Tegenvallend jaar voor Limburgse ondernemingen

KPMG

18-10-2000
Tegenvallend jaar voor Limburgse ondernemingen

De ontwikkelingen bij de honderd grootste ondernemingen in Limburg zijn vorig jaar minder positief geweest dan in 1998. De omzetgroei is ten opzichte van voorgaand jaar sterk teruggelopen: van 10% naar 3%. De bedrijfsresultaten daalden in 1999 met 5,1% tegen 1,5% in 1998. Het bedrijfsresultaat uitgedrukt in een percentage van de omzet daalde van 10,6% naar 9,7%. De winstgevendheid bleef ongeveer gelijk: 6,7% respectievelijk 6,8% van de omzet. Voor 2000 verwacht 56% een toename van de winst. Voor 2001 en verder zijn den bedrijven aanzienlijk positiever gestemd, 82% verwacht een verdere winststijging. Dit blijkt uit jaarlijks onderzoek van KPMG.

Ethiek en integriteit blijken belangrijke issues te zijn in het interne en externe functioneren van de honderd grootste Limburgse bedrijven. Ruim driekwart van de bedrijven wordt wel eens geconfronteerd met integriteitsinbreuken door of tegen het eigen personeel. De bedrijven blijken dus steeds meer de dupe te worden van maatschappelijke normvervaging. Bedrijven stellen daarom steeds vaker interne regels op, die duidelijkheid moeten verschaffen over het beleid van de onderneming op het gebied van ethiek en integriteit.

Belangrijk aandachtspunt in het onderzoek is de invloed van internet op de integriteit. Door de introductie van internet is het uitoefenen van controle op medewerkers sterk bemoeilijkt. Tweederde van de bedrijven die medewerkers een internetaansluiting bieden, heeft afspraken gemaakt over het al dan niet gebruik maken daarvan voor privé doeleinden. Tweederde van deze bedrijven controleert daadwerkelijk op de naleving van deze regels.

Er zijn twee motieven waarom bedrijven aandacht besteden aan integriteit: het voorkomen van incidenten en het scheppen van vertrouwen bij medewerkers, klanten en overheden. Driekwart van de bedrijven beschikt dan ook over een bedrijfscode op het gebied van integriteit of denkt hier op korte termijn over te beschikken, 81% van de ondernemingen beschikt over een vertrouwenspersoon. Verbeterpunten voor de bedrijven kunnen bestaan uit het aandacht besteden aan aspecten van integriteit bij de selectie van nieuwe medewerkers en het actief verbeteren van de bedrijfscultuur door het organiseren van integriteitstrainingen. Daarnaast zouden bedrijven in de reguliere bedrijfsplannen structureel aandacht kunnen schenken aan het integriteitsaspect.

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039