Politiebericht Friesland: aanrijdingen met gewonden

Datum nieuwsfeit: 15-10-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 16-10-2000 Politieberichten van 14/10 (13.00 uur) t/m 15/10 (13.00 uur)

Ternaard; inbraak kerk
Van vrijdag op zaterdag werd ingebroken in de kerk aan de Tsjerkestrjitte. Een ruit van de consistoriekamer werd vernield. Uit een in deze kamer staande kast werd wat kleingeld weggenomen. In de hal van de kerk stond op een tafel een schaal met kleingeld wat ook werd weggenomen, evenals het geld uit de zendingsbussen. Een 48-jarige inwoner uit Ternaard heeft namens de kerk aangifte gedaan.

Harlingen: aanrijding met gewonde
Zaterdag omstreeks 13.55 uur vond op de Kimswerderweg een aanrijding plaats tussen een personenauto en een bromfiets. De bestuurder van de personenauto, een 63-jarige inwoner uit Harlingen wilde vanaf de Kimswerderweg de oprit naar de Rijksweg N 31 oprijden. Hij remde daarvoor af. Een achter hem rijdende bromfietsbestuurder had dit te laat in de gaten en botste tegen de achterzijde van de auto. De bromfietsbestuurder, een 19-jarige inwoner uit Kimswerd, werd gewond(linkeronderbeen) overgebracht naar het ziekenhuis in Sneek.

Drachten: aanrijding met gewonde
Zaterdag omstreeks 17.10 uur vond op de Stationsweg ter hoogte van de kruising met de Van Haersmasingel een aanrijding plaats tussen een personenauto en een bromfiets. De bestuurder van de personenauto, een 40-jarige inwoner van Drachten, wilde keren op de weg en stuurde naar links. Op dat moment werd hij aan de linkerkant ingehaald door een bromfietsbestuurder, een 18-jarige inwoner van Drachten. De jongeman werd gewond, evenals een 15-jarige jongen(ook uit Drachten), die bij hem achter op de bromfiets zat. Deze persoon droeg geen helm. Beiden zijn overgebracht naar het ziekenhuis in Drachten.

Hurdegaryp: winkeldiefstal
Zaterdag omstreeks 17.20 uur werd een winkeldiefstal gepleegd bij een winkel aan de Easteromwei. Uit de winkel werden sigaretten weggenomen. Hierbij waren drie verdachten betrokken. Toen de verdachten bemerkten dat zij waren betrapt, gingen zij er vandoor. De verdachten vertrokken in twee auto`s. Eén van de auto`s werd rijdend aangetroffen op de Anne Vondelingweg. De bestuurder, een 30-jarige inwoner uit Bolsward, zat alleen in de auto en hij werd aangehouden en overgebracht naar het bureau en ingesloten. De andere auto werd zonder inzittenden aangetroffen op de Burgemeester Drijberweg. In deze auto lagen verschillende goederen, die vermoedelijk van diefstal afkomstig waren (o.a. sigaretten en schoenen). De winkelier, een 32-jarige inwoner van Hurdegaryp heeft aangifte gedaan. De politie heeft de zaak in onderzoek

Heerenveen: inbraak auto
Van vrijdag op zaterdag werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Zonnebloemstraat. Men heeft het portier aan de passagierszijde geforceerd. Uit de auto werd meetapparatuur voor vloeren weggenomen. De eigenaar, een 32-jarige inwoner van Heerenveen, heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: voetbal
Afgelopen zaterdagavond werd de voetbalwedstrijd Cambuur VVV gespeeld. De wedstrijd werd bezocht door een dikke 5000 toeschouwers, waarvan ongeveer een 20 uit Venlo kwamen. Na een 0 1 achterstand dreigde de zaak even te escaleren. Een supporter van Cambuur, een 19-jarige inwoner uit Sneek, werd aangehouden omdat hij een stoeltje vernielde. De man werd overgebracht naar het bureau en na het opmaken van een proces-verbaal weer heengezonden. Nadat Cambuur de achterstand had omgebogen in een voorsprong van 3 1, waren de supporters ineens verguld van blijdschap en behoefden de interventieteams niet handelend op te treden.

Niawier: vorkheftruck in brand
Zaterdag omstreeks 23.05 uur was een 59-jarige inwoner uit Niawier bezig om het wegdek van de Siercksmawei met een vorkheftruck met aangekoppelde schuifbak vrij te maken van de modder. Tijdens deze werkzaamheden vloog de heftruck spontaan in brand. Men heeft nog geprobeerd de brand te blussen, doch toen dit niet lukte, werd de brandweer gebeld, die de zaakspoedig onder controle had. De heftruck raakte zwaar beschadigd. De oorzaak van de brand is niet bekend.

Joure: onder invloed
Zaterdag omstreeks 23.50 uur werd op het verkeersplein Joure een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 23-jarige inwoner van Dronten, bleek gedronken te hebben. Tevens bleek dat de auto, waarin de man reed, aan de linker zijkant beschadigd was. Uit het onderzoek kwam naar voren dat de man kort daarvoor op de Rijksweg A 7 onder Lemmer tegen de vangrail was gereden en na de aanrijding was doorgereden. Aan het bureau blies de man 330 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 2 uur.

Dokkum: aanrijding licht gewonde
Zaterdag omstreeks 14.20 uur vond op de Waterranonkel een aanrijding plaats tussen een personenauto en een bromfiets. De bromfietsbestuurder, een 16-jarige inwoner uit Dokkum, zag op de plaats waar de Waterranonkel zich splitst in twee weghelften een personenauto, die bestuurd werd door een 40-jarige inwoner uit Dokkum, te laat en botste tegen de voorzijde van de auto. De bromfietsbestuurder viel op de rijbaan en zijn duopassagier, een 16-jarige inwoner uit Almelo, kwam op de motorkap van de auto terecht. De bromfietsbestuurder klaagde over pijn in zijn schouder en is voor onderzoek overgebracht naar het ziekenhuis in Dokkum. De duopassagier mankeerde ogenschijnlijk niets.

Leeuwarden: onder invloed
Zondag omstreeks 00.55 uur werd op de Wirdumerdijk een bestuurder van een bromfiets gecontroleerd. De jongeman, een 17-jarige inwoner uit Boksum, reed zonder helm en bovendien bleek dat hij gedronken had. Aan het bureau blies hij 685 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 8 uur. Tevens bleek dat de bromfiets niet verzekerd was en niet was voorzien van een gele plaat. Ook voor deze overtredingen kreeg de bestuurder een proces-verbaal.

Heerenveen: inbraak bedrijf
Zondag omstreeks 01.10 uur kwam er een melding binnen dat er werd ingebroken bij een autobedrijf aan de IJzerweg. Het bleek dat men door het verbreken van een raam het bedrijf was binnen gekomen. De roldeur van het bedrijf stond open. Aan de voorzijde van het bedrijf werd een tas met goederen(o.a. een stereotoren en een bovenfrees met een doosje met frezen) aangetroffen. Deze goederen waren waarschijnlijk bij het bedrijf weggenomen. De gehele omgeving afgezocht doch er werden geen verdachten aangetroffen. De eigenaar van het bedrijf, een 40-jarige inwoner van Heerenveen, heeft aangifte gedaan.

Heerenveen: aanrijding met gewonde
Zondag omstreeks 04.20 uur vond op de Oude Koemarkt een aanrijding plaats tussen een personenauto en een voetganger. De bestuurder van de personenauto, een 19-jarige inwoner van Leeuwarden, reed met een snelheid van 60 à 70 kilometer per uur over de Oude Koemarkt en schepte daarbij een voetganger. Na de aanrijding reed de bestuurder door zonder zich om het slachtoffer, een 25-jarige inwoner uit Heerenveen, te bekommeren. Het slachtoffer werd overgebracht naar het ziekenhuis in Heerenveen en aldaar bleken zijn verwondingen mee te vallen. Het slachtoffer had een hoofdwond en een zere pols en kon na behandeling naar huis. Door getuigen was het kenteken van de auto opgenomen. De auto met bestuurder werd aangetroffen op de Rijksweg A 32 ter hoogte van de Werpsterhoek. Het bleek dat de bestuurder gedronken had. De man werd overgebracht naar het bureau in Heerenveen. Hij weigerde medewerking aan een blaastest, ook nadat dit van hem gevorderd was. Op last van de officier van justitie werd de auto van de man in beslag genomen en ook zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Sneek: wildplasser
Zondag omstreeks 03.10 uur werd op de Kruizebroederstraat een 28-jarige inwoner uit Sneek bekeurd ter zake wildplassen. Toen de verdachte in de gaten kreeg dat hij een bekeuring kreeg, weigerde hij iedere medewerking en wenste hij zijn naam niet op te geven. De man werd overgebracht naar het bureau. Bij de voorgeleiding werd duidelijk wie hij was.

Noordwolde: aanrijding met drank
Zondag omstreeks 04.45 uur vond op de Nieuwstraat een aanrijding plaats tussen twee personenauto`s. Een 26-jarige inwoner uit Steenwijk reed met zijn auto over de Nieuwstraat. Toen hij ongeveer ter hoogte was van de kruising met de Dwarsvaartweg kwam hij tegenovergestelde richting een personenauto, die werd bestuurd door een 29-jarige inwoner uit Vledderveen. Deze bestuurder sloeg af en wilde de Dwarsvaartweg inrijden. Hij verleende daarbij geen vrije doorgang aan de bestuurder uit Steenwijk. Het bleek dat de bestuurder uit Vledderveen gedronken had. Aan het bureau blies de man 405 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 3 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd. Beide auto`s raakten zwaar beschadigd.

Drachten: inbraak woning
Van zaterdag op zondag werd ingebroken in een woning aan de Dobbe. Men kwam de woning binnen door een keukenraam, dat niet goed was afgesloten. Uit de woning werden twee televisies, twee fietsen, een telefoon, twee stereotorens en een lange zwarte leren damesjas weggenomen. De eigenaar, een 32-jarige inwoner van Drachten, heeft aangifte gedaan.

Noordwolde: inbraak loods
Van zaterdag op zondag werd ingebroken in een loods aan de Molenstraat. Men is de loods binnen gekomen door verbreking van een wand. Uit de loods werden dozen met sportkleding weggenomen. De eigenaar, een 36-jarige inwoner van De Hoeve, heeft aangifte gedaan.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272