Apple boekt winst van $170 miljoen in vierde kwartaal

Datum nieuwsfeit: 18-10-2000
Apple Benelux

Apple boekt winst van $170 miljoen in vierde kwartaal

Bunnik, 18 oktober 2000 - Apple heeft de resultaten bekendgemaakt voor het vierde kwartaal van het boekjaar 2000, dat werd afgesloten op 30 september 2000. De nettowinst over dit kwartaal bedraagt $170 miljoen, ofwel $0,47 per aandeel. In hetzelfde kwartaal van het vorige boekjaar bedroeg de winst $111 miljoen, ofwel $0,31 per aandeel. De omzet in het derde kwartaal bedroeg $1,87 miljard, een stijging van 40 procent ten opzichte van de omzet in hetzelfde kwartaal van het vorige boekjaar. De brutomarge bedroeg het afgelopen kwartaal 25,0 procent, vergeleken met 28,7 procent in het derde kwartaal van het boekjaar 1999. De internationale verkopen vertegenwoordigden in het tweede kwartaal 44 procent van de totale omzet.

De resultaten van het afgelopen kwartaal omvatten een winst na belasting van $62 miljoen, voortvloeiend uit de verkoop van 7,1 miljoen aandelen in ARM Holdings plc., wat heeft geleid tot een bijdrage van $0,17 aan de winst per aandeel. Zonder de opbrengst uit investeringen zou de nettowinst van Apple over het vierde kwartaal $108 miljoen zijn geweest, ofwel een stijging van 20 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal van het boekjaar 1999, terwijl de winst per aandeel ten opzichte van hetzelfde kwartaal van het vorige boekjaar $0,30 zou hebben bedragen, een stijging van 20 procent.

Apple heeft het afgelopen kwartaal 1.122.000 computers verkocht, waaronder meer dan 570.000 iMac-computers.

"Inmiddels zijn we op de hoogte van diverse factoren die volgens ons hebben bijgedragen tot de lagere verkoopcijfers. Apple heeft daarom ingrijpende maatregelen genomen om deze tendens te stoppen", aldus Steve Jobs, de CEO van Apple. "De verkopen waren in september ver beneden peil, waardoor een voorraad in ons verkoopkanaal is ontstaan. Apple heeft ervoor gekozen om deze voorraad niet geleidelijk over de komende kwartalen te verspreiden, maar deze al aan het einde van dit kwartaal te reduceren tot het normale niveau. Dit zal in het volgende kwartaal eveneens tot tegenvallende resultaten leiden, ondanks dat onze verkoopcijfers naar verwachting redelijk goed zullen zijn. We streven ernaar om in het januarikwartaal weer op schema te zijn. Voorts zijn we nog steeds erg tevreden over onze producten en plannen voor 2001."

"Omdat de verkoopresultaten van september tegenvielen en de voorraad in de verkoopkanalen groter was dan gepland, hebben we onze omzetverwachting voor het decemberkwartaal bijgesteld tot circa $1,6 miljard en voorzien we een kleine winst", aldus Fred Anderson, CFO van Apple. "Tevens hebben we onze omzetverwachting voor het boekjaar 2001 bijgesteld tot een bedrag tussen de $7,5 en $8 miljard en is de winstverwachting per aandeel bijgesteld tot een bedrag tussen de $1,10 en $1,25."

Het afgelopen jaar heeft Apple een omzet geboekt van $7,98 miljard en een nettowinst behaald van $786 miljoen, ofwel $2,18 per aandeel. In het boekjaar 1999 bedroeg de omzet $6,1 miljard en was de nettowinst $601 miljoen, ofwel $1,81 per aandeel.

De verwachtingen die in dit persbericht worden uitgesproken met betrekking tot de resultaten van het decemberkwartaal en het boekjaar 2001 dienen te worden beschouwd als prognoses die onderhevig zijn aan risico's en onzekerheden. Enkele factoren die van invloed kunnen zijn op de resultaten zijn onder meer: de voortdurende concurrentiedruk in de computermarkt; het effect dat economische en concurrentiefactoren en de reactie hierop van Apple kunnen hebben op het aankoopgedrag van bedrijven en consumenten met betrekking tot de door Apple geleverde producten; de mate waarin Apple erin slaagt om de voorraad in de distributiekanalen terug te brengen tot een niveau dat evenredig is met de vraag; de mate waarin Apple erin slaagt tijdig nieuwe programma's, producten en succesvolle technologische innovaties op de markt te brengen; de beschikbaarheid van bepaalde onderdelen en voorzieningen die van essentieel belang zijn voor de zakelijke activiteiten van Apple en die momenteel worden verkregen via een enkele of een beperkt aantal bronnen; de mate waarin Apple erin slaagt haar besturingssysteem nog verder te verbeteren en de mate waarin Mac OS X door de klanten wordt geaccepteerd. Meer informatie over factoren die mogelijk van invloed kunnen zijn op de financiële resultaten is te vinden in de openbare stukken van Apple die zijn gedeponeerd bij de SEC, waaronder Apple's Form 10-Q voor het kwartaal dat werd afgesloten op 30 september 2000 en Apple's Form 10-K voor het boekjaar 2000, dat eveneens zal worden gedeponeerd bij de SEC.

Apple

Apple Computer, Inc. gaf in de jaren '70 het startschot voor de personal-computerrevolutie met de Apple II en vond in de jaren '80 de personal computer opnieuw uit met de Macintosh. Apple staat nu opnieuw achter zijn oorspronkelijke missie ? de beste producten en ondersteuning leveren op het gebied van personal computers aan studenten, docenten, ontwerpers, wetenschappers, technologen, ondernemers en consumenten in meer dan 140 landen.

Websites van Apple: Voor informatie over Apple: www.apple.com Voor informatie over Apple Nederland: www.apple.com/nl Voor persberichten van Apple Benelux: www.apple.com/nl/pr

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Eveline Riedijk
Marketing Communications & Public Relations Manager Nederland Apple Nederland