Samenwerking chipontwikkeling AMD en Texas Instruments

Datum nieuwsfeit: 18-10-2000

AMD EN TEXAS INSTRUMENTS WERKEN SAMEN BIJ DE ONTWIKKELING VAN CHIPS VOOR DE

DERDE GENERATIE DRAADLOZE COMMUNICATIE-APPARATUUR

AMD's flash-technologie en TI's Open Multimedia Application Platform (OMAP) maken in een behuizing meer compacte en zuiniger oplossingen mogelijk

Dallas en Sunnyvale (Verenigde Staten), 16 oktober 2000 - Teneinde een nieuwe standaard voor systeemintegratie en prestaties in de markt te zetten, hebben AMD en Texas Instruments (TI) een samenwerkingsovereenkomst gesloten. Beide ondernemingen gaan gezamenlijk een geavanceerde architectuur ontwikkelen voor de Flash-geheugens van AMD en het Open Multimedia Application Platform (OMAP) van Texas Instruments. Het OMAP is gebaseerd op TI's technologie voor digitale signaalprocessors (DSP).

De oplossingen die de samenwerking nastreeft zullen gebruik maken van de ruime ervaringen van beide ondernemingen op de gebieden: procestechnologie, fabricage en chipsbehuizing. Deze oplossingen zijn met name gericht op de ontwikkelaars van draadloze apparatuur en worden gekenmerkt door een ongekend krachtige dataverwerkingscapaciteit en uiterste energiezuinigheid. Toepassingen ervan zullen gevonden worden in draadloze apparaten van de derde generatie (3G), die met (breedband) Internet verbonden zullen zijn en makkelijk in de handpalm passen.

De snelheid van toekomstige draadloze verbindingen zal processorkracht en geheugen vergen; mobiele terminals kunnen volgens de nieuwe technologiestandaards waar AMD en TI de hand in hebben, worden ontworpen en zullen innovatieve gebruiksmogelijkheden ontsluiten. Communicatie en breedbandapplicaties, zoals video streaming, Internet audio en draadloze digitale fotografie doen niet alleen een beroep op de prestaties van de apparatuur, maar eisen ook een uiterst efficient energieverbruik, omdat deze apparaten compact genoeg moeten zijn voor alledaags persoonlijk mobiel gebruik.
De DSP-chip van TI's OMAP wordt met de flash memory van AMD in een behuizing samengebracht. TI maakt daartoe ruim 100 mm2 vrij in zijn geavanceerde Microstar BGA-behuizing. Deze ruimte wordt benut voor 3G-technologie, TI's nieuwste Bluetooth-schakelingen en plaatsbepalingsdiensten (GPS). Door de samenvoeging in een behuizing kan het energieverbruik met 30% verminderd worden, doordat de externe bus-architectuur tussen twee chips niet nodig is. Bovendien zal dit ook de schakelsnelheid ten goede komen, omdat geen extern geheugen meer aangesproken behoeft te worden.

De programmeerbare OMAP DSP-chip van Texas Instruments levert de prestaties die nodig zijn voor het draadloze multimediaverkeer van de generaties 2,5 en 3 en doet dat bij een laag stroomverbruik. De software van het Open Multimedia Application Platform is compatibel met de toonaangevende DSP-chips, die in meer dan 60% van de hedendaagse digitale handsets wordt gebruikt. TI-processors van de OMAP-architectuur ondersteunen alle 2G, 2,5G en 3G standaards voor draadloze communicatie.
OMAP staat ter beschikking van OEM-ontwikkelaars en wordt openlijk ondersteund door Nokia, Ericsson en Sony voor hun volgende generatie handsets en geavanceerde mobiele computerapparatuur.

AMD Flash Memory-chips
's Werelds grootste producent van flashgeheugens, Fujitsu AMD Semiconductor Ltd. (FASL) past AMD-technologie toe. AMD flashgeheugens worden gefabriceerd in vele dichtheden en voor uiteenlopende toepassingen. Tot de flash memory-IC's die FASL op de markt brengt behoort de bekroonde SRW-reeks (Simultaneous Read-Write); daarnaast zijn er de flashgeheugens voor ultra-lage spanning (1,8V) en de burst- en page-mode-IC's. AMD heeft het degelijke Know Good Die (KGD)-programma ontwikkeld en de gepatenteerde technologie voor het wissen via een negatieve poort. Bovendien heeft AMD de industriele standaard Fine-pitch Ball Grid Array (FBGA) verfijnd. Alle AMD flash-memory-chips worden gegarandeerd voor minimaal 1 miljoen schrijfcycli per sector en voor 20 jaar databehoud. Daarmee zijn ze de m eest betrouwbare IC's voor niet-vluchtige geheugens, die thans op de markt beschikbaar zijn.

AMD
Advanced Micro Devices (AMD) is een van grootste leveranciers ter wereld van geintegreerde schakelingen (IC's) voor personal computers, netwerk- en communicatie-apparatuur. AMD produceert microprocessoren, flash-geheugen-chips en ondersteunende halfgeleidercomponenten. De onderneming is gesticht in 1969 en heeft haar hoofdkantoor in Sunnyvale, Californie (VS). In 1999 bedroeg de omzet van AMD $2,9 miljard.

AMD op Internet
Meer persberichten en andere informatie is te vinden op de website: www.amd.com/

Texas Instruments
Texas Instruments Incorporated is de belangrijkste producent ter wereld van halfgeleiders voor digitale en analoge signaalverwerking, die in het Internet-tijdperk toegepast worden. Tot de bedrijfsactiviteiten van TI behoren ook de levering van materialen en bedienings-apparatuur. Daarnaast ontwikkelt TI tal van ondersteunende activiteiten in de vorm van opleidi ngen, trainingen en neemt de onderneming deel aan
productiviteitsbevorderende projecten. Het hoofdkantoor van TI bevindt zich in Dallas, Texas (Verenigde Staten); in meer dan 25 landen is Texas Instruments actief met productie- of verkoopfaciliteiten. Texas Instruments is aan de New Yorkse Effectenbeurs genoteerd onder de afkorting TXN.
Meer informatie over de onderneming is te vinden op de website: www.ti.com.

Voorbehoud
Dit persbericht bevat toekomstverwachtingen. Deze zijn gepubliceerd onder normaal voorbehoud van onvoorziene gebeurtenissen of onverwachte ontwikkelingen.

Voor de redactie
PBA Benelux, Hanneke van den Ende of Jaap de Wit, tel: (+31) 70 3589378 of email: Hanneke@berg-kleijn.nl