Delftse studentenhuizen krijgen supersnel internet

Datum nieuwsfeit: 19-10-2000

Utrecht, 19 oktober 2000

DELFTSE STUDENTENHUIZEN KRIJGEN SUPERSNEL INTERNET

Combinatie TU-Delft, DUWO en Cistron 'preffered supplier' voor Fiber to the Dormitory

GigaPort heeft op basis van een openbare aanbesteding de combinatie Technische Universiteit Delft (TU Delft), de woningcorporatie DUWO en Cistron bv gekozen als 'preferred supplier' voor de pilot 'Fiber to the Dormitory' (FTTD). Met de drie partijen werkt GigaPort nu aan het opstellen van een contract. De pilot, die waarschijnlijk begin volgend jaar van start gaat, heeft als doel om zeer snelle Internet-verbindingen te realiseren tussen studentenhuizen en onderwijsinstellingen. De prijs zal onder twintig gulden per maand per student blijven. Dit is nog goedkoper dan de kostprijs van ongeveer vijfendertig gulden per maand die GigaPort mogelijk achtte op grond van een onderzoek dat vijf maanden geleden is uitgevoerd.

FTTD is een project van GigaPort-Netwerk. GigaPort wil met FTTD ongeveer 2600 aansluitingen voor studenten realiseren. In studentenhuizen wordt 100 Mbit/s ethernet aangelegd. De verbinding tussen de studentenhuizen en de campus zal uit Gigabit ethernet bestaan. Het netwerk wordt zo ingericht dat 20% van de studenten gelijktijdig 2 Mbit/s kan afnemen. Cistron zal bovendien zorgen dat de niet studerende inwoners van de studentenhuizen op haar breedbandnetwerk worden aangesloten. Behalve een snelle aansluiting is chipkaart-authenticatie van gebruikers voor toegang tot het netwerk van de TU Delft en SURFnet een belangrijk onderdeel in het FTTD-project.

GigaPort
GigaPort is een project van de Nederlandse overheid, bedrijfsleven, onderwijsinstellingen en onderzoeksinstituten. Doelstelling van GigaPort is Nederland een voorsprong te geven in de ontwikkeling en het gebruik van geavanceerde en innovatieve Internettechnologie. GigaPort-Netwerk, onderdeel van GigaPort, kan zich meten met de beste onderzoeksnetwerken in de wereld en biedt bedrijven en instellingen een state-of-the-art testomgeving voor de ontwikkeling van nieuwe (netwerk)diensten. GigaPort wordt uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van de Stuurgroep GigaPort. GigaPort-Netwerk wordt gerealiseerd door SURFnet; GigaPort-Applicaties door het Telematica Instituut.

TU Delft
Voor de TU Delft is de ontsluiting van de studenten-thuiswerkplek speerpunt van beleid. Al enige jaren zijn een aantal grote studentencomplexen met het netwerk van de TU Delft verbonden. Ook levert de universiteit binnenkort ADSL-verbindingen voor medewerkers, studenten en studentenhuizen. Aandacht is er voor identificatie en authenticatie. Toegang tot het netwerk vanuit de studentenhuizen met behulp van de Delfste CampusCard - een chipkaart, waarover alle studenten en medewerkers beschikken - levert een bijdrage aan een verhoogd beveiligingsniveau. Andere toepassingen van het gebruik van deze chipkaart zijn o.a. het aanmelden voor tentamens en practica en verkiezingen voor de studentenraad.

DUWO
Stichting DUWO is dé studentenhuisvester in Delft en Den Haag. In 1998 is DUWO gestart woningen in studentencomplexen aan te sluiten op het computernetwerk van de TU. Momenteel zijn al 2468 eenheden aangesloten op dit netwerk. De bewoners van deze eenheden hebben hierdoor een goedkope en stabiele toegang tot het Internet. DUWO is hiermee een van de meest vooruitstrevende studentenhuisvesters in Nederland.

Cistron bv
Sinds Cistron in 1995 is opgericht, is het bedrijf gegroeid tot een van de best gewaardeerde Internet Service Providers. Als één van de weinige overgebleven onafhankelijke providers staat Cistron steeds in de top 5 van de diverse provider testen. In 1999 heeft Cistron de stap gemaakt naar het telecommunicatie Operatorschap. Hiermee was Cistron de eerste ISP/Telco in Nederland en is haar portfolio uitgebreid tot een pakket aan naadloos geïntegreerde spraak- en Internet-diensten bestaande uit onder andere (breedband) Internet toegang, flat-rate analoge en ISDN-telefonie en carrier select diensten. Om al deze diensten te kunnen faciliteren legt Cistron haar eigen glasvezelnetwerk aan.

Noot aan de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
GigaPort, mevrouw mr. C.G.E. van Hattem, Communicatiemanager Postbus 2044, 3500 GA Utrecht
T 030 234 66 95,
F 030 233 29 60
E (info@gigaport.nl)
de afdeling Publiciteit van SURFnet
SURFnet is verantwoordelijk voor de projecten die in het kader van GigaPort-Netwerk worden uitgevoerd.
T 030-2305305
E (redactie@surfnet.nl)