Politiebericht Groningen

dinsdagochtend 17 oktober 2000

Dagelijkse berichten

Uithuizermeeden: visser bestolen
Uit het Eemspolderkanaal bij Uithuizermeeden zijn het afgelopen weekend een 30-tal palingfuiken gestolen. De eigenaar merkte de diefstal toen hij de fuiken wilde lichten om een aantal repareren. De man, een 59-jarige inwoner van de gemeente Eemsmond, heeft inmiddels aangifte gedaan bij de politie. Hij lijdt een schade van ongeveer 3000 gulden.

Marum: gewonde bij verkeersongeval
Bij een eenzijdig verkeersongeval op de autosnelweg A7 bij Marum is gistermorgen een 36-jarige man uit Ten Boer gewond geraakt. De man raakte door onbekende oorzaak de controle over zijn auto kwijt en botste tegen de vangrail. Hij is met nekletsel naar een ziekenhuis gebracht. Zijn auto liep aanzienlijke schade op.

Sauwerd: automobilist onder invloed
Wegens rijden onder invloed heeft de politie gistermiddag een 58-jarige man uit Sauwerd aangehouden. De man reed in een auto en bleek bij controle door de politie te veel alcohol te hebben gedronken. Bij de ademanalyse op het politiebureau werd 1.6 promille alcohol vastgesteld. Na verhoor is de verdachte heengezonden. Zijn rijbewijs is ingevorderd.

Stadskanaal: snorfietser aangehouden
De politie heeft gistermiddag op de Handelskade in Stadskanaal een 45-jarige man uit Gasselternijveen aangehouden. De man reed op een snorfiets en bleek niet in het bezit te zijn van een bromfietscertificaat. Hij had wel een rijbewijs maar dat bleek te zijn ingenomen. Hij reed dus met een motorrijtuig terwijl hem de bevoegdheid tot het besturen daarvan was ontzegd. Bij de controle door de politie bleek de snorfiets ook niet verzekerd te zijn. De man kreeg en bekeuring en is na verhoor heengezonden. Zijn snorfiets is door de politie vastgehouden.

Stadskanaal: controle autogordels
Op verschillende plaatsen in Stadskanaal heeft de politie gisteren controles gehouden op het dragen van autogordels. In totaal werden 220 autos gecontroleerd. Achttien mensen kregen een boete voor het niet dragen van de gordel.

Warffum: auto in sloot
Een 20-jarige automobiliste uit Warffum belandde gisteravond met haar auto in een sloot langs de Kloosterweg in Warffum. De vrouw verloor de macht over het stuur, vermoedelijk tengevolge van gladheid door modder. Alhoewel dit door middel van borden en knipperlichten was aangegeven begon de auto van de vrouw te glijden en kwam in de links van de weg gelegen sloot tot stilstand. De bestuurster raakte niet gewond. Haar auto is door een bergingsbedrijf uit de sloot getakeld. De wagen, die aanzienlijke schade opliep, wordt door de politie op technische gebreken onderzocht.

Groningen: vechtpartijtje Grote Markt
Een 26-jarige dronken stadjer die zich maandagnacht agressief gedroeg op de grote Markt en werd aangesproken door een 22-jarige plaatsgenoot gooide hem op de grond. De sussende partij kwam ten val en liep een hoofdwond op. De agressieve man werd vastgehouden en de politie gewaarschuwd. Hij werd meegenomen en ingesloten voor nader verhoor.

Groningen: geluidsoverlastveroorzaker raakt spullen kwijt De politie kwam maandagnacht voor de zoveelste maal aan de deur van een 47-jarige bewoner in de Soerabajastraat wegens geluidsoverlast. De man zette de muziek aanvankelijk zachter maar na tien minuten klonk er weer luide muziek. Hij weigerde de deur open te maken waarop de toegang werd geforceerd en uit de woning behalve een muziekinstallatie ook muziekinstrumenten in beslag werden genomen. De officier van justitie beslist wat er met de spullen zal gebeuren. Vooreerst keerde de rust terug in de straat.

Groningen: overlast van dronkenschap
Een 40-jarige stadjer werd gisteravond op de Grote Markt aangehouden. De man viel voortdurend passanten op straat lastig en stond alles en iedereen bij elkaar te schreeuwen. De man bleek onder invloed van alcohol te verkeren. De agenten namen hem mee naar het bureau waar hij ter ontnuchtering is ingesloten.

Groningen: botsing met auto
Een 55-jarige man uit Groningen bleek gisteravond in de Noorderstationsstraat onder invloed van alcohol met zijn fiets tegen een geparkeerd staande auto te zijn gebotst. Getuigen zagen dat de man al slingerende tegen de auto tot stilstand kwam. Toen agenten de aanrijding wilden gaan opnemen constateerden zij alcohol gebruik bij de fietser. Aan het bureau bleek bij een blaastest dat de man 1.5 promille in zijn bloed had. Hij kreeg een proces verbaal.

Groningen: botsing met vrachtauto
Een 44-jarige man uit Groningen botste gistermiddag achter op de vrachtauto van een 53-jarige stadjer. Toen agenten de schade wilden opnemen bleek dat de 44-jarige stadjer onder invloed van alcohol verkeerde. Bij een blaastest werd een promillage van ruim 2.5 promille geconstateerd. De verdachte moest zijn rijbewijs inleveren en kreeg een proces verbaal

Groningen: verkoop gestolen goederen
Een 29-jarige man uit Groningen trachtte gisteravond op de Vismarkt gestolen parfums aan de man te brengen. Getuigen waarschuwden passerende agenten. Toen zij een onderzoek in de tas van de man instelden troffen zij daarin verschillende van diefstal afkomstige haarcosmetica, snoepgoed, shag en telefoonkaarten aan. De man kon geen verklaring geven hoe hij aan de goederen was gekomen. Hij werd voor het onderzoek ingesloten.

Groningen: winkeldievegge in cel
Een 33-jarige vrouw zonder vaste woonplaats is gistermiddag overgedragen aan de parketpolitie. De vrouw werd betrapt bij de diefstal van parfum uit een winkel aan de Guldenstraat. Nadat de vrouw aan het bureau was gehoord bleek zij nog 90 dagen gevangenisstraf te moeten uitzitten. De vrouw is ingesloten.

Groningen: gesignaleerde
Een 47-jarige man zonder vaste woonplaats werd eveneens op heterdaad betrapt bij een diefstal van huidverzorgende artikelen bij een winkel aan de Dierenriemstraat. De man werd ingesloten in een cel. Hij bleek nog voor meerdere diefstallen gehoord te moeten worden. Bovendien zal hij daarna worden overgedragen aan de parketpolitie voor 14 dagen celstraf

Groningen: mishandeling
Een 21-jarige Hagenaar mocht afgelopen nacht zijn roes in een politiecel uitslapen. De man mishandelde in een café aan de Grote Markt een medewerker van het bedrijf. Toen agenten hem wilden aanhouden begon hij ook de politiemensen uit te schelden en hij verzette zich hevig tegen zijn overbrenging naar het bureau. Uiteindelijk werd hij overmeesterd en ter ontnuchtering ingesloten.

Groningen: mishandeling op straat
Een 50-jarige stadjer is gistermorgen op de Laan van de Vrijheid van zijn fiets geslagen door een tweetal mannen van rond de 20 jaar. De man werd door beide daders op de fiets ingehaald, waarbij een van de beide mannen het slachtoffer raakte. Vervolgens ontstond er een woordenwisseling waarbij het slachtoffer een klap kreeg. Toen hij zich verzette kreeg hij van beide verdachten diverse klappen tegen zijn hoofd. Met als gevolg dat het slachtoffer jukbeen letsel en een hevig bloedende neus opliep. De verdachten gingen er hierna vandoor. Het slachtoffer moest naar een ziekenhuis worden gebracht.

Groningen: diefstal step
Agenten zagen gisterochtend een 45-jarige stadjer op zijn fiets met een step op de rug over het Kattendiep rijden. Toen zij de man controleerden verklaarde hij de step bij een winkel aan de Vismarkt te hebben gekocht. Agenten vertrouwden het verhaal van de man niet en stelden een onderzoek in bij een fietsenzaak aan de Steentilstraat. Daar bleek al snel dat de step voor de winkel was weggenomen. De verdachte bekende de diefstal en werd na gehoord te zijn heengezonden.

Inlichtingen afdeling Communicatie tel. 0900-8844