Zonder transparantie geen kortingsregelingen ambtenaren

Datum nieuwsfeit: 16-10-2000

CFO

Zonder transparantie geen kortingsregelingen ambtenaren

In veel gemeenten bestaan kortingsregelingen voor gemeenteambtenaren. NRC Handelsblad heeft een onderzoek naar deze regelingen gehouden, waarvan de resultaten op 14 oktober jl. zijn gepubliceerd. Gebleken is dat kortingsregelingen vaak zijn overeengekomen door besturen van personeelsverenigingen. De CFO vindt dat deze kortingsregelingen transparant en helder moeten zijn. Dit betekent dat er een politiek draagvlak voor nodig is. Is dit niet het geval, dan kunnen deze kortingsregelingen niet door de beugel.

CFO-bestuurder Willem Jelle Berg: 'De CFO trekt een parallel met de behandeling van nevenfuncties van burgemeesters. Burgemeesters mogen best commissaris worden bij een bedrijf, als deze functie maar is gemeld bij de gemeenteraad en niet strijdig is met het belang van de gemeente. De CFO wil die transparantie ook betrachten voor kortingsregelingen ten behoeve van gemeenteambtenaren. Kortingsregelingen moeten dan ook worden voorgelegd aan de gemeenteraad.'

De CFO wijst erop dat kortingsregelingen die door de werkgever worden afgesloten (dat wil zeggen dat ze worden aangeboden via de afdeling Personeel & Organisatie) veelal door de gemeenteraad zijn goedgekeurd. In geval de regelingen via de personeelsvereniging worden aangeboden moeten deze openbaar worden gemaakt.

PvdA-Tweede Kamerlid Duijkers spreekt in een reactie op het NRC-artikel van 'passieve corruptie'. De CFO vindt deze uitspraak te ver gaan. Eerst moet maar aangetoond worden dat er sprake zou zijn van corruptie. De helderheid die prof. Van den Heuvel (Vrije Universiteit) bepleit is duidelijk. In navolging van oud-minister Dales van Binnenlandse Zaken zegt hij: 'Een beetje integer bestaat niet'.

CAO Gemeenten
Voor de CFO is de integriteit van de overheid als werkorganisatie van groot belang. Om die reden had de CFO dit onderwerp ook in de inzet voor de nieuwe CAO Gemeenten opgenomen. In het onlangs gesloten onderhandelaarsakkoord is dit standpunt overgenomen. Integriteit wordt aangemerkt als geïntegreerd proces in de gemeenten.

Informatie: bestuurder W.J. Berg, tel. 070 - 4167151; 06 - 20 41 04 30
D. de Geus, bestuurder Publiciteit, tel. 070 - 4167142; 06 - 51 24 40 64