Vragen PvdA over ontgroening studenten

Partij van de Arbeid

Den Haag, 17 oktober 2000

VRAGEN VAN HET LID VAN HEEMST (PvdA) AAN DE MINISTER VAN JUSTITIE

1. Heeft u kennisgenomen van de berichten over de straf die de Erasmusuniversiteit Rotterdam (EUR) oplegt aan het Rotterdamsch Studentencorps(RSC) naar aanleiding van

klachten over wangedrag tijdens de ontgroeningsperiode?

2. Bent u op de hoogte van het onderzoek dat naar deze incidenten is uitgevoerd door een commissie onder leiding van professor H.Bart en wat is uw oordeel over dat onderzoek?
3. Kunt u aangeven in welke mate daarin mogelijk strafbare feiten zijn geconstateerd en is het onderzoek voldoende toereikend om daarover een aanvankelijk oordeel te kunnen hebben?
4. Hoe kan worden verzekerd dat deze zaak niet wordt afgesloten met een sanctie van de EUR richting RSC, gelet de ernst van de misdragingen, de maatschappelijke verontwaardiging die daarover is ontstaan en de jaar op jaar terugkerende incidenten tijdens de ontgroeningsperiode bij studentenverenigingen?
5. Wilt u bevorderen dat het Openbaar Ministerie onderzoekt of een strafrechtelijk vervolg aan het eerdergenoemde onderzoek kan worden gegeven, met name gericht op de ernstige mishandeling?