Veel open discussie op Forum GroenLinks

GroenLinks

Veel open discussie op Forum

16 oktober 2000

Ruim vierhonderd mensen waren zaterdag in de Reehorst in Ede van de partij op het Forum. De jaarlijkse GroenLinksdag vol debat en open discussie ging dit keer onder meer over de toekomst van politieke partijen. De hele dag was weer te merken hoezeer GroenLinksers van debatteren houden. Tijdens het symposiumprogramma en bij de vijftien debatten over actuele onderwerpen werd er stevig op los gediscussieerd. Door de gastsprekers, maar ook door de bezoekers van het Forum.

Het Forum bestond uit een symposiumprogramma over de toekomst van politieke partijen en vijftien debatten in het zijprogramma. Daarin kwamen thema's aan de orde die ook in het verkiezingsprogramma aan bod zullen komen, zoals ICT-ontwikkelingen, privatisering, ruimtelijke ordening, multiculturele politiek, biotechnologie, internationale veiligheid en zorg en zekerheid.

De dag begon met de speech van Paul Rosenmöller. Hij sprak over het slechte nieuws uit Israël, het goede nieuws uit Servië, de opmars van het Vlaams Blok, deelname aan de VN-missie in Eritrea en Ethiopië en over publieke vernieuwing. Rosenmöller uitte flinke kritiek op Kok, omdat de minister-president voor uitglijders van collega's geen verantwoordelijkheid wil nemen.(zoals vorige week voor die van Van Aartsen) Klik hier voor de tekst van de speech van Rosenmöller. GroenLinks-voorzitter Mirjam de Rijk vertelde hierna over de nieuwe mogelijkheid voor GroenLinks-leden om niet-plaatsgebonden groepen (kernen) op te richten. Leden die graag actief willen worden in de partij, maar niet geïnteresseerd zijn in hun lokale afdeling, kunnen met ander leden een kern oprichten. Deze kernen functioneren verder als een gewone afdeling. Ze presenteerde ook de programcommissie. Deze commissie bereidt het concept Tweede Kamer verkiezingsprogramma voor, dat op het congres begin 2002 zal worden vastgesteld.

Vervolgens kon iedereen kiezen uit verschillende workshops in het ochtend- en middagprogramma. In de grote zaal ging Mirjam de Rijk s 'ochtends in gesprek met André Krouwel (politicoloog) , Anja van der AA (organisatieadviseur), Jos van der Lans (Eerste Kamer) en Luuk van Middelaar (geschiedsfilosoof) over de toekomst van politieke partijen. Opvallend was dat de gesprekspartners allemaal overtuigd waren dat politieke partijen ook de komende jaren veel kunnen betekenen. Aan de politieke partijen dus de eer! GroenLinks is gestart met een nieuwe ledenwerfcampagne, waarbij de inzet is om 500 tot 1000 nieuwe leden binnen te halen. Een van de cadeaus die leden kunnen krijgen als ze een nieuw lid aanmelden is het boek 'Als de Trêveszaal lokt..., dubbelprotret van GroenLinks'. Dit mooie politieke fotoboek, met foto's van Bob Bronshoff en teksten van Toof Brader werd op het Forum gepresenteerd.

De dag werd plenair afgesloten met de talkshow 'Agenda van 2010' waarin Theodor Holman op zijn eigen karakteristieke wijze Mirjam de Rijk, Paul Sikkema (Bureau intervie NSS), Mat Dings (HP/De Tijd), Ewals Bruinisse (Shell) en Farah Karimi (GroenLinks kamerlid) vroeg hoe de politiek er over tien jaar uit zal zien. Tussen de workshops door en tijdens de lunchpauze konden de aanwezigen informatie verkrijgen over GroenLinks. Zo stonden er stands van het Landelijk Bureau, het Wetenschappelijk Bureau en DWARS, GroenLinkse jongerenorganisatie. Tijdens deze intermezzo's, de lunchpauze en de borrel heerste er een ontspannen sfeer en werden de discussies uit de workshops nog eens over gedaan.