Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 18-10-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 18-10-2000 Politieberichten van 17/10 (13.00 uur) t/m 18/10 (07.00 uur)

Leeuwarden: verkeerscontroles
Dinsdag van 13.30 tot 16.00 uur werd een verkeerscontrole gehouden op de Valeriusstraat. 24 bestuurders kregen hier een bekeuring ter zake het niet dragen van de autogordel. Van 16.00 tot 18.00 uur werd controle gehouden op de Coornhertstraat. Hier werden 15 bestuurders bekeurd ter zake het rijden in strijd met een gesloten verklaring. `s-Avonds werd op de Harlingerstraatweg, het Hoeksterend en de Groningerstraatweg controle gehouden op de verlichting. Bij deze controle kregen 66 bestuurders een bekeuring ter zake het voeren van onjuiste verlichting c.q. geen verlichting.

Donkerbroek: auto beschoten
Dinsdag tussen 07.20 en 08.00 uur was een 43-jarige inwoner uit Roswinkel bezig met wegwerkzaamheden aan de N 381 ter hoogte van Donkerbroek. De man had zijn auto geparkeerd aan de Geert Wolter Smitweg. Tijdens zijn werk hoorde hij verschillende malen dat er geschoten werd, doch hij schonk hier in eerste instantie geen aandacht aan. Toen hij een tijdje later bij zijn auto kwam, zag hij dat de rechterzijde van zijn auto beschadigd was. Het bleek dat met een hagelgeweer op de auto was geschoten. De politie werd ingelicht en uit het onderzoek kwam naar voren dat een 55-jarige inwoner uit Donkerbroek met een jachtgeweer op de auto had geschoten. Verder bleek dat de man op nog een tweetal auto`s had geschoten, doch deze hadden vermoedelijk geen schade opgelopen. De verdachte werd omstreeks 12.40 uur aangehouden op de Quadoelenweg te Oosterwolde en is overgebracht naar het bureau. De man was onder invloed. Het jachtgeweer met bijbehorende munitie is in beslag genomen.

Leeuwarden: inbraak kantoor
Van maandag op dinsdag werd ingebroken in en kantoor aan de Tadingastraat. Een ruit werd vernield en een achter deze ruit staande laptop met printer werd weggenomen. Een 40-jarige inwoner van Poppenwier heeft namens het bedrijf aangifte gedaan.

Langweer: auto tegen woning
Dinsdag omstreeks 11.50 uur reed een 87-jarige inwoner uit het Duitse Essen op de Foekjessteech met zijn auto tegen een aldaar staande woning. De man was op de H. Dijkstraleane bij de bank geweest en wilde aldaar op de weg keren. De bestuurder gaf gas in plaats van te remmen en daar de automaat al in de voorruit stond, schoot de wagen door de heg en kwam tegen de zijkant van een tweetal vakantiewoningen tot stilstand, waardoor de zijkant van de woning werd ontzet. De auto moest worden weggesleept. De bestuurder en inzittende kwamen met de schrik vrij.

Oudehorne: inbraak kerk
Van maandag op dinsdag werd ingebroken in de Gereformeerde kerk aan de Schoterlandseweg. Een raam aan de achterzijde van de kerk werd vernield. Uit de keuken werden een paar sleutels weggenomen. Een 39-jarige inwoonster van Oudehorne heeft aangifte gedaan.

Frieschepalen: aanrijding met gewonde
Dinsdag omstreeks 13.40 uur vond op het fietspad langs de Slus een aanrijding plaats tussen een bromfiets en een fiets. De bromfietsbestuurder, een 39-jarige inwoner uit De Wilp(Gn), reed over het fietspad met naast hem op de fiets, zijn 39-jarige vrouw. Op een gegeven moment kwamen de sturen in elkaar, waardoor de vrouw ten val kwam en gewond raakte aan haar hoofd. Zij werd met de ambulance overgebracht naar het ziekenhuis in Drachten. De man bleef ongedeerd.

Wirdum: snelle bestuurder
Dinsdag omstreeks 20.00 uur reed een bestuurder van een personenauto met een snelheid van 156 kilometer per uur over de Rijksweg A 32, alwaar 120 kilometer per uur mag worden gereden. Bij de verkeerslichten onder Wirdum bracht hij zijn snelheid terug tot 115 kilometer per uur, terwijl aldaar 70 is toegestaan. Aan het rode verkeerslicht had de bestuurder maling. De bestuurder, een 26-jarige inwoner van Leeuwarden, werd staande gehouden en kreeg een voor de geconstateerde overtredingen een proces-verbaal.

Oentsjerk: inbraak auto
Van maandag op dinsdag werd ingebroken in een personenauto, die stond geparkeerd aan de Rengersweg. Het ruitje in het linker voorportier werd ingeslagen en uit de auto werd een radio/cd-speler weggenomen. Een 21-jarige inwoonster uit Oentsjerk heeft aangifte gedaan.

Heerenveen: onder invloed
Dinsdag omstreeks 21.15 uur werd op de Rijksweg 32 een bestuurster van een personenauto gecontroleerd. De vrouw, een 29-jarige inwoonster van Drachten, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de vrouw 655 ugl. Zij kreeg een rijverbod voor 7 uur. Toen men het rijbewijs van de vrouw wilde invorderen, bleek dat zij nog een ontzegging van de rijbevoegdheid had, die liep tot 17 oktober 2000. Het rijbewijs bleef dus ingevorderd.

Ter Idzard: inbraak woning
Dinsdag tussen 06.45 en 19.00 uur werd ingebroken in een woning aan de Idzardaweg. De achterdeur werd opengebroken en uit de woning werden een cd-speler, een video, een autoradio met boxen, een gouden ketting en contant geld weggenomen. De eigenaar, een 20-jarige inwoner van Ter Idzard, heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: inbraak auto
Dinsdag tussen 21.00 en 22.00 uur werd ingebroken in een bestelauto, die geparkeerd stond op de Groeneweg. Een ruit aan de passagierszijde werd ingeslagen. Uit de auto werd een radio/cd-speler weggenomen. De eigenaar, een 29-jarige inwoner van Jellum, heeft aangifte gedaan.

Heerenveen: onder invloed
Woensdag omstreeks 00.45 uur werd op de Prinsenweg een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 62-jarige inwoner uit Wolvega, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 265 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 1 uur.

Bolsward: onder invloed
Woensdag omstreeks 01.15 uur werd op de Ugolaan een bestuurder van een bestelauto gecontroleerd. De man, een 20-jarige inwoner uit Bolsward, bleek niet in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs en bovendien bleek dat de man had gedronken. Aan het bureau blies hij 285 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 1 uur.

Drachten: inbraak auto
Woensdag omstreeks 00.05 uur werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Nachtegaalstraat. Het rechter portierraam werd vernield. De eigenaresse van de auto ontdekte samen met een getuige, een 25-jarige inwoner van Drachten, dat er in haar auto werd ingebroken. Zij zagen dat twee mannen een tas met laarzen uit de auto wegnamen. Toen de verdachten in de gaten hadden dat zij betrapt waren, gingen zij er vandoor met achterlating van de tas met laarzen. De getuige is de verdachten nog achterna gelopen, doch dit leverde niets op. Van de verdachten is nagenoeg geen signalement bekend. De eigenaresse, een 22-jarige inwoonster van Drachten, heeft aangifte gedaan.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272