Personeelsgebrek belemmert groei middenbedrijf

2509 AA Den Haag
communicatie@vno-ncw.nl

Personeelsgebrek belemmert groei middenbedrijf

De ontwikkeling van veel middelgrote ondernemingen wordt geremd door gebrek aan personeel. In meer dan de helft van de bedrijven wordt de groei van de onderneming erdoor belemmerd. Dit blijkt uit onderzoek van de Stichting TrendMeter, een samenwerkingsverband van F. van Lanschot Bankiers, ITM Research, KPMG en VNO-NCW.

Uit het onderzoek, dat werd gehouden onder 400 algemeen directeuren van middelgrote ondernemingen (20-500 werknemers), blijkt dat vier van de vijf ondernemingen volgens eigen zeggen te maken hebben met 'krapte' op de arbeidsmarkt. Ze kunnen onvoldoende geschikt personeel vinden. Driekwart zegt bovendien dat het probleem het afgelopen jaar is toegenomen, terwijl eveneens driekwart van de bedrijven op dit moment kampt met openstaande vacatures. In de ene bedrijfstak is het probleem groter dan in de andere. In de industrie en bij transportbedrijven lijken de problemen het grootst; in de detailhandel wordt relatief het minst melding gemaakt van moeilijkheden. Het directe gevolg van de personeelskrapte is dat de kosten van nieuw personeel oplopen: bedrijven zijn meer geld kwijt aan werving en hebben eveneens in meerderheid de neiging nieuwe medewerkers een wat hoger loon te betalen dan in het verleden gebruikelijk was.

Wat doen middelgrote bedrijven om gebrek aan personeel op te vangen? Het laten overwerken van het huidige personeel blijkt het meest populair; in bedrijven die overwerk beschouwen als hét middel tegen personeelstekorten wordt per medewerker gemiddeld 4,5 uur per week overgewerkt. De mogelijkheden van overwerk lijken echter uitgeput te raken. Een tweede 'oplossing' die bedrijven hebben bedacht, is werk uitbesteden. Daarin zit voor de toekomst nog wat meer rek, zo is de indruk van het middenbedrijf. Verder worden scholing (van zittend en nieuw personeel) en het verbeteren van met name secundaire arbeidsvoorwaarden genoemd als methoden om het personeelstekort op te lossen. Bij het verbeteren van secundaire arbeidsvoorwaarden scoren de auto van de zaak, spaarregelingen en het geven van cursussen en opleidingen het hoogst.

Middenbedrijf: winstverwachtingen sterk gedaald Middelgrote ondernemingen (20-500 werknemers) zijn minder optimistisch over de economische ontwikkeling dan een half jaar geleden. Steeds meer ondernemers hebben de indruk dat de conjunctuur over zijn hoogtepunt heen is. Ze zijn vooral minder positief geworden over de winstgevendheid van hun onderneming in de nabije toekomst . Dit blijkt uit halfjaarlijks onderzoek van de Stichting TrendMeter, een samenwerkingsverband van F. van Lanschot Bankiers, ITM Research, KPMG en VNO-NCW.

Uit het onderzoek, dat werd gehouden onder 400 algemeen directeuren van middelgrote ondernemingen, blijkt dat het middenbedrijf nog steeds overwegend positief gestemd is over de ontwikkeling van de Nederlandse economie de komende twaalf maanden. In vergelijking met een half jaar geleden is dat optimisme echter wel sterk getemperd. Terwijl in maart nog ongeveer de helft van de ondervraagden een verbetering van de algehele economische situatie zei te verwachten, is dat inmiddels geslonken tot éénderde. Het aantal ondernemers dat een verslechtering voorziet, groeide van 10 naar 19 procent. Terwijl een half jaar geleden nog in alle sectoren het optimisme de boventoon voerde, overheerst nu bij bedrijven op het gebied van transport en communicatie en in de landbouw het negatieve sentiment.

De meest opmerkelijke verschuiving van het afgelopen jaar is de terugloop van de winstverwachtingen in het middenbedrijf. Ongeveer éénderde van de ondernemers is van mening dat de winstontwikkeling het afgelopen jaar 'krap' tot 'zeer krap' is geweest. Slechts 15 procent van de bedrijven verwacht zijn winstmarges de komende maanden te kunnen verruimen (was een half jaar geleden nog 22 procent).
Voor de komende twaalf maanden rekent 40 procent van de directeuren uit het middenbedrijf op een grotere winstgevendheid (was: 50 procent), terwijl 13 procent ervan uitgaat dat de winstgevendheid zal dalen (was: 3 procent). De TrendMeter Index voor de winstgevendheid (die wordt berekend door het percentage dat een negatieve ontwikkeling verwacht af te trekken van het percentage dat uitgaat van een positieve ontwikkeling) komt daarmee op 27 te staan; zo laag heeft deze index de afgelopen vier jaar niet meer gestaan.