Vredesaktiekamp schildert leus op militaire vliegbasis

Datum nieuwsfeit: 17-10-2000

------- Doorgestuurd bericht -------

Bericht afkomstig van Vredesaktiekamp Volkel

P E R S B E R I C H T

Volkel, 17 oktober 2000. - Afgelopen nacht (van maandag op dinsdag) is op de landingsbanen en op een shelter waarin Amerikanen zitten van de militaire vliegbasis in Volkel de tekst 'GEEN BOMMEN MAAR BRODEN' geschilderd door het vredesaktiekamp aldaar. Dit om aandacht te vragen voor de schrijnende verhouding tussen arm en rijk in de wereld. Bij de aktie is niemand aangehouden.

Gisteren, 16 oktober, was het wereldvoedseldag.
Vandaag, 17 oktober, is de internationale dag van verzet tegen extreme armoede.

Tot nu toe gaat 60% van al het beschikbare voedsel naar 23% van de wereldbevolking. (Dit zijn cijfers van de FAO, een organisatie van de V.N.) De kloof tussen arm en rijk is de afgelopen 30 jaar verdubbeld.

Op dit moment moet de nederlandse regering beslissen of ze 2,7 miljard gulden wil bijdragen aan onderzoekskosten voor de eventuele opvolger van de F-16. Dit is dan nog maar een fractie van de totale onderzoekskosten; we moeten ze daarna nog aanschaffen en dan hebben we het alleen nog maar over straaljagers. Nederland investeert kennelijk liever in nog meer extra betere straaljagers dan extra meer aan armoedebestrijding.

Het vredesaktiekamp vind dit een idiote prioriteitstelling. Om mensen wereldwijd te voorzien van voedsel, schoon drinkwater, onderdak, gezondheidszorg en een verbetering van het milieu is er een bedrag nodig van 256 miljard dollar per jaar. Jaarlijks zijn de mondiale militaire uitgaven 778 miljard dollar. (eveneens cijfers van de FAO)

Daarom eisen wij 'geen bommen maar broden'.

Het vredesaktiekamp Volkel.

Noot voor de pers:

Voor meer informatie kunt u bellen met

Mariette Moors, 06-233 40 820
Gonnus Doeven, 06-206 58 476

* Zaterdag 25 november: Niet-Winkeldag * Omslag - Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling - (omslag@omslag.nl) Postbus 81 - 5600 AB Eindhoven - Tel. 040-2910295
Please send us only messages in plain ASCII. No attachments. Thanks!