Debat kamerleden over begroting ontwikkelingssamenwerking

Datum nieuwsfeit: 16-10-2000

Nederlandse Organisatie voor
Internationale Ontwikkelingssamenwerking
Mauritskade 9
2500 GX Den Haag
Telefoon 070 - 342 16 44
Telefax 070 361 44 61
Email: (paul.van.tongeren@novib.nl)
Postbank 645300
ABN AMRO Bank 51.95.32.813

Novib organiseert debat Kamerleden over begroting Ontwikkelingssamenwerking

"Herfkens geeft IMF en Wereldbank te grote rol"

De rol die minister Herfkens voor Ontwikkelingssamenwerking wil toekennen aan het IMF en de Wereldbank is veel te groot. Hoewel deze instellingen de laatste jaren meer oog hebben gekregen voor de sociale kant van hun beleid, blijkt daar in de praktijk nog altijd weinig van. Economische groei zoals door IMF en Wereldbank bepleit, is nog veel te weinig gericht op armoedebestrijding.

Deze stelling van Novib-directeur Greetje Lubbi staat centraal in het debat dat de woordvoerders Ontwikkelingssamenwerking in de Tweede Kamer op maandagavond 16 oktober a.s. in Amsterdam zullen voeren. Andere stellingen van Novib hebben betrekking op de rol van het maatschappelijk middenveld in de ontwikkelingslanden, op het afbreken van Europees protectionisme ten koste van arme landen en op de noodzakelijke prioriteit die minister Herfkens dient te geven aan basisonderwijs. Ook gaat Greetje Lubbi in op de recente brief van de minister aan de Kamer over het IBO-rapport tav het Medefinancieringsprogramma.

Het Novib-debat kan gezien worden als de generale repetitie van de begrotingsbehandeling in de Kamer, eind deze maand. Aan het debat nemen de Kamerleden Dijksma (PvdA), Hessing (VVD), Van Ardenne (CDA), Hoekema (D66) en onder voorbehoud Karimi (Groen Links) deel. Het debat wordt ingeleid door prof dr Ton Dietz (UvA) over de rol van het maatschappelijk middenveld in het Zuiden versus de hulpverlening van donorlanden. Stan Termeer, hoofdredacteur van het blad Onze Wereld, zal het debat voorzitten.

Het Novib-debat vindt plaats in de Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, Amsterdam en begint om 20 uur. Vertegenwoordigers van de media zijn van harte welkom!

Voor nadere informatie:
Paul van Tongeren, afdeling Persvoorlichting, 070 3421 644 of 06 5157 3683