Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 19-10-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 19-10-2000 Politieberichten van 18/10 (13.00 uur) t/m 19/10 (07.00 uur)

Drachten: inbraak auto`s
Van dinsdag op woensdag werd in een zevental auto`s ingebroken. De personenauto`s stonden op de Langewijk (2x), Hooglandswijk, Bloemkamp, Noorderdwarsvaart, Butewacht en Engwerd. In alle gevallen kwam men door verbreking van een ruit of het forceren van een portierslot de auto binnen. Uit de auto`s werd weggenomen: een verrekijker een GSM, portemonnee met kleingeld, zaklamp, 10 cd`s, cassettebandjes en een fotocamera. De gedupeerden hebben aangifte gedaan.

Drachten: lokaalvredebreuk
Woensdag omstreeks 14.50 uur kwam er een melding binnen dat bij een winkel aan de Noorderbuurt een lastige man binnen zou zijn, die de winkel niet wilde verlaten. De man, een 35-jarige inwoner van Veendam, was kort daarvoor reeds uit de winkel gezet en hem werd medegedeeld dat hij niet meer in de winkel mocht komen. De man viel zijn ex-vrouw, die daar werkte, lastig. Toen de man zich niet stoorde aan het verbod werd de politie gebeld en werd de man aangehouden ter zake lokaalvredebreuk. De verdachte werd overgebracht naar het bureau en na het opmaken van een proces-verbaal weer in vrijheid gesteld.

Leeuwarden: dealer aangehouden
Woensdag omstreeks 13.25 uur zag een patrouille dat nabij het NS-station door een man werd gedeald. De verdachte, een 25-jarige inwoner van Leeuwarden, verkocht een bolletje heroïne aan een 30-jarige gebruiker uit Workum. Op de Druifstreek kon de verdachte worden aangehouden. De man had op dat moment geen verdovende middelen meer in zijn bezit. De man werd overgebracht naar het bureau en ingesloten.

Leeuwarden: wapenbezit
Woensdag omstreeks 15.15 uur werd in een woning aan de Wijbrand de Geeststraat een onderzoek ingesteld. Uit onderzoek was naar voren gekomen dat de bewoner in het bezit zou zijn van een vuurwapen. De bewoner, een 22-jarige inwoner van Leeuwarden, werd aangehouden. In de woning werd een imitatievuurwapen gevonden. Dit is een wapen wat valt onder de Wet Wapen en Munitie. Het imitatievuurwapen is in beslag genomen. De verdachte werd overgebracht naar het bureau en na verhoor weer heengezonden.

Wouterswoude: brand graafmachine
Woensdag omstreeks 16.30 uur brak brand uit in een graafmachine bij een recyclingbedrijf aan de Voorweg. De brand brak uit in het motorcompartiment en waarschijnlijk is kortsluiting de oorzaak van de brand. De graafmachine brandde geheel uit. Door de brandweer werd de brand geblust.

Kollum: winkeldiefstal
Woensdag omstreeks 16.50 uur werd een winkeldiefstal gepleegd bij een winkel aan de Voorstraat. In de winkel werd een fietsband weggenomen en toen de beide verdachten bemerkten dat zij waren betrapt, gingen zij er vandoor. De fietsband werd achtergelaten. De beide verdachten, een 30-jarige en een 16-jarige, beiden uit Kollum, konden even later in de Voorstraat worden aangehouden. In hun fietstas zat een fietscomputer, die gestolen bleek te zijn bij Blokker aan de Voorstraat. Door een 45-jarige inwoonster uit Kollum, werd namens Blokker aangifte gedaan. De beide verdachten zijn na verhoor weer heengezonden.

Drachten: ongeval met gewonde
Woensdag omstreeks 16.05 uur reed een 18-jarige inwoner van De wilgen met zijn bromfiets over de Eems. Met zijn bromfiets trok hij een 23-jarige fietser uit Drachten voort. Op een gegeven moment viel de fietser en kwam met zijn hoofd op het wegdek terecht. De man is met waarschijnlijk een hersenschudding overgebracht naar het ziekenhuis in Drachten.

Joure: winkeldiefstal
Woensdag omstreeks 18.30 uur werd bij de Hema aan de Midstraat een winkeldiefstal gepleegd. Een man, een 55-jarige inwoner van Joure, nam 6 blikjes bier weg. De man werd aangehouden en overgebracht naar het bureau. Een inwoner van Joure (leeftijd niet bekend) deed namens de Hema aangifte. De verdachte werd na verhoor heengezonden.

Oosterzee: eenzijdig ongeval
Woensdag omstreeks 16.50 uur vond op de Rijksweg A 6 ter hoogte van de afslag Oosterzee een eenzijdig ongeval plaats. De bestuurder van een personenauto, een 56-jarige inwoner uit Sneek, is vermoedelijk even in slaap gevallen en daardoor van de weg geraakt. De auto raakte een verkeersbord en kwam in de berm tot stilstand. De bestuurder werd overgebracht naar het ziekenhuis in Sneek en moest een nacht voor observatie blijven.

Heerenveen: diefstal vlaggen
Woensdag omstreeks 20.55 uur kwam er een melding binnen dat men bij een garagebedrijf aan het Kattebos bezig was de vlaggenmasten te vernielen. Vier van de vijf vlaggenmasten waren reeds losgedraaid om meegenomen te worden en één vlag was reeds verdwenen. Bij de vlaggenmasten werden vier jongens, 15, 16,15 en 15 jaar, allen uit Heerenveen, aangehouden. Bij één van de jongens werd onderzijn kleding de ontvreemde vlag aangetroffen. De jongens werden overgebracht naar het bureau en tegen hen is proces-verbaal opgemaakt.

Leeuwarden: inbraak auto
Woensdag tussen 17.30 en 20.45 uur werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Schrok. Een ruit aan de passagierskant werd ingeslagen en uit de auto werd een radio/cd-speler weggenomen. De eigenaar, een 47-jarige inwoner uit Aalzum, heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: onder invloed
Woensdag omstreeks 23.20 uur werd op de Harlingerstraatweg de bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 28-jarige inwoner uit Leeuwarden, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 415 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 3 uur. Bovendien bleek dat de man niet in het bezit was van een rijbewijs. Ook hiervoor kreeg de man een bekeuring.

Kootstertille: brand woning
Donderdag omstreeks 00.30 uur kwam er een melding binnen van een woningbrand aan de Koaten. De bewoner, een 39-jarige inwoner van Kootstertille was wakker geworden van een brandlucht en was op onderzoek uitgegaan. Het bleek dat de wasdroger in brand stond. Met een brandblusser werd getracht het vuur te blussen, doch toen dit niet lukte, werd de brandweer gebeld. Door snel optreden van de brandweer kon een uitslaande brand worden voorkomen. De woning liep rookschade op.

Heerenveen: onder invloed
Donderdag omstreeks 02.44 uur werd op de Gedempte Molenwijk de bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 27-jarige inwoner van Heerenveen, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 525 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 5 uur. Tevens bleek dat het rijbewijs van de man reeds was ingevorderd. De auto van de man is in beslag genomen.

Lemmer: inbraak woning
Woensdag tussen 17.00 en 21.50 uur werd ingebroken in een woning aan de Wega. Via een openstaand slaapkamerraam was men de woning binnen gekomen. Uit de woning werd een paar honderd gulden weggenomen. De eigenaar, een 53-jarige inwoner van Lemmer, heeft aangifte gedaan.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 8808272