader onderzoek ingesloten.

Snelle automobilist raakt rijbewijs kwijt
Een 29-jarige automobilist uit Haren moest gisteravond zijn rijbewijs inleveren, nadat de politie hem had betrapt bij het te hard rijden op de Noordzeeweg in Groningen. Ter plaatse was slechts 70 km/u toegestaan. Betrokkene reed ongeveer 126 km/u, hetgeen een overschrijding van boven de 50 km/u opleverde. Zijn auto werd voorlopig aan de kant gezet. De politie maakt proces-verbaal op.

Garrelsweer: botsing personenautos
Bij een botsing tussen twee personenautos op de kruising Wijmersweg met de Provincialeweg bij Garrelsweer, gisteravond omstreeks 18.00 uur, ontstond er flinke schade aan beide autos. De beide bestuurders en een inzittende raakten daarbij licht gewond. Een 24-jarige inwoner van Oosterwijtwerd reed vanaf de Wijmersweg de Provincialeweg op en verleende daarbij geen voorrang aan de andere automobilist, een 21-jarige inwoner van Delfzijl. Laatstgenoemde reed als derde in de rij komende vanuit de richting Delfzijl. De voorste twee sloegen rechtsaf. Vermoedelijk bleef hij daardoor onopgemerkt voor de automobilist uit Oosterwijtwerd. De beide autos zijn door een bergingsbedrijf afgevoerd.

t Zandt: bromfietsster gewond
Een 56-jarige inwoonster van Roodeschool raakte gistermiddag gewond toen ze op de Zijldijksterweg bij t Zandt op haar bromfiets in botsing kwam met een vrachtautocombinatie, bestuurd door een 40-jarige inwoner van Annen. Zij reed in een bocht te veel links en kwam op de andere weghelft waar de vrachtauto reed. Ze is met een beenfractuur overgebracht naar het ziekenhuis.

alcoholcontroles
Bij verschillende alcoholcontroles zijn diverse bestuurders bekeurd voor het rijden onder invloed. In Veendam werd een 32-jarige automobilist uit Veendam aangehouden die vervolgens weigerde aan een onderzoek mee te werken. Hij kreeg daarvoor een proces-verbaal. Eveneens in Veendam werd een 41-jarige automobilist uit dezelfde plaats aangetroffen die 1.3 promille alcohol in zijn bloed had. Tevens werden twee Veendammers (17 en 19) in hun woonplaats op de fiets gesignaleerd onder invloed. Ze hadden respectievelijk 1,5 en 1 promille. In Groningen werd een 34-jarige Harener bekeurd voor het rijden onder invloed op een brombakfiets. Agenten zagen de man rijden op het trottoir van de Kleine Peperstraat. Hij bleek 0,8 promille te hebben. Op de Winschoterweg was een 47-jarige bestuurder van een bedrijfswagen uit Leek de klos. Hij had 1 promille in zijn bloed. In de binnenstad van Groningen werd een 23-jarige Duitser onderschept die volgens getuigen gevaarlijk rondscheurde in zijn auto. Hij bleek 2 promille alcohol in zijn bloed te hebben. Bij onderzoek bleek dat deze man zijn rijbewijs enige tijd geleden al had ingeleverd bij de Duitse politie. Zijn auto werd in overleg met justitie in beslag genomen. Vrijdagmiddag werd een 33-jarige Stadjer aangetroffen die vermoedelijk onder invloed van drugs zijn auto bestuurde. Bij hem is een urineproef afgenomen voor nader onderzoek in het laboratorium.

Inlichtingen, Afdeling Communicatie, 0900 8844.