Rizla+ Grand Prix team uitverkoren door Honda voor de 500cc

Datum nieuwsfeit: 15-10-2000

E-mail service t.a.v. sportredactie (afd. motorsport) en sponsors

15 oktober 2000; PERSBERICHT RIZLA+ GRAND PRIX TEAM VAN DEN GOORBERGH UITVERKOREN DOOR HONDA
HONDA RACE-AFDELING ERKENT KWALITEITEN RIZLA+ GRANDPRIX

TEAM
Geheel onverwacht deed Honda HRC-directeur Ikenoya tijdens de afsluitende Honda-party na de Pacific GP op het Japanse circuit van Motegi 'en publique' de uitspraak dat het Rizla+ Grand Prix Team van teammanager Arie Molenaar voor 2001 de beschikking krijgt over 500cc Honda 4 cilinder fabrieksmachines voor Jurgen van den Goorbergh. "De deadline voor het bekend maken van de Honda fabrieksrijders voor 2001 stond gesteld op 15 oktober 24.00 uur, waarvan ik maandag tijdens besprekingen in Tokio op de hoogte zou worden gesteld. Maar een paar uur voor de officiële deadline nam de Honda directeur de microfoon op de traditionele afsluitende party en begroette het Rizla+ Grand Prix team als nieuw uitverkoren fabrieksteam in de 500cc gelederen. Daarop kregen we een stevig en welgemeend applaus van de andere fabrieksrijders en teams die aanwezig waren. Daar kreeg het hele team toch wel even kippevel van", meldden teammanager Arie Molenaar en een dolgelukkige Jurgen van den Goorbergh. Directeur Ikenoya verklaarde zijn keuze voor met name de technische kwaliteiten van het Rizla+ Grand Prix Team, Van den Goorbergh viel dit jaar niet één keer uit door mechanische pech, en de capaciteiten van Jurgen van den Goorbergh, die het onmogelijke presteerde door met zijn V-twin in bijna alle Grands Prix diverse 4 cilinder fabrieksmachines achter zich te houden. Een absolute kroon op het keiharde werk van het volledig Nederlandse oranje GP-team van Arie Molenaar, technicus Hans Spaan en coureur Jurgen van den Goorbergh.

"Het uur U is geslagen", vervolgt een uitermate in zijn nopjes zijnde Molenaar. Vanuit Nederland namen Jurgen en hij de felicitaties in ontvangst van hoofdsponsor Rizla+ en de directie van sponsor De Graaf Contracting, Technisch Personeel, die net als heel Nederland. "We hebben hier met en grote ploeg keihard aan gewerkt. De ondersteunende brieven die Relus ter Beek, Commissaris van de Koningin in Drenthe, Burgemeester mevrouw Van As Kleijwegt, TT-voorzitter Jos Vaessen en International Project Director Paul Teulings van Imperial Tobacco aan de Honda directie hebben ook zeker hun steentje bijgedragen aan de keuze, want Honda had ook nog diverse andere topteams en coureurs die in aanmerking wilden komen voor de laatste te vergeven fabrieksmachines in het selecte gezelschap van 6 Honda fabrieksrijders", weet Molenaar.

De sponsors van dit seizoen reageerden allemaal razend enthousiast. Om het teambudget rond te maken is sponsor bemiddelaar Lee van Dam samen met Molenaar met diverse grote companies in onderhandeling, die eerst wilden zien of het felbegeerde fabrieksmateriaal er daadwerkelijk ook kwam. Het materiaal is er! Met steun van deze sponsors zal het totaal; benodigde teambudget 4 miljoen US dollar gerealiseerd moeten worden, waardoor het eerst sinds lange tijd weer mogelijk is voor een Nederlander om 500cc Grands Prix te winnen. In iedere Grand Prix is Jurgen van den Goorbergh volgend seizoen een potentiële podiumkandidaat. Stuur capaciteiten, technische kwaliteiten en het materiaal zijn er. Iedereen kijkt nu al reikhalzend uit naar de Rizla+ Dutch TT op zaterdag 30 juni, want wat zou het mooi zijn om Jurgen van den Goorbergh, net als afgelopen op kop te zien rijden tijdens de Rizla+ Dutch TT.
Het selecte gezelschap Honda fabrieksrijders bestaat in 2001 uit het Repsol Team (Crivillé en Ukawa) Emerson-Pons (Capirossi en Barros) Nastro Azzuro (Rossi) en het Rizla+ Grand Prix Team (Van den Goorbergh). Het team heeft zijn werk gedaan, en nu is het de beurt aan de sponsors. Jurgen van den Goorbergh is de 1e Nederlandse 500cc fabrieksrijder die voor Honda, 's wereld grootste motorenfabrikant, uit zal komen. Alleen Wil Hartog ging hem als fabriekscoureur bij een Japanse fabriek (Suzuki) tussen 1979 en 1981 voor.
Molenaar wordt maandag alsnog op het hoofdkantoor van HRC Honda verwacht om de zaken verder door te spreken, maar heeft al te horen gekregen dat de 4 cilinder fabrieks Honda's in december naar Nederland komen en de eerste HRC-tests al in januari worden afgewerkt.

Voor meer informatie:
Rizla+ Grand Prix Team