Webschool Medisch Centrum Utrecht opent haar deuren

Datum nieuwsfeit: 18-10-2000
Eerste webschool van Nederland opent vandaag virtuele deuren

Virtuele school Universitair Medisch Centrum Utrecht helpt leerachterstand zieke kinderen te voorkomen

Utrecht, 18 oktober 2000 - Nederlands eerste webschool heeft vandaag haar virtuele deuren geopend in het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMC Utrecht), locatie Wilhelmina Kinderziekenhuis. Het webschool-initiatief zorgt ervoor dat kinderen bij een langdurig verblijf in het ziekenhuis een zo klein mogelijke leerachterstand oplopen. Alle kinderziekenhuizen in Nederland, alle kinderafdelingen in algemene ziekenhuizen en de onderwijsbegeleidingsdiensten kunnen via Internet op de webschool worden aangesloten. Door gebruik van computers met speciale software volgen de leerlingen een individueel lesplan dat tot stand is gekomen in nauw overleg met hun eigen school en de onderwijzers van de educatieve dienst in het ziekenhuis. Ook kunnen patiënten met elkaar in het ziekenhuis en met vriendjes of klasgenootjes buiten het ziekenhuis communiceren via het Internet.

De webschool is een initiatief van het UMC Utrecht en wordt gesponsord door circa dertig bedrijven en instellingen met als hoofdsponsors Lotus Nederland, IBM Nederland, Hewlett-Packard, Jacobs Company, KPN Telecom en het Utrechts Nieuwsblad.

Kinderarts Jan van Gool, projectleider van de webschool: "School is een stabiele factor voor kinderen, ook als ze chronisch of langdurig ziek zijn. Het maakt een belangrijk deel uit van hun leven. Door ze lessen te laten volgen, bieden we ze vastigheid en afleiding. Wat we met de webschool in ieder geval willen voorkomen is dat ze qua lesniveau niet meer uit de pas lopen met hun klasgenoten. Door op afstand onderwijs te volgen, kunnen ze later weer eenvoudiger de aansluiting vinden met hun klas."

De basis van de webschool is de Lotus LearningSpace-software. In LearningSpace worden leerlingen en leerkrachten geregistreerd en worden alle didactische modules ondergebracht en gepresenteerd. De kern bestaat uit een aantal databases met lesmodules en -roosters, multimediatoepassingen en Websites, opdrachten, toetsen en discussiestukken, leerlingprofielen en een leerlingvolgsysteem. Per leerling of groep leerlingen wordt een lesplan samengesteld door de thuisschool, educatieve dienst van een ziekenhuis en de onderwijsbegeleidingsdienst. De webschool maakt gebruik van een speciale, op kinderen afgestemde interface waarvoor Dick Bruna de illustraties en iconen verzorgde.

Gebruikers - zowel leerlingen als leerkrachten - kunnen op twee manieren 'in' de webschool werken. Zo is het mogelijk via Internet of via een Lotus Notes-client in te loggen op de server, zodat ze on line aan lesprogramma's werken. Alle educatieve instellingen in de academische ziekenhuizen en onderwijsbegeleidingsdiensten kunnen via Internet on line toegang krijgen tot de leeromgeving van de webschool.

Binnen het Wilhelmina Kinderziekenhuis zijn de servers en computers van het webschool-netwerk gekoppeld aan het Internet en in de toekomst ook aan Kennisnet. Enkele laptops beschikken over een webcam, zodat kinderen - op afspraak - kunnen communiceren met hun thuisschool. Zo houden ze het emotioneel belangrijke contact met hun klasgenoten.

Ook kinderen die voor een bepaalde periode weer naar huis gaan of in een andere zorginstelling verblijven, kunnen via hun eigen computer hun lesplan blijven volgen. Ook als ze niet aangelogd zijn, kunnen ze off line aan de lesprogramma's werken. Op het moment dat ze weer 'inloggen' op de webschool, zorgt het platform van Lotus LearningSpace en Lotus Notes/Domino (client/server-software) voor een automatische uitwisseling tussen client en server. Op die manier is de voortgang van de leerling altijd te controleren door de leerkracht.

Sinds augustus 1999 ligt de verantwoordelijkheid voor het onderwijs aan zieke kinderen bij de thuisscholen. Zij worden daarbij ondersteund door de regionale onderwijsbegeleidingsdiensten. Academische kinderziekenhuizen hebben eigen educatieve voorzieningen, met circa vier leerkrachten per honderd bedden. Het open karakter van de webschool maakt het een ideale oplossing voor (kinder)ziekenhuizen in het hele land.

Meer informatie is te vinden via www.webschool.nl Noot voor de redactie,

Noot voor redacties