Twee primeurs voor energiezuinige verlichting in industrie

Datum nieuwsfeit: 19-10-2000
Novem

26-Sep

Themamiddag met twee primeurs voor energiezuinige verlichting in industrie

Op 19 oktober a.s. organiseert Novem bij het NOB te Hilversum een themamiddag over industriële binnenverlichting. Dan worden ook twee nieuwe instrumenten geïntroduceerd die het industriële bedrijven makkelijker en aantrekkelijker maken om voor energiezuinige binnenverlichting te kiezen: ten eerste een website om stapsgewijs de meest geschikte binnenverlichting voor de bedrijfssituatie te kiezen; en ten tweede de Energiedienst Verlichting voor het operationeel leasen van verlichtingsinstallaties.

Themamiddag

Naast de introductie van de nieuwe instrumenten, kunnen deelnemers van de themamiddag hun kennis bijspijkeren in workshops en op een kleine informatiebeurs. Tevens worden de resultaten van een recent gehouden gebruikersonderzoek gepresenteerd. Verder is er de mogelijkheid om het rekwisietenmagazijn van het NOB te bezoeken. Hier hangt een zeer geavanceerde lichtinstallatie waar op alle mogelijke manieren energiezuinige oplossingen zijn toegepast.

Website

Wanneer voor een productiehal, magazijn of kantoor een nieuwe lichtinstallatie nodig is, kan men de website 'Eerste Hulp bij Lichtprojecten' vanaf 19 oktober aanstaande raadplegen. Door het beantwoorden van alle gestelde vragen, komt de bezoeker enerzijds stap voor stap tot een complete inventarisatie van de gewenste situatie. Gaandeweg volgen de nodige informatie en adviezen. Anderzijds levert het een document op waarmee men offertes kan aanvragen of dat een steun in de rug kan zijn bij gesprekken met leveranciers of adviseurs. De website is gebaseerd op een beslismodel ontwikkeld door en voor de industrie.

Energiedienst verlichting

Tijdens deze themamiddag wordt het startsein gegeven voor een pilotproject 'Energiedienst Verlichting'. Verschillende aanbieders en afnemers ondertekenen een intentie-verklaring voor de pilot. De Energiedienst Verlichting is een regeling voor het 'operationeel leasen' van verlichtingsinstallaties.

Afnemers kopen een bepaalde hoeveelheid licht in (lux) voor een vast tarief. Aanbieders leveren daarvoor de lichtvoorzieningen en uiteraard het licht. Ze onderhouden de voorzieningen dusdanig dat verlichting gewaarborgd is.

De website, de Energiedienst Verlichting en de themamiddag komen tot stand op initiatief van Novem. Vanuit het Spirit-programma worden belemmeringen aangepakt die nieuwe, energiebesparende technieken, o.a. ten behoeve van zuinige verlichting, in de weg staan.

Zie ook:

* Novem agenda