UPC en Consumentenbond bereiken akkoord over Garantieplan

<<...>>

Gezamenlijk Persbericht
UPC en Consumentenbond

Gedupeerde klanten krijgen financiële tegemoetkoming UPC en Consumentenbond bereiken akkoord over Garantieplan Amsterdam - 17 oktober 2000 - Kabelbedrijf UPC en de Consumentenbond hebben vandaag overeenstemming bereikt over een financiële tegemoetkoming voor gedupeerde klanten. Alle internetklanten in historische probleemgebieden krijgen eenmalig f 44,50 terug voor de problemen in het verleden. Daarnaast krijgen klanten in huidige probleemgemeenten met ingang van 1 oktober f 15,- per maand korting op hun abonnementsgeld. Ook komt UPC op korte termijn met heldere beloftes wat hun klanten wel en niet van hun internetdienst Chello mogen verwachten.

UPC maakt een eenmalig financieel gebaar richting alle klanten in probleemgebieden voor de overlast die er in het verleden (tot 1 november) is geweest. Het gaat hier om ongeveer 20.000 klanten in 24 gemeenten. Deze generieke regeling komt - als het gaat om de problemen in het verleden - in plaats van de aangescherpte individuele regeling van UPC (die met ingang van 1 november gaat werken). De gedupeerde klanten krijgen de helft van het abonnementsgeld, dat wil zeggen f 44,50, in een keer uitbetaald; dit wordt met het maandbedrag van november verrekend. De probleemgemeenten zijn gedefinieerd aan hand van de metingen van de gebruikersgroep Coax, de brieven die naar aanleiding van de tv-uitzending van Radar naar UPC zijn verstuurd, de klachten die bij de Consumentenbond zijn binnengekomen en de kennis bij UPC over haar problemen.

UPC komt uiterlijk 1 december van dit jaar met een nieuwe, heldere propositie over haar internetdienst. Daarin zal de kabelaar duidelijk maken dat UPC snel internet kan bieden, maar dat de werkelijke snelheid afhangt van meerdere factoren en dat er dus geen garantie over de snelheid kan worden gegeven. Potentiele en bestaande klanten van UPC kunnen wel op de website van Coax inzicht krijgen in de recent werkelijk gehaalde snelheden per gemeente. Daarnaast zal UPC via haar eigen website inzicht geven in de status van het netwerk en de knelpunten en verbeteringen. Uiterlijk 1 december zullen de reclame-uitingen en de algemene voorwaarden van UPC aan deze propositie zijn aangepast. Klanten die niet akkoord gaan met de nieuwe propositie kunnen zonder kosten opzeggen met teruggave van de aansluitkosten.

UPC komt uiterlijk 1 mei 2001 met een objectief meetsysteem voor de snelheden. Een onafhankelijk instantie zal hierop toezicht gaan houden.

Vanaf 1 oktober 2000 tot de introductie van het meetsysteem krijgen alle klanten in probleemgemeenten iedere maand f 15,- korting op hun abonnementsgeld. Naar schatting gaat het hier momenteel om meer dan 10.000 klanten. Na die tijd komt UPC op basis van het meetsysteem met een nieuw restitutiebeleid.

Het overleg tussen UPC en de Consumentenbond is constructief verlopen. De beide organisaties zullen elkaar blijvend goed informeren en iedere maand opnieuw vaststellen welke gemeenten tot de probleemgebieden behoren.

UPC Nederland
UPC Nederland is part of the listed company United Pan-Europe Communications (AEX and NASDAQ) and, with some 2.2 million clients, is the leading supplier of advanced media and telecommunications services in the Netherlands. To facilitate this, the company has high-quality broadband networks in the provinces of Noord-Holland, Zuid-Holland, Friesland, Gelderland, Flevoland and Noord-Brabant.

UPC Nederland is active on both the consumer and business markets. On the consumer market, the company supplies services in the area of Internet (chello), telephony (Priority Telecom) and radio & TV. On the business market, UPC Nederland is involved in the development, application and integration of the most modern telecommunications, datacommunications and Internet solutions.

Noot voor redacties