Formulieren registratie gewasbeschermingsmiddelen

Datum nieuwsfeit: 17-10-2000

logo registratie gbm.jpg (12306 bytes)

Formulieren registratie gewasbeschermingsmiddelen verstuurd informatie

Telers van vollegrondsgroenten, fruit, boomkwekerijproducten, bloembollen en buitenbloemen hebben half oktober de formulieren voor de registratie van gewasbeschermingsmiddelen in de bus gekregen. Vanaf
1 januari aanstaande moeten ze de bespuitingen gaan registreren. Dit geldt ook voor gemengde bedrijven met akker- en tuinbouwproducten. Voor akkerbouwers was het registreren van gewasbeschermingsmiddelen al vanaf 2000 verplicht.

Een groot aantal producenten in ons land houdt al nauwkeurig bij welke middelen ze gebruiken. Deze ondernemers zijn meestal aangesloten bij een erkend milieukeurmerk (MBT, MPS, KPA, Basiszorgsysteem, etc.). Zij hoeven geen aparte registratie bij te houden. Tuinders die tot nog toe het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen niet opschreven, zijn verplicht dit met ingang van 2001 te doen.

De land- en tuinbouwsectoren vinden het registreren van middelen belangrijk. Sjaak Langeslag, voorzitter van KAVB en LTO-werkgroep gewasbescherming, hierover: "Allereerst geeft het noteren van het middelengebruik telers inzicht in de eigen bedrijfsvoering, ook in vergelijking met collega's. Ten tweede kunnen we aan de politiek en maatschappij de ontwikkelingen per sector laten zien. En als derde punt: de overheid stimuleert het certificeren van bedrijven. De registratie is een opstap naar certificering."

Er is een formulier samengesteld dat aansluit op de manier van registreren bij de bestaande keurmerken. Tuinders moeten invullen op welke dag ze een bepaald middel hebben gebruikt. Ook de hoeveelheden per gewasgroep en de toelatingsnummers moeten bijgehouden worden. Eind 2001 ontvangen de telers het jaaropgaveformulier. Hierop moet het totale middelengebruik van dat jaar worden ingevuld. Het verwerken van de gegevens gebeurt bij het Hoofdproductschap Akkerbouw (HPA).

De bedrijven worden steekproefsgewijs gecontroleerd. De controle is gericht op de actuele registratie en de jaaropgave. De gegevens zijn wettelijk beschermd. Ze worden niet naar buiten gebracht en ook niet aan derden gegeven.

informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de helpdesk, tel. 070-3708560.
De registratieverordening en een voorbeeld van het registratieformulier zijn te vinden op de site van het Hoofdproductschap Akkerbouw, www.hpa.nl, bij Actueel, actualiteiten.