Politiebericht Friesland: mishandeling met ploertendoder

Datum nieuwsfeit: 16-10-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 16-10-2000 Politieberichten van 15/10 (13.00 uur) t/m 16/10 (07.00 uur)

Menaldum: inbraak sporthal
Van zaterdag op zondag werd ingebroken in de kantine van het recreatiepark `Schatzenburg` aan de Rypsterdyk. Door verbreking van een deur kwam men de kantine binnen. Uit de kantine werd de sigarettenautomaat met ongeveer 130 pakjes shag en sigaretten weggenomen. Tevens werden de gokkasten opengebroken en het daarin aanwezige geld werd ontvreemd. De beheerder van de kantine, een 51-jarige inwoner uit Franeker, heeft aangifte gedaan.

Joure: onder invloed
Zondag omstreeks 11.45 uur werd op het Helmhout een bestuurster van een personenauto gecontroleerd. De vrouw, een 42-jarige inwoonster van Joure, bleek gedronken te hebben. De vrouw was niet in staat om te blazen, vandaar dat van haar een bloedproef werd afgenomen. De uitslag van deze bloedproef is pas over een week bekend. Het rijbewijs van de vrouw is ingevorderd.

Franeker: mishandeling
Zaterdag omstreeks 21.45 uur reed de bestuurster met haar personenauto langs het benzinestation aan de Rondweg. De bestuurster, een 23-jarige inwoonster uit Franeker zat met haar man en nog twee kennissen in de auto. Toen zij langs het benzinestation reden had zij de ramen van haar auto open en zongen de inzittenden uitbundig. Dit trok de aandacht van twee tankende jongens, die daarop besloten de `zingende` auto te volgen. Dit gebeurde op een hinderlijke mannier. De jongens reden vlak achter de auto aan en hadden het grote licht ontstoken, waardoor de bestuurster werd verblind. De bestuurster trapte een paar keer op de rem om de bestuurder van de achtervolgende auto te dwingen meer afstand te nemen. Dit gebeurde niet. In de Dr. J. Bangastraat bracht ze daarop haar auto tot stilstand. De beide mannen van de achter haar rijden auto stapten daarop uit en er volgde een woordenwisseling. De bestuurster kreeg daarop een klap in het gezicht en ook een bij haar inzittende 21-jarige vriend uit Franeker werd geslagen. De beide inzittende van de achtervolgende wagen stapten daarop weer in en reden met piepende banden weg. De vrouw en de man hebben aangifte gedaan van mishandeling. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Lemmer: mishandeling
Zondag tussen 03.00 en 03.30 uur liep een 20-jarige inwoner uit Leeuwarden met zijn vriend over de Kortestreek. Zonder dat zij daartoe aanleiding gaven, werden zij toen lastig gevallen door een groepje van drie personen, alle afkomstig uit Lemmer. Dit ontaardde in wat trek- en duwwerk. Plotseling kreeg de Leeuwarder een klap op zijn neus en werd hij meerdere malen geschopt en geslagen. De man heeft aangifte gedaan. De naam van de verdachte is bij de politie bekend. Deze man moet nog gehoord worden.

Goutum: mishandeling en vernieling
Zondag omstreeks 16.45 uur vond op de Griene Daam een mishandeling plaats. Een 18-jarige inwoner van Goutum werd voor zijn woning opgewacht door een 17-jarige plaatsgenoot. Toen de jongens elkaar troffen, werd de 18-jarige door de 17-jarige jongen met een soort ploertendoder tegen het hoofd geslagen. Hierdoor liep de jongen een verwonding op aan het linkeroor. De 18-jarige haalde daarop zijn vader op en gezamenlijk trokken ze naar de woning van de 17-jarige verdachte. Bij de woning gekomen trapte de vader, een 40-jarige inwoner van Goutum, een deuk in de garagedeur. Dit was echter de verkeerde deur, want deze mensen had niets met de zaak te maken. De man had zich in de woning vergist. De 40-jarige man en de 17-jarige jongen zijn aangehouden en overgebracht naar het bureau. De ploertendoder was door de jongen weggegooid. Na verhoor zijn de beiden verdachten heengezonden. De beide jongens hadden de vorige avond reeds ruzie met elkaar gehad en dit was aanleiding voor deze 17-jarige verdachte om nogmaals de 18-jarige op te zoeken.

Drachten: eenzijdig ongeval met drank
Zondag omstreeks 16.20 uur vond op het Noorderend een eenzijdig ongeval plaats. De bestuurder van een personenauto was door nog onverklaarbare oorzaak van de weg geraakt en in de sloot tot stilstand gekomen. De man, een 48-jarige inwoner van Drachten, had tegen een voorbijganger verklaard dat hij de bestuurder was geweest, doch toen de politie ter plaatse kwam, wilde hij nergens van weten. De man bleek gedronken te hebben. De man beriep zich op zijn zwijgrecht en wilde ook na vordering niet meewerken aan een blaastest. Ook bleek dat de man een ontzegging van de rijbevoegdheid had. In zijn fouillering werden de sleutels van de auto gevonden. De auto werd in beslag genomen. Nadat deze zaak was afgehandeld, werd de man ingesloten daar bleek dat hij nog een onherroepelijk vonnis had openstaan. De man moest nog 41 dagen gevangenisstraf uitzitten.

Kollum: geheime zender
Zondag omstreeks 17.00 uur werd op de Kievitstraat in samenwerking met de rijksdienst voor de radiocommunicatie de geheime zender, die uitzond onder de naam `Bloemfontein` uit de lucht gehaald. De zender met bijbehorende apparatuur werd in beslag genomen en tegen de eigenaar, een 26-jarige inwoner van Kollum, werd proces-verbaal opgemaakt. Omstreeks 19.45 uur werd weer op hetzelfde adres binnen getreden. De man was weer onder dezelfde naam bezig met uitzenden. Ook nu werd de apparatuur in beslag genomen en kreeg de man weer een proces-verbaal.

Kornwerderzand: snelheidsovertreding
Zondag omstreeks 12.50 uur werd op de Afsluitdijk onder Kornwerderzand een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 30-jarige inwoner van Rotterdam, reed met een snelheid van 135 kilometer per uur op het gedeelte tussen de sluizen, alwaar 70 kilometer per uur is toegestaan. Het rijbewijs van de man is ingevorderd.

Zwaagwesteinde: aanrijding met drank
Zondag omstreeks 18.50 uur vond op de Bovenweg een eenzijdig ongeval plaats. De bestuurder, een 52-jarige inwoner van Veenwouden, had volgens een getuige de gehele weg nodig en was in een bocht van de weg rechtdoor gereden. Hij had een verkeersbord omver gereden en was op het fietspad tot stilstand gekomen. De verdachte was niet in staat om te blazen en van de man is een bloedproef genomen. De uitslag is hiervan is pas over een week bekend. Het rijbewijs is ingevorderd.

Lemmer: diefstal auto
Van zaterdag op zondag werd vanaf de Blazer een personenauto, merk Opel Kadett, kleur rood, voorzien van het kenteken TT-10-RN weggenomen. De eigenaar, een 47-jarige inwoner van Lemmer, heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: onder invloed
Zondag omstreeks 20.50 uur ziet een patrouille een personenauto rijden over Prins Hendrikstraat. Zij willen deze auto controleren en geven de bestuurder een stopteken. Hierop wordt door de bestuurder niet gereageerd. De agenten zien dat de bestuurder slingerend rijdt. En via de Stationsweg en de Oostergooweg gaat het richting Achter de Hoven. Voor de spoorbomen Achter de Hoven/Spoorstraat moet de bestuurder stoppen. De man werd uit de auto gehaald en het bleek dat hij gedronken had. Hij was onvast ter been. De man werd overgebracht naar het bureau. Hij wilde nergens aan mee werken. Ook wilde hij zijn naam en adres niet noemen. De man is ingesloten.

Broeksterwoude: geheime zender
Zondag omstreeks 15.15 uur werd op de Meekmastraat in samenwerking met een medewerker van de rijksdienst voor de radiocommunicatie een geheime zender, die uitzond onder de naam `Kentucky` in beslag genomen. Tegen de eigenaar, een 32-jarige inwoner van Broeksterwoude werd proces-verbaal opgemaakt.

Leeuwarden: inbraak woning
Van zaterdag op zondag werd ingebroken in een woning aan de Diepenbrockstraat. De achterdeur van de woning werd vernield. Uit de woning werden een televisie, een cd-speler, 25 cd`s, een paspoort en een armband weggenomen. Een 34-jarige inwoonster uit Leeuwarden heeft aangifte gedaan.

Steggerda: aanrijding met drank
Zondag omstreeks 21.45 uur vond op de Vaartweg een eenzijdig ongeval plaats. De bestuurder van een personenauto raakte met zijn auto in een slip en was tegen een boom gereden. Bij de auto werd niemand meer aangetroffen. Uit onderzoek kwam naar voren dat een 23-jarige inwoner uit Oldemarkt de auto had bestuurd. De man bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 590 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 6 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd. De auto werd totaal vernield.

Drachten: onder invloed
Maandag omstreeks 01.00 uur werd op het Zuid de bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 28-jarige inwoner uit Grou, bleek gedronken te hebben. De man wilde niet mee naar het bureau en trachtte er lopend tussenuit te knijpen. Dit lukte hem niet en tijdens de overbrenging pleegde de man verzet. Aan het bureau blies de man 955 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 12 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd. Zijn vriendin, een 22-jarige inwoonster uit Grou, die bij hem in de auto zat, trachtte de aanhouding te voorkomen, door ook verzet te plegen. Hierop werd ook zij aangehouden en overgebracht naar het bureau. Tegen haar werd proces-verbaal opgemaakt ter zake wederspannigheid.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272