Voedselproducenten zeggen nee tegen genetische manipulatie

Datum nieuwsfeit: 16-10-2000
Greenpeace Nederland

Amsterdam, 16 oktober 2000

Productenlijst van Greenpeace met 350 artikelen geeft consument de keuze
75 VOEDSELPRODUCENTEN ZEGGEN NEE TEGEN
GENETISCHE MANIPULATIE

Steeds meer Nederlandse levensmiddelenbedrijven stappen uit genetische manipulatie. Greenpeace concludeert dit na een inventarisatie van levensmiddelenbedrijven die soja of maïs in hun producten verwerken. Greenpeace heeft afgelopen zomer 132 voedselbedrijven en supermarkten verzocht open kaart te spelen over de ingrediënten van hun producten: wel of niet genetisch gemanipuleerd. Van die bedrijven hebben 75 een zwart-op-wit garantie afgegeven dat hun producten zonder genetische gemanipuleerde ingrediënten worden gemaakt. Aan de hand van de schriftelijke antwoorden van de bedrijven heeft Greenpeace een lijst opgesteld met rode (genetisch gemanipuleerde) en groene (niet genetische gemanipuleerde) producten. De lijst zal de komende maanden in een oplage van 630.000 exemplaren worden verspreid.

Op de 'rode' lijst staan de huismerken van negen supermarkten, onder meer C1000, Edah en Super De Boer. Verder merken als Bolletje, Koopmans, Smiths, Friesche Vlag, Magnum, Nescafé, Maggi, Nestlé, Motta. Opvallend op de rode lijst zijn de merken van Unilever, zoals Unox, Becel en Croma. Unilever verklaarde eerder dit jaar uit de genetische manipulatie te willen stappen. Nu blijkt echter dat het bedrijf dit niet met een schriftelijke verklaring wil bevestigen.

Op de 'groene' lijst staan onder meer het huismerk van Albert Heijn en A-merken als Knorr, Mona, Heinz en Honig. Alle Greenpeace donateurs ontvangen de productlijst in oktober bij het Greenpeace Magazine: dat is zo'n 10 procent van de Nederlandse huishoudens. Iedereen kan de lijst gratis opvragen via de Greenpeace servicelijn: 020 - 4223344 of via de website: { HYPERLINK www.greenpeace.nl }www.greenpeace.nl. Daar is ook de meest recente versie van de productenlijst te vinden.

Postercampagne: Genetische gemanipuleerd voedsel. Je proeft er niets van...
Tegelijk met de productenlijst lanceert Greenpeace een postercampagne die zichtbaar maakt op welke manieren bedrijven op dit moment met voedsel experimenteren. De genoemde voorbeelden van genetische manipulatie in de laboratoria zijn sla waarin genen van ratten zijn gestopt en maïs waarin genen van een schorpioen zitten. Beide kunnen in de toekomst op ons bord liggen. Texas A&M University en Novartis, de instellingen die verantwoordelijk zijn voor deze genetische experimenten, staan erbij vermeld. Een derde Greenpeace poster stelt: Genetisch gemanipuleerd voedsel. Je proeft er niets van... De posters hangen dit najaar door heel Nederland.

Greenpeace wil genetische manipulatie uit het milieu en uit het voedsel. Het op grote schaal genetisch manipuleren van voedelgewassen bedreigt de biodiversiteit. De onbekendheid met de risico's maakt de techniek ongewenst voor toepassing op grote schaal in levensmiddelen. Genetisch gemanipuleerde soja en maïs uit de VS kunnen al vier jaar in 60 procent van bewerkte levensmiddelen zitten. De bewuste consument krijgt niet de keuze omdat slechts een klein deel is geëtiketteerd. Uit NIPO-onderzoek blijkt dat de consument behoefte heeft aan de informatie. Door middel van de lijsten wil Greenpeace de consument die informatie geven en bereiken dat ook de 'rode bedrijven' stoppen met genetische manipulatie.

U kunt uzelf verwijderen van deze
mailinglist door een bericht te sturen
naar het emailadres: (Majordomo@xs2.greenpeace.org)
met in de body de tekst:
unsubscribe persbericht