Scania nieuws op IAA 2000 in Frankfurt

BedrijfsautoRAI

17-10-00 11:00:00

Scania nieuws op IAA 2000 in Frankfurt

Op de Scaniastand waren voertuigen uit de 4-serie te zien met het volledige Euro 3-motorenprogramma dat bij menige klant reeds zijn waarde bewezen heeft. De Euro 3 V8-motor met nieuwe vermogensniveaus en koppels, een doelmatige werking en milieu-eigenschappen is volledig nieuw. Scanias dienstengamma dat in Duitsland onder de naam Scania OptiMile bekend staat, werd uitgebreid. Verder werden er nieuwe IT-oplossingen getoond, waaronder telematica en fleetmanagement-systemen.

De Scaniastand op de IAA 2000 in Frankfurt was groter dan ooit tevoren met niet minder dan 3.800 vierkante meter. Eén van de hoogtepunten voor de bezoekers was de nieuwe V8-motor die voor het eerst op een grote internationale tentoonstelling werd getoond. Er was een doorsnede van de motor te zien evenals twee vrachtautos: een R164 LA4x2NA 580, een trekker voor langeafstandsvervoer, en een R164 GA8x4/4NB 580, een trekker voor zwaar vervoer. Daarnaast waren er nog zes andere vrachtautos die de breedte van het vrachtautogamma dat Scania op de Duitse markt aanbiedt illustreert.

Verder waren er op de stand vier complete bussen te zien, waarvan er één volledig nieuw is en aangepast werd aan de Duitse omstandigheden. Het is de Scania Omni-Line IL94 een volledig uit aluminium vervaardigde intercitybus die tevens leverbaar zal zijn als een Duitse Überland Bus-specificatie die het operators mogelijk maakt om de bus op werkdagen als intercitybus en in de weekends en tijdens vakanties als touringcar in te zetten. Andere highlights bij de bussen waren een Scania OmniCity CN94 met volledige lage vloer en een Scania Century K124 luxe touringcar die als 4x2 of 6x2*4 leverbaar is. Deze laatste variant heeft een nieuwe gestuurde meelopende as.

Op de stand van Scania op het buitenterrein, waren in een bouwomgeving een aantal typische bouwvoertuigen uit Scanias modulaire 4-serie vrachtautoprogramma te zien.