PvdA pleit voor multicultureel bouwen

Partij van de Arbeid

Den Haag, 17 oktober

PvdA pleit voor multicultureel bouwen

De PvdA-fractie vraagt tijdens de begrotingsbehandeling van VROM aandacht voor multicultureel bouwen. Woordvoerster Lucy Kortram neemt daarmee een voorschot op de nota Wonen. Volgens haar ontbreekt het zowel in de Rijksbegroting van VROM als in de conceptnota Wonen aan een fundamentele visie op wonen in een multiculturele samenleving.

Bij multicultureel wonen en bouwen denkt de PvdA niet alleen aan betaalbaarheid, beschikbaarheid en toegankelijkheid, maar draait het ook om een kwaliteitsvraag. In welke mate weerspiegelt de buiten- en binnenkant van woningen en gebouwen de culturele diversiteit in Nederland? Door beantwoording van deze vraag kan een bijdrage geleverd worden aan multiculturaliteit als waarde op zich.

Ook wil de PvdA erkenning voor 'allochtone' bouwstijlen, kleurcombinaties, ornamenten en vormgeving. Woningplattegronden zouden moeten gaan inspelen op wensen van alle burgers. De PvdA meent dat iedere burger zich moet kunnen herkennen en kunnen identificeren met de binnen- en buitenkant van hun woning. Dit kan een belangrijke impuls geven aan de sociale cohesie maar ook aan de leefbaarheid in wijken.

De PvdA vraagt de staatssecretaris om op korte termijn te gaan experimenteren met multiultureel bouwen en in de Nota Wonen een fundamenteel hoofdstuk op te nemen over multicultureel bouwen.

Voor meer informatie:

Lucy Kortram, 070 318 27 61