Cijfers derde kwartaal 2000 AOT

AOT

Amsterdam, 18 oktober 2000

Cijfers derde kwartaal 2000

AOT verdubbelt het handelsinkomen in het derde kwartaal 2000 vergeleken met het derde kwartaal 1999. Uitstekende resultaten van internationale derivatenactiviteiten.

Het derde kwartaal is voor AOT uitstekend verlopen. Het brutohandelsinkomen is meer dan verdubbeld van 8,5 miljoen in het derde kwartaal 1999 tot 19,6 miljoen in het derde kwartaal 2000. Het handelsinkomen van het buitenlandse derivatenbedrijf verdrievoudigde ten opzichte van het derde kwartaal 1999, een bevestiging voor de sterke groei van de buitenlandse derivatenactiviteiten van AOT. Alle andere activiteiten lieten een beter resultaat zien dan in het derde kwartaal 1999.

KERNCIJFERS

( in miljoenen met uitzondering van de cijfers per aandeel, welke in luiden)

Q3 1999

Q3 2000

% Toename

Handelsresultaat

8,5

19,6

Nettowinst

(4,8)

5,3

Winst per aandeel derde kwartaal

(0,20)

0,21

Winst per aandeel eerste negen maanden

0,37

0,90

winst per aandeel

(in )

Q1

Q2

Q3

Q4

0,30

0,28

(0,20)

0,35(1)

0,34

0,21

Per 30 september 2000 had AOT 25.051.949 aandelen uitstaan. (1) Correctie voor stockdividend

Internationale Activiteiten

Het handelsinkomen van de internationale derivatenactiviteiten was driemaal zo hoog in het derde kwartaal van 2000 als in het derde kwartaal 1999. Voor het eerst werd, in verband met de koop van de resterende aandelen, 100% van Hills Independent Traders (HIT) meegenomen in de cijfers (was 70%). HIT is gevestigd in Londen en is actief als market maker in aandelenopties en als broker op de LIFFE.

In Nederland heeft AOT het lidmaatschap van de London Stock Exchange (LSE) verkregen en is van plan op korte termijn te starten met de handel in op de LSE genoteerde effecten.

Als onderdeel van de wijziging van de structuur van de LSE hebben de Britse activiteiten van AOT aandelen in de LSE verkregen. AOT heeft een deel van deze aandelen verkocht. Tegen deze verkoop staat een afwaardering van de handelsrechten van de hoekman voor een vergelijkbaar bedrag, in verband met de verandering van de positie van de hoekman. Het voornemen bestaat het restant van de geactiveerde handelsrechten in het vierde kwartaal af te boeken. Dit zal per saldo slechts een geringe invloed op de resultatenrekening hebben. De resterende aandelen in de LSE hebben op dit moment een waarde van ongeveer 3,7 miljoen.

Ook in het vierde kwartaal is AOT van plan de internationale derivatenactiviteiten verder uit te breiden, met name die in Chicago.

Binck

Binck Brokers N.V. waar AOT een belang van 25% in heeft, is recent gestart met een on-line broker (www.binck.nl). De start van Binck op 6 oktober is succesvol verlopen.

Over AOT

AOT is een van Europas grootste onafhankelijke handelsbedrijven in financiële producten en handelt in effecten en derivaten op effecten (zowel aandelen als indexproducten) waarbij zij ondersteund wordt door een sterk IT en kwantitatief research team.

Naast Amsterdam heeft AOT ook kantoren in Antwerpen, Londen, Sydney, San Francisco en Chicago. AOT is lid van 6 effectenbeurzen en 9 derivatenbeurzen.

-/-/-/-/