Onderzoek naar haalbaarheid van grasverwerkingsfabriek

Datum nieuwsfeit: 16-10-2000
Bron: NV NOM, Investerings- ontwikkelingsmaatschappij voor Noord- Nederland
Onderzoek naar haalbaarheid van grasverwerkingsfabriek

Een consortium van zeven bedrijven doet een haalbaarheidsonderzoek voor een eerste fabriek voor de verwerking van gras, in het bijzonder natuurgras. Het onderzoek is een vervolg op het in juni afgeronde vierjarig onderzoeksproject van AVEBE voor grasverwerking, samen met ethanol-producent Nedalco (Bergen op Zoom) en - in de beginfase - graszaadleverancier Mommersteeg.

In het project 'Bio-raffinage van gras' zal met een proeflijn het verwerkingsproces van gras tot in detail worden onderzocht. Verder zullen voldoende hoeveelheden basisproducten worden gemaakt voor semi-technische applicatieproeven bij potentiële afnemers. Het pakket basis-producten bestaat uit grasvezel (voor hoogwaardige toepassingen in de potgrondfabricage en breed toepasbaar constructiemateriaal), graseiwit en grassap-concentraat (beide geschikt voor diervoedertoepassingen). Het grote voordeel van het eiwitproduct is dat het een hoogwaardig eiwit is met weinig minerale last. Bovendien wordt de import van stikstof, fosfor en kalium uit het buitenland beperkt door een reductie op de import van sojaschroot. Ook zal worden onderzocht of deze hoogwaardige eiwitten, zoals bijvoorbeeld de witte eiwitfractie (Rubisco), toepasbaar zijn in menselijke voedingsmiddelen. Potentiële afnemers tonen grote belangstelling voor dergelijke producten, met name door de positieve milieu-effecten van de procesvoering.

Op grond van de resultaten van het onderzoek zal een businessplan worden opgesteld. Eind 2001 kan het 'go/no go-besluit' voor de bouw van de fabriek worden genomen. Binnen het project worden ook voorbereidingen getroffen voor de oprichting van een zelfstandige onderneming voor de bouw en de exploitatie van de fabriek. De kleinschalige fabriek zal f 15 miljoen gaan kosten, een tweede, grotere fabriek f 40 à f 50 miljoen, samen goed voor 100 directe arbeidsplaatsen.

Het consortium bestaat uit AVEBE, ABCTA (Lochem), ACM (Meppel), Nedalco, Plant Research International (Wageningen), Rabobank Nederland (Utrecht) en de NOM als voorzitter. Andere bedrijven overwegen te participeren. Diverse instanties hebben hun medewerking toegezegd, waaronder LNV-Noord dat het concept van bio-raffinage vindt passen in de beleidsstrategie van het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij (Nota Voedsel en Groen). Het project kost f 2 miljoen. De zeven bedrijven delen de kosten. Zeven ton is beschikbaar uit ISP-middelen, specifiek bedoeld voor de stimulering van de economische ontwikkeling van Noord-Nederland.

De proeflijn met capaciteit van ongeveer 2 ton vers gras per uur is in aanbouw op de AVEBE-locatie te Foxhol. De verwachting is dat de proeflijn nog deze maand kan starten.

Groningen, 16 oktober 2000