'Onvoldoende beleid toenemende bereikbaarheidsproblemen'

MKB-Nederland

MKB Nieuws, bericht

16-10-2000
NVVP: Mobiliteit terecht als gegeven beschouwd, maar knelpunten worden niet opgelost
Het Kabinet kiest de juiste koers omdat het de groei van de mobiliteit niet langer als een probleem maar als een gegeven en de logische consequentie van economische en maatschappelijke ontwikkelingen beschouwt. Tegelijkertijd wordt onvoldoende beleid ontwikkeld om de toenemende bereikbaarheidsproblemen, voor het midden- en kleinbedrijf topprobleem nummer 1, op afzienbare termijn het hoofd te bieden.
Aldus MKB-Nederland in een eerste reactie op het vandaag (16 oktober 2000) door Minister Netelenbos gepresenteerde eerste Nationaal Verkeers- en Vervoersplan (NVVP).

MKB-Nederland heeft zich er sterk voor gemaakt dat de overheid niet langer een mobiliteitsbeleid voert dat gekenmerkt wordt door streefcijfers met betrekking tot de reductie van de mobiliteitsgroei. Dat nu ook het Kabinet in het NVVP uitdrukkelijk afstand neemt van dit beleid en mobiliteit als een maatschappelijk gegeven beschouwt, is in de visie van MKB-Nederland pure winst.
Des te meer betreurt MKB-Nederland het dat het Kabinet niet de logische consequenties uit dit standpunt trekt en direct ook een intensivering van het bouwprogramma aankondigt. De oplossing van de meest urgente knelpunten in het wegennet evenals een extra investeringsimpuls in het openbaar vervoer en het vaarwegennet, duldt volgens MKB-Nederland geen langer uitstel.
Helaas lijkt het er in het NVVP nu op dat het Kabinet voorlopig volstaat met het Bereikbaarheidsoffensief voor de Randstad, het zwaarder inzetten op prijsmaatregelen en een - veel te ver gaande - decentralisatie van het verkeers- en vervoersbeleid naar de lagere overheden, in het bijzonder de provincies.
MKB-Nederland staat op zichzelf positief ten opzichte van de voorgestelde kilometerheffing, maar benadrukt dat ook deze maatregel op korte termijn geen enkel soelaas biedt. Overigens kan een intensivering van het prijsbeleid met het oog op de concurrentiepositie van Nederland naar de mening van MKB-Nederland alleen na afstemming in Europees verband worden doorgevoerd.

Tenslotte vindt MKB-Nederland het jammer dat het NVVP geen duidelijk beleidskader geeft voor met name het parkeerbeleid en het beleid inzake stedelijke distributie, beiden voor het mkb van zeer groot belang.

Informatie: drs. F. Veenema