Bervoets wint finale 2000 Hot-DNA Donkervoort Cup

Datum nieuwsfeit: 15-10-2000
Bron: ingezonden persbericht

Hockenheim (D), 15 oktober 2000

Finalerace 2000 van de Hot-DNA Donkervoort Cup: Pieter Bervoets wint met 0.005 seconde van Cees de Maar / Leon Hebbelinck is Kampioen 2000.

Op zondag 15 oktober 2000 werd de laatste race van dit seizoen in de Hot-DNA Donkervoort Cup verreden op het Grand Prix circuit van de Duitse Hockenheimring. Tijdens de 1e training op zaterdag 14 oktober had Pieter al de pole voor zich opgeeist in een tijd van 2:28.045. Ook toen al stond Cees de Maar met een tijd van 2:28.472 zeer dichtbij. Cees nam bij de start direct de leiding, gevolgd door Pieter. Direct daarna kwam de Duitse deelnemer Peter Foeste, die vanaf de 6e startplaats een absolute wereldstart maakte, sterk opzetten. Peter zag zelfs kans kortstondig de leiding over te nemen. Peter bleek echter niet opgewassen tegen de druk van achteren en spinde in de Sachskurve. Hierna ontwikkelde zich een tweestrijd tussen Pieter en Cees, welke nog even werd beinvloed door de Duitser Michael Duechting (die in de race ook de snelste ronde op zijn naam zette in 2:23.833). Na het uitvallen van Michael hadden Pieter en Cees echter vrij baan en konden ze zich afzetten van de rest van het veld. Uiteindelijk werd het bijna een fotofinish. Pieter won met 0.005 seconde van Cees de Maar (2e), 3e werd Martin Lanting, die daarmee een lang gekoesterde wens om een keer op het podium te komen, in vervulling zag gaan.

De trainingen
De eerste training op zaterdag 14 oktober werd gekenmerkt door een langzaam optrekkende mist en dus een vochtige baan, met name op de lange rechte stukken tussen de bomen. Deze omstandigheden verbeterden zich echter vlak voor de 1e training van de Donkervoort deelnemers, met de inmiddels bekende snelle ronden tijden als gevolg. Pieter Bervoets pakte pole in 2:28.045, Cees de Maar \was 2e in 2:28.472, 3e was Frank van Mil in 2:29.609.
De tweede training was gepland op zondagmorgen 15 oktober om 09.00 uur 's morgens. Geen van de koplopers zag hierbij echter kans zijn tijd te verbeteren, waarmee het startveld ongeveer gelijk was aan het resultaat van de 1e training. Er gingen in totaal 17 Donkervoorts van start. Helaas moest de inmiddels reeds bekende kampioen 2000 Leon Hebbelinck wegens andere verplichtingen verstek laten gaan. Hetzelfde gold voor Bas Zwaan.

Uitslag laatste race 2000

25. Johan Doornbos 2 pnt
26. [verwijderd om privacy redenen]

Het seizoen 2000
Het afgelopen seizoen werd gekenmerkt door een groot aantal Donkervoorts van het type D8-180/R, de race uitvoering met 210 pk Audi 1,8T 5V motor onder de kap. Gemiddeld gingen rond de 22 auto's van start in de 7 races welke werden verreden op Circuit Park Zandvoort, Spa-Francorchamps, de Nuerburgring en de Hockenheimring. Opvallend waren dit seizoen verder de komst van een aantal nieuwe cupsponsors en de forse uitbreiding in de hospitality- en catering faciliteiten door meer trailers en tenten. Donkervoort kijkt dan ook met tevredenheid terug op het afgelopen seizoen en maakt zich inmiddels op voor het jaar 2001.

Het seizoen 2001
In het nieuwe seizoen zal als belangrijkste wijziging de mogelijkheid worden ingevoerd om als team in te schrijven. Daarmee wordt afscheid genomen van de gedachte alle service centraal te organiseren volgens het "arrive & drive principe". Daarmee ontstaan nieuwe mogelijkheden voor bestaande race teams om in te schrijven voor de Donkervoort Cup 2001. Het aantal races in 2001 is nog onbekend maar vermoedelijk zal een aantal lange afstandsraces in de kalender worden opgenomen.Belangstellenden wordt verzocht contact op te nemen met Donkervoort Automobielen BV te Lelystad.

Noot voor redacties