Aanmeldingen Fraudeloket nagenoeg stabiel

Datum nieuwsfeit: 19-10-2000
Verbond van verzekeraars

Aanmeldingen Fraudeloket nagenoeg stabiel

Uit de cijfers van het Fraudeloket Verzekeringsbedrijf over het derde kwartaal van dit jaar blijkt dat het aantal meldingen ongeveer constant is gebleven in vergelijking met het vorig kwartaal. In het tweede kwartaal waren er 132 meldingen, tegen 123 in het derde kwartaal.

Bij het Fraudeloket Verzekeringsbedrijf zijn in het derde kwartaal van 2000 in totaal 123 fraudezaken gemeld. Hiervan werden 100 als eenvoudig aangemerkt, 22 zaken als middelzwaar en 1 zaak als zwaar. Van de 123 meldingen werden er 16 ter behandeling van het Fraude Meldpunt van Justitie gegeven. De overige zaken werden alleen ter informatie aangemeld bij het Fraude Meldpunt. Voor wat betreft vier van de 16 zaken is een onderzoeksvoorstel opgesteld. In deze zaken is nog geen aangifte door de verzekeraar gedaan. In zeven zaken heeft bemiddeling bij de plaatselijke politie of een onderzoeksteam plaatsgevonden. Het Fraude Meldpunt is in vier intermediairzaken in actie gekomen en één zaak is inmiddels helemaal behandeld en afgedaan.

In dit kwartaal werden vier fraudezaken gemeld waar het intermediair in negatieve zin bij was betrokken was. In drie zaken werden grote aantallen aanvraagformulieren van levensverzekeringen voorzien van valse handtekeningen, om op die manier in korte tijd de provisie van de verzekeraar te kunnen innen. De omvang van het totale schadebedrag in deze vier zaken bedroeg ongeveer anderhalf miljoen gulden.

Bondig, 19 oktober 2000