Shell - geoloog geeft lezing over aardgas in Nederland

Artis

Amsterdam, 3 oktober 2000

Nederland en aardgas

Op dinsdag 17 oktober a.s. verzorgt dr. W.J.E. van de Graaf, reservoir-geoloog bij Shell International Exploration and Production, een lezing in het Artis Planetarium onder de titel "Nederland en aardgas". Tijdens deze lezing staan de volgende vragen centraal: hoe is het aardgas ontstaan, waar zit het in de Nederlandse bodem en hoe zijn we er mee omgegaan.

Het aardgas dat in 1959 in Slochteren werd aangeboord, heeft de Nederlandse samenleving fundamenteel veranderd. Wat is de basis van deze bron van welvaart en wat komt er kijken bij de opsporing en winning van het aardgas? Het gas is gevormd uit dezelfde kolenafzettingen die vroeger in Limburg de basis vormden voor de kolenmijnbouw. Het gas zit opgeslagen in 280 miljoen jaar oude zandsteenafzettingen die in een Sahara-achtige woestijn zijn gevormd en die daarna bedekt werden door een afsluitende laag steenzout. De vondst van het Groningse gasveld was het startsein voor de jacht op olie en gas in de Noordzee. Een kapitaal intensieve en technologisch geavanceerde activiteit. Het resultaat: olieproductie van meer dan 6 miljoen vaten olie per dag uit de Noordzee, het verdwijnen van de kolenmijnbouw en een West-Europese samenleving waar goedkoop en overvloedig aardgas als een geboorterecht wordt beschouwd.

De avondvoorstelling in het Artis Planetarium begint op dinsdag 17 oktober om 20.00 uur.

De zaal is open om 19.30 uur. Toegangsprijs is f 13,25. De toegang is gratis voor Artis-abonnementhouders en donateurs van het Geologisch Museum. Kaarten worden uitsluitend aan de zaal verkocht.