Intentieverklaring arbeidsomstandigheden uitgeverijbedrijf

Nederlandse Vereniging van journalisten

Intentieverklaring Arbeidsomstandigheden
Onderzoek werkdruk en RSI

Het ministerie van Sociale Zaken en de organisaties NVJ, FNV KIEM, CNV Media, De Unie en het Nederlands Uitgeversverbond hebben een intentieverklaring 'Arbeidsomstandigheden voor het Boeken- en Tijdschriftenuitgeverijbedrijf' ondertekend. Deze moet leiden tot een convenant, waarin afspraken staan over terugdringing van het ziekteverzuim als gevolg van werkdruk en RSI, en te komen tot versnelde reïntegratie van werknemers in hun eerste ziektejaar. Het is de bedoeling dat binnen een jaar dit convenant wordt ondertekend. In de komende periode wordt onderzocht wat de oorzaken zijn van de WAO-instroom vanuit het boeken- en tijdschriftenuitgeverijbedrijf. Een begeleidingscommissie adviseert over de inhoud en opzet van het onderzoek. "Het onderzoeksplan ligt nog niet definitief vast", aldus Yvonne Dankforst van de NVJ. "Met name de relatie tussen werkdruk en RSI is van belang om te onderzoeken. We zullen in dit stadium eerst definiëren wat werkdruk eigenlijk is en ook het ziekteverzuim bestuderen." Volgens Dankforst is het ziekteverzuim de afgelopen vier jaar fors toegenomen. Het is echter de vraag of dit typerend is voor de beroepsgroep of dat deze toename gelijk is aan de landelijke gemiddelden. Binnen een aantal CAO's zijn inmiddels afspraken gemaakt met betrekking tot de aanpak van RSI. "We zijn blij dat ook de werkgevers de problematiek erkennen en zich hieraan aan committeren."