Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Vragen CDA over gemeenten en belastingstelsel

Datum nieuwsfeit: 18-10-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
CDA

De gereedheid van de gemeentelijke diensten om met het nieuwe belastingstelsel aan de slag te gaan (181000)

Den Haag, 18 oktober 2000.

Inbreng.


1. Er zijn veel activiteiten ontwikkeld om de voorlichting over de gevolgen van het nieuwe belastingstelsel voor bijstand naar gemeenten en bijstandgerechtigden te optimaliseren. Daarvoor waardering.


2. Toch kent de overheid in een tijdsklem. De software komt later dan gedacht gereed en het is nog maar de vraag of dit niet te laat is. De CDA fractie gaat ervan uit dat de regering er alles aan doet deze problemen zoveel mogelijk te voorkomen, maar zal dat ook lukken?


3. Bestandsuitwisseling met de belastingdienst zal waarschijnlijk per maart 2001 kunnen plaatsvinden. Hoe hard is deze datum? Ook hier geldt hoe sneller de uitwisseling kan plaatsvinden hoe beter.


4. De CDA fractie benadrukt de noodzaak dat de regering deze zaak nauwlettend blijft volgen.


5. Bureaucratie. Het klopt precies. In het nieuwe belastingsysteem heeft iedere belastingplichtige recht op een heffingskorting. Die moet ook een bijstandsgerechtigde aanvragen en wordt vervolgens verrekend met de bijstanduitkering.

We horen van gemeentezijde berichten die ons niet geruststellen. Er wordt gezegd dat de problemen niet zijn opgelost per 1 januari 2001 ondanks geruststellende woorden vanuit de rijksoverheid. Graag een reactie van de minister.

Sociale diensten moeten daarover cliënten goed informeren en dat doen zij dan ook in de regel goed. Cliënten krijgen van de sociale dienst een brief waarin de zaak keurig uiten gezet wordt.

In zon brief komt de volgende passage voor: De korting moet u zelf bij de Belastingdienst aanvragen. De Belastingdienst stort de korting op uw bank-girorekening. Omdat uw bijstanduitkering een minimumuitkering is, mag u het geld dat u van de belastingdienst krijgt niet zelf houden. Logische zaak toch, vanuit bestuurlijk en ambtelijk gezichtspunt. Niets tegen in te brengen.

Maar nu voor de burger, de cliënt. Zou die hier begrip voor hebben. Die moet eerst iets aan de overheid vragen, dan krijgt hij dat, en vervolgens moet hij het weer aan de overheid teruggeven. Hoeveel begrip zal de burger hiervoor hebben? Is het nu niet mogelijk een creatieve oplossing te vinden die dit soort problemen voorkomt? Kunnen Sociale Dienst en Belastingdienst dit in de toekomst niet gezamenlijk voor een bijstandscliënt regelen.

Waarom moeten deze mensen de voorlopige terugaaf voor de algemene heffingskorting aanvragen? Zij zijn toch bekend bij de Belastingdienst. Krijgen zij het volgende jaar automatischof moeten zij het opnieuw aanvragen?

Kan het inlichtingenbureau in dit soort zaken een rol spelen om overbodige papieren rompslomp te voorkomen. Wanneer kan dit nu (eindelijk) echt goed gaan werken? (Er is waarschijnlijk wetswijziging voor nodig). Is het traject voor de nodige wetswijziging al in gang gezet?


6. Het CDA gaat ervan uit dat ondanks de problemen met de invoering van het nieuwe belastingsysteem cliënten op tijd hun volledige uitkering krijgen.

Kamerlid: A. Mosterd

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie