Southern Star ENDEMOL benoemt algemeen directeur

Endemol Entertainment NV

Sydney / Hilversum, 16 oktober 2000

SOUTHERN STAR ENDEMOL BENOEMT ALGEMEEN DIRECTEUR

SOUTHERN STAR ENDEMOL heeft vandaag de benoeming van Denis Spencer tot Algemeen Directeur (chief executive) van deze joint venture tussen de Australische Southern Star Group en ENDEMOL Entertainment bekendgemaakt. De benoeming volgt op de vorige maand aangekondigde oprichting van SOUTHERN STAR ENDEMOL in Sydney, Australië.

De benoeming van Denis Spencer brengt de huidige programma's van Denis Spencer Productions, die gemaakt worden in Nieuw-Zeeland, onder in de joint venture. Dit bedrijfsonderdeel, dat nu SOUTHERN STAR ENDEMOL Nieuw-Zeeland gaat heten, heeft al veel goed bekeken programma's voor TV Nieuw-Zeeland geproduceerd, waaronder Showcase, The Young Entertainers, Telebingo, McPhail & Gadsby, Strassman en meer recentelijk The Mole. In de loop van zijn omvangrijke televisiecarrière is Denis Spencer onder meer Director of Production geweest voor Ten Network in Australië, Director of Production voor Grundy Organisatie, Programme Director voor TVQ in Brisbane en Director of Programming voor de Australian Broadcasting Corporation.

Errol Sullivan, Algemeen Directeur van Southern Star Entertainment zegt: "Met Denis Spencer komt al diens expertise in het maken van originele televisieprogramma's naar SOUTHERN STAR ENDEMOL. Bovendien stelt de joint venture hem in staat een enorme bijdrage te leveren aan het ontwikkelen van Australische programma's voor internationale markten en de exportkansen voor Australisch talent en ideeën te vergroten."

ENDEMOL Entertainment en de Southern Star Group in Australië gingen de afgelopen zomer een joint venture aan gericht op de productie van light entertainment en infotainment programma's voor de Australische en Nieuwzeelandse televisie. Beide partners hebben een belang van 50% in het nieuwe bedrijf, dat zijn hoofdkantoor in Sydney heeft. ENDEMOL's bijdrage aan de joint venture bestaat uit het verlenen van exclusieve toegang tot zijn formatcatalogus op het gebied van entertainment en infotainment. Southern Star heeft de productie van alle huidige programma's en programma's die momenteel op dit gebied ontwikkeld worden ondergebracht in de joint venture, alsmede de exploitatierechten op bestaande programma's.

ENDEMOL Entertainment is een van de meest toonaangevende internationale televisie- en online producenten, vooral gericht op de grote Europese markten, Duitsland, Spanje, Frankrijk, Italië en Groot-Brittannië. Het van oorsprong Nederlandse bedrijf heeft inmiddels vestigingen in 16 landen, waaronder de Verenigde Staten en Zuid-Afrika. ENDEMOL is recent overgenomen door Telefónica, de grootste leverancier van telecommunicatie- en internetdiensten in de Spaans- en Portugeessprekende wereld met bedrijven in 17 landen en meer dan 62 miljoen klanten.

Southern Star is een geïntegreerde producent en distributeur van film- en televisieprogramma's. De joint venture met ENDEMOL is aangegaan door de tak van het bedrijf die zich richt op de productie van entertainment voor televisie. Branches van Southern Star zijn betrokken bij film-, televisie- en videoproductie; video en optische diskvermenigvuldiging; sales en distributie; licensing en merchandising. Southern Star heeft een beursnotering in Sydney.

Voor meer informatie:
Tracey Mair