Impressie kick-off dag Instroom Procesindustrie

Datum nieuwsfeit: 17-10-2000

Impressie kick-off dag Instroom Procesindustrie

Leidschendam, 17 oktober 2000

We worden procesgericht, we worden procesgericht... ', zo verwoordde cabaretier David Jan Bal het plan van aanpak dat de Werkgroep Instroom Procesindustrie presenteerde op een landelijke kick-off dag op 11 oktober in Nijkerk. Op deze dag die de titel Investeren in de jeugd!' droeg, stonden jongeren en techniek centraal.

Zoals inmiddels bij iedereen wel duidelijk is, kiest de jeugd steeds minder voor techniek. De instroomcijfers voor de verschillende opleidingen procestechniek en laboratoriumtechniek laten dit duidelijk zien. Na de presentatie van deze cijfers ging de heer Wim Bouwstra van ROC de Amerlanden bij zichzelf na wie of wat van doorslaggevende invloed was geweest op zijn studiekeuze. Hij kwam tot de conclusie dat dit zijn moeder en een enthousiaste docent waren geweest. Docenten kunnen dus de keuze van een leerling beïnvloeden.

Ook bedrijven kunnen invloed uitoefenen op de studiekeuze van leerlingen. Een aantal bedrijven in Nederland voert al enige tijd een actief beleid om jongeren voor techniek ofwel voor de industrie te interesseren. Mevrouw Marian Heesterbeek van Nevcin Polymers schetste wat er op dit gebied al gebeurt. Zo zijn er bedrijven die een school adopteren en bijvoorbeeld excursies organiseren of meebetalen aan practicumapparatuur voor die school. Ze benadrukte dat een excursie vooral leuk' moet zijn. Leuke herinneringen blijven nu eenmaal beter hangen. Het meeste effect behaal je als je jongeren iets laat maken, dat ze later mee naar huis kunnen nemen.

De heer Theo Seip van het OVP toonde de nog niet gepubliceerde cijfers van het arbeidsmarktonderzoek dat het OVP elk jaar laat uitvoeren. Het definitieve rapport komt in november uit. Uit de cijfers bleek dat het merendeel van de bedrijven in de procesindustrie het komende jaar vacatures verwacht en dat een groot deel hiervan moeilijk invulbaar zal zijn. Het gaat met name om de functies procesoperator en algemeen productiemedewerker. Aan het einde van zijn presentatie zegde de heer Seip een bijdrage toe aan de nog op te richten Stichting Promotie Instroom Procesindustrie.

Tenslotte ging de heer Jan van Nierop van vmbo-school Het Kwadrant' uit Weert in op de vier verschillende leerwegen in het vmbo-onderwijs. Deze leerwegen verschillen onderling in de verhouding tussen het aantal algemene vakken en beroepsgerichte vakken. Voor elke leerling moet er een passende opleiding te vinden zijn, van theoretisch (voorheen mavo) tot zeer praktisch. Daarna lichtte hij toe hoe op zijn school het onderwijs aantrekkelijker gemaakt wordt voor de leerlingen.

De eerder genoemde cabaretier verzorgde na elke spreker een muzikaal intermezzo en gaf tenslotte op ludieke wijze een samenvatting van de vier presentaties.

Na de lunch werd door de Werkgroep Instroom uit de doeken gedaan, hoe ze de komende drie jaar jongeren in het onderwijs wil benaderen. Het resultaat hiervan moet zijn dat er meer jongeren kiezen voor opleidingen en werk in de procesindustrie. De werkgroep heeft als doel de relatie tussen vmbo en bedrijven in de procesindustrie te verbeteren. Ook wil de werkgroep praktische educatieve bedrijfsbezoeken stimuleren. Een nog op te richten Stichting Promotie Instroom Procesindustrie moet ondersteuning aan bedrijven en onderwijsinstellingen bieden om dit te realiseren. Daarnaast wil deze stichting algemene promotiemiddelen voor bedrijven en jongeren ontwikkelen, waaronder een flyer over praktische educatieve bedrijfsbezoeken, informatiemappen voor bedrijven die deze bedrijfsbezoeken willen opzetten, algemene informatiemappen voor jongeren over bedrijven en opleidingen in de regio, cd-roms en een website voor jongeren.

Om deze initiatieven verder te kunnen ontwikkelen is geld nodig. Daarnaast is het belangrijk dat de informatiecampagne breed gedragen wordt. Bij voldoende respons en een totale bijdrage van minimaal fl. 100.000,- wordt de stichting opgericht. Wilt u de instroom van vakmensen in de procesindustrie stimuleren en participeren in de stichting Promotie Instroom Procesindustrie door een financiële bijdrage te leveren, dan kunt u telefonisch meer informatie aanvragen (070-3209388). Hierbij ontvangt u formulier waarop u uw bijdrage kenbaar kunt maken ter financiering en realisatie van de plannen gedurende het eerste jaar.