Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 14-10-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 14-10-2000 Politieberichen van 13/10 (13.00 uur) t/m 14/10 (13.00 uur)

Dronrijp: aanrijding met gewonde
Vrijdag omstreeks 10.50 uur vond op de kruising Hearewei Hobbemasingel een aanrijding plaats tussen een bus en een fiets. De fietster, een 80-jarige inwoonster van Dronrijp, fietste over de Hobbemasingel in de richting van de Hearewei. Op de kruising zag zij door de laagstaande zon de bus over het hoofd en reed tegen de zijkant van de bus. De bus werd bestuurd door een 38-jarige inwoner uit Bolsward. Door de aanrijding kwam de vrouw ten val. Zij werd gewond overgebracht naar het MCL-Zuid.

Leeuwarden: aantreffen hasjiesj
Vrijdag omstreeks 14.00 uur werd op de Mr. P.J. Troelstraweg de bestuurder van een personenauto gecontroleerd. Op de achterbank van de auto van de man, een 24-jarige inwoner van Leeuwarden, lag een plakkaat hasjiesj. Bij weging bleek dit 121 gram te zijn. Het plakkaat werd in beslag genomen en de man werd aangehouden en overgebracht naar het bureau. Na het opmaken van een proces-verbaal werd de man heengezonden.

Broeksterwoude: snelheidscontrole
Vrijdag tussen 10.30 en 13.30 uur werden snelheidscontroles gehouden op de Hoofdweg onder Broeksterwoude en op de Birdaarderstraatweg onder Dokkum. Op de Hoofdweg werden 6 bestuurders bekeurd. De snelste reed aldaar 77 kilometer per uur, terwijl 50 is toegestaan. Op de Birdaarderstraatweg kregen 7 bestuurders een bekeuring. Hier is 30 kilometer per uur toegestaan en de snelste reed hier met 47 voorbij de radar.

Kollumerzwaag: vernielingen
Van donderdag op vrijdag werden bij een autobedrijf aan de Koarteloane een drietal nieuwe auto`s beschadigd. De auto`s, die voor de showroom stonden, werden met een scherp voorwerp bekrast. Hierdoor ontstonden diepe krassporen in de lak. De eigenaar van het garagebedrijf, een 34-jarige inwoner van Kollumerzwaag, heeft aangifte gedaan en vraagt getuigen om zich te melden. Hij stelt een beloning in het vooruitzicht voor de tip, die leidt tot de oplossing van deze vernieling.

Grou: verkeerscontrole
Vrijdag tussen 13.00 en 14.15 uur werden op de Stationswei ongeveer 35 bestuurders gecontroleerd. Hiervan waren er 8 in overtreding. 3 voor het niet dragen van de autogordel, 3 voor het niet bij zich hebben c.q op eerste vordering kunnen tonen van het rijbewijs en 2 ter zake het rijden zonder rijbewijs

Makkum: inbraak caravan
Afgelopen week werd ingebroken in een stacaravan op de Holle Poarte. De toegangsdeur werd opengebroken. Uit de caravan werd de decoder van de satellietontvanger weggenomen. Een 36-jarige inwoner uit Scharnegoutum heeft aangifte gedaan.

Wetsens: aanrijding met gewonde
Vrijdag omstreeks 15.15 uur vond op de Lauwersseewei een eenzijdig ongeval plaats. De bestuurder van een personenauto, een 46-jarige inwoner van Damwoude, kreeg een epileptische aanval en raakte de macht over het stuur kwijt. Hij kwam met de wielen van zijn auto in de berm en bij de daarop volgende stuurcorrectie schoot hij de weg over en kwam in de sloot tot stilstand. De bestuurder raakte gewond, evenals een bij hem inzittende 54-jarige vrouw uit Anjum. Beiden zijn met de ambulance overgebracht naar het ziekenhuis in Dokkum.

Beetgumermolen: kind valt in vijver
Een meisje van 2 ½ jaar uit Beetgumermolen was onder toezicht van haar 6-jarig zusje met nog een aantal kinderen aan het spelen in de omgeving van een vijver aan de Terhornestrjitte. De kinderen wilden de vijver schoonmaken. Het meisje verloor haar evenwicht en viel voorover in het water. Een 42-jarige inwoner uit Beetgumermolen zag dit vanuit zijn woning gebeuren en bedacht zich geen moment. Hij sprong in het water en heeft het meisje uit de vijver gehaald. Het meisje werd naar haar ouders gebracht en onder de warme douche gezet. Voor zover nu bekend is, heeft zij er niets nadeligs aan overgehouden.

Parrega: snelheid
Vrijdag omstreeks 15.00 uur reed een bestuurder van een motor met een snelheid van 155 kilometer over de Sudergoawei, alwaar 100 gereden mag worden. De bestuurder, een 26-jarige inwoner van Groningen, had niet in de gaten dat een onopvallende videoauto van het bureau verkeershandhaving Fryske Diken achter hem reed. De verdachte kreeg een bekeuring en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Leeuwarden: mishandeling
Vrijdag omstreeks 17.55 uur liep een 20-jarige inwoonster van Groningen met haar fiets aan de hand over het Ruiterskwartier. Een haar onbekende man liep haar tegemoet en zonder noodzaak gaf die man haar plotseling een vuistslag in het gezicht. De man, een 30-jarige inwoner van Leeuwarden, werd aangehouden. De verdachte was kort daarvoor beroofd van zijn net gekochte drugs en was hierover kwaad. Om zijn kwaadheid af te reageren, had hij de vrouw een klap verkocht. De man werd overgebracht naar het bureau en na het opmaken van een proces-verbaal is de man in vrijheid gesteld. De verdachte, die de ripdeal had gepleegd kon omstreeks 18.15 uur eveneens op het Ruiterskwartier worden aangehouden. Het bleek hier te gaan om een 18-jarige inwoner van Harlingen. Ook deze verdachte werd overgebracht naar het bureau en na het opmaken van een proces-verbaal werd ook hij weer heengezonden.

Bolsward: bedreiging
Vrijdag omstreeks 16.20 uur reed de bestuurder van een personenauto vanuit een parkeervak aan de Snekerstraat achter uit de weg op. De bestuurder, een 42-jarige inwoner van Bolsward, zag daarbij een fietser waarschijnlijk over het hoofd. Deze fietser schreeuwde de bestuurder het één en ander toe, waarna de bestuurder het welbekende vingertje opstak. De fietser stopte en ook de bestuurder kwam uit zijn auto, waarna er over een weer woorden vielen. Plotseling had de fietser een groot mes in zijn handen en hij bedreigde daar de automobilist mee. De bestuurder is toen in zijn auto gestapt en de fietser is weggefietst in de richting van de Looiersbuurt. Ter hoogte van het Hoog Bolwerk verloor de automobilist de fietser uit het oog. De fietser is een man van tussen de 20 en 30 jaar oud, slank postuur, lengte ongeveer 1.80 meter, licht bruine huidskleur. De man had een klein snorretje. Het voorval is waarschijnlijk gezien door een aantal getuigen en de politie Bolsward, die de zaak in onderzoek heeft, vraagt of deze mensen zich willen melden.

Katlijk: bedreiging
Vrijdag omstreeks 19.45 uur werd de politie geroepen bij moeilijkheden tussen buren op de Schoterlandseweg. Toen de agenten het erf van één bij deze moeilijkheden betrokken partijen wilde oplopen, riep de man dat ze op de weg moesten blijven staan. De man had een windbuks in zijn handen en richtte deze op de politiemensen. Op een gegeven moment schoot hij met de windbuks in hun richting. Toen hij zijn wapen wederom wilde laden, konden de agenten de man aangehouden. De man, een 45-jarige inwoner van Katlijk werd overgebracht naar het bureau en ingesloten. De windbuks is in beslag genomen.

Oosterwolde: onder invloed
Vrijdag omstreeks 20.15 uur werd op de Dertien Aprilstraat de bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 38-jarige inwoner van Elsloo, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 420 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 4 uur.

Berlikum: winkeldiefstal
Vrijdag omstreeks 20.40 uur werd bij de Golfsupermarkt aan de Hofsleane een 32-jarige inwoner van Berlikum op heterdaad betrapt bij het stelen van een fles Port en een pak frisdrank. De verdachte werd aangehouden en overgebracht naar het bureau. Na het opmaken van een proces-verbaal werd de verdachte heengezonden. Een 29-jarige inwoner van Berlikum deed namens de supermarkt aangifte.

Leeuwarden: meisjes lastig gevallen
Vrijdag omstreeks 21.30 uur werden bij het zwembad `De Blauwe Golf` drie mannen aangehouden. De mannen, 26, 25 en 24 jaar, allen afkomstig uit Leeuwarden had kort daarvoor het in zwembad een aantal meisjes, in de leeftijd rond de 14 jaar, lastig gevallen. Eén van de meisjes werd daarbij onzedelijk betast. De 24-jarige verdachte had volgens getuigen niets gedaan en werd daarop heengezonden. De andere twee verdachten zijn ingesloten.

Dokkum: mishandeling
Vrijdag omstreeks 22.40 uur werd in de lijnbus nummer 51 (Leeuwarden Dokkum) een 18-jarige inwoner uit Driesum mishandeld door een tot nu toen onbekend gebleven jongen. De inwoner uit Driesum kreeg een woordenwisseling met de verdachte en kreeg vervolgens een kopstoot en verschillende klappen. Wat de aanleiding tot de mishandeling is geweest, is nog niet duidelijk. De buschauffeur heeft de verdachte uit de bus gezet. Hij heeft niet gezien wat er zich achter in de bus heeft afgespeeld. Van de verdachte is een beperkt signalement bekend. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Stiens: onder invloed
Vrijdag omstreeks 23.30 uur werd op de Lege Hearewei een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 43-jarige inwoner van Wanswerd, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 665 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 7 uur en zijn inmiddels verlopen rijbewijs werd ingevorderd.

Idskenhuizen: onder invloed
Zaterdag omstreeks 00.10 uur werd op de Stripedyk de bestuurder van een bromfiets gecontroleerd. De jongen, 18-jarige inwoner uit Idskenhuizen, reed zonder helm en bovendien bleek hij gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 390 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 3 uur.

Harlingen: onder invloed
Zaterdag omstreeks 00.40 uur werd op de Kimswerderweg een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 19-jarige inwoner van Harlingen, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 530 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 5 uur.

Berlikum: onder invloed
Zaterdag omstreeks 02.45 uur werd op de Wiersterdyk een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 51-jarige inwoner van Berlikum, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 265 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 1 uur.

Zwaagwesteinde: onder invloed
Zaterdag omstreeks 03.05 uur werd de Miedlaan een bestuurster van een personenauto gecontroleerd. De vrouw, een 37-jarige inwoonster van Twijzelerheide, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies zij 285 ugl. Zij kreeg een rijverbod voor 1 uur.

Drachten: vernieling
Vrijdag omstreeks 22.55 uur werd op de Kaden een 27-jarige inwoner uit Veenwouden aangehouden. De man had kort daarvoor een ruit vernield bij een horecagelegenheid en was daarbij gewond geraakt aan zijn hand. De eigenaar van de horecagelegenheid wilde geen aangifte doen van vernieling. Aan het bureau vernielde de man in de hal een microfoon van de omroepinstallatie. De verdachte kreeg een proces-verbaal ter zake openbare dronkenschap en zal tevens de rekening gepresenteerd krijgen van de schade aan de omroepinstallatie.

Harlingen: vechtpartij
Een 42-jarige inwoner uit Harlingen liep met zijn fiets over het Franekereind. De man had een lekke band. Hij kwam daar een 49-jarige inwoner uit Harlingen tegen. Deze man zei tegen hem dat hij op een gestolen fiets reed en gaf hem vervolgens een vuistslag in het gezicht en schopte het achterwiel van de fiets kapot. Daarna vielen over en weer rake klappen. De 49-jarige inwoner werd gewond overgebracht naar het MCL-Zuid. De politie heeft de zaak in onderzoek

Joure: onder invloed
Zaterdag omstreeks 03.45 uur reed de bestuurder van een personenauto over de Midstraat. Bij het zien van de politie ging de bestuurder er vandoor. Na een achtervolging door een gedeelte van Joure, bracht de bestuurder zijn auto op de Stelle tot stilstand. Het bleek dat de bestuurder, een 21-jarige inwoner van Joure, gedronken had. Aan het bureau blies de man 475 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 4 uur. Tevens kreeg de man voor de gepleegde verkeersovertredingen (negeren stopteken, rijden in strijd met gesloten verklaring en rijden zonder verlichting) ook een proces-verbaal.

Harlingen: eenzijdig ongeval met gewonde
Zaterdag omstreeks 01.30 uur vond op de Rijksweg N 31 onder Harlingen een eenzijdig ongeval plaats. De bestuurder van een personenauto, een 29-jarige inwoner van Tzummarum, raakte tijdens een moment van onoplettendheid met zijn auto in de berm en kwam onder aan het talud van de Rijksweg tot stilstand. De auto werd totaal vernield en de bestuurder werd licht gewond overgebracht naar het MCL-Zuid.

Heerenveen: misbruik 112
Tussen zaterdag 02.00 en 03.30 uur belde een 48-jarige inwoner van Heerenveen, verschillende malen naar het alarmnummer 112. Hij gaf o.a. een brand door in een woning aan de Azaleastraat en ook kwam er een melding binnen van een gewonde fietser. Toen de politie hierop niet reageerde, belde de man boos op en vroeg waar de politie bleef. De telefoontjes kwamen steeds van hetzelfde telefoonnummer. Daarna bleef de man de politie lastig vallen op het alarmnummer. De man was onder invloed Omstreeks 03.30 uur werd de man in zijn woning aangehouden en overgebracht naar het bureau en ingesloten.

Wolvega: vechtpartij pizzaria
Zaterdag omstreeks 04.00 uur kwam er een melding binnen dat bij een pizzeria aan de Hoofdstraat Oost een persoon binnen zat, die de zaak niet wilde verlaten. Buiten het pand werd een 19-jarige inwoner uit Oldeholtpade aangetroffen. Deze jongeman had een hoofdwond. Hij verklaarde een klap met een barkkruk te hebben gehad. Hij wilde met een aantal vrienden na sluitingstijd de pizzeria binnengaan, wat het personeel trachtte te verhinderen. Volgens personeel zou het slachtoffer met een bierglas hebben gedreigd. De gemoederen waren zeer verhit, zowel binnen als buiten en de verklaringen van de betrokkenen liepen zeer uiteen. Het slachtoffer werd overgebracht naar het ziekenhuis in Heerenveen. Ook de eigenaar van de pizzeria, een 43-jarige inwoner van Wolvega, werd daarheen gebracht voor onderzoek. Beiden konden na behandeling weer naar huis. In de loop van volgende week zullen de partijen op het bureau worden uitgenodigd voor het doen van aangifte.

Leeuwarden: inbraak woning
Van vrijdag op zaterdag werd ingebroken in een woning aan de Hottingastate Via een bovenlicht kon men de achterdeur openen. Uit de woning werden geld (klein bedrag), een paspoort, een rijbewijs, een kentekenbewijs en twee bankpasjes weggenomen. De bewoonster, een 36-jarige vrouw, heeft aangifte gedaan.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272