Koninklijke Bibliotheek en British Library kiezen IBM

Datum nieuwsfeit: 19-10-2000

Koninklijke Bibliotheek en British Library kiezen voor IBM-oplossing

Amsterdam, 19 oktober 2000 - IBM kondigt vandaag op de Frankfurter Buchmesse aan dat zij de opdracht heeft gekregen voor het ontwerp, de implementatie en de ondersteuning van een nieuw Digital Library System (DLS) voor zowel de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag als de British Library in Londen. De bibliotheken gaan het DLS inzetten voor het behoud van hun nationale digitale erfgoed.

Het DLS van IBM voorziet in een geavanceerde oplossing voor de instandhouding en toegankelijkheid van digitale bestanden op de lange termijn. Het systeem voegt metagegevens toe aan alle digitale onderdelen van de collectie, waarmee deze kunnen worden overgezet naar nieuwe hardware of software, of waarmee de oorspronkelijke omgeving blijvend kan worden geëmuleerd terwijl de technologie voortschrijdt. In de praktijk betekent dit dat elektronisch opgeslagen materiaal ondanks toekomstige technologische veranderingen beschikbaar zal blijven.

In de Verenigde Staten is onlangs toegegeven dat een groot aantal NASA-gegevens uit de beginperiode van de ruimtevaart verloren zijn gegaan toen de opslagtechnologie werd vervangen. "Als Shakespeare zijn stukken had geschreven op de eerste floppy disks, had zijn werk met de leesapparatuur verloren kunnen gegaan", aldus Lynne Brindley, Chief Executive van de British Library.

Hij merkt op: "Door de gevoeligheid van elektronische opslagmedia en de veroudering van technologieën kan digitaal materiaal snel verloren gaan. Dit stelt bibliotheken voor een enorme uitdaging. In de kern van het Digital Library System zullen elektronische publicaties van elk denkbaar type opgeslagen worden
- van cd-roms en multimediabestanden tot elektronische journaals en op het web gepubliceerde boeken - zodat ook volgende generaties ze kunnen inzien en er profijt van zullen hebben."

Wim van Drimmelen, directeur van de Koninklijke Bibliotheek: "Conservering van het nationaal cultureel erfgoed staat hoog op de agenda van alle nationale bibliotheken. De Koninklijke Bibliotheek werkt al sinds 1994 aan een DLS." Johan Steenbakkers, directeur ICT, voegt hieraan toe: "We hebben met steun van de Europese Commissie uitgebreid onderzoek gedaan naar conservering op lange termijn. De opslag van elektronische publicaties is uitgebreid getest in een pilot."

Zodra hun DLS operationeel is, zal elk van beide bibliotheken in staat zijn de toegang tot haar digitale collectie te verbeteren - met toestemming van de auteursrechthebbenden. Daarnaast biedt het DLS mogelijkheden voor ontsluiting van materiaal op grotere schaal via websites en andere kanalen. De opslag en conservering van digitale materialen is een kwestie die grote bibliotheken overal ter wereld bezighoudt. Zowel de British Library als de Koninklijke Bibliotheek werkt samen met andere nationale bibliotheken en IBM aan de beste langetermijnstrategie.

Het probleem kent twee benaderingen die momenteel onderwerp van felle discussie zijn. Het object wordt ofwel gemigreerd naar nieuwe hardware en/of software, of de oorspronkelijke omgeving wordt na technologische veranderingen geëmuleerd. Beide oplossingen berusten op het vastleggen van metagegevens bij elk afzonderlijk object. De DLS-architectuur maakt beide conserveringsmethoden mogelijk, ook als deze naast elkaar worden gehanteerd.

De inhoud van het DLS wordt beheerd door IBM Content Manager, een product dat al in gebruik is bij een aantal vooraanstaande bibliotheken, musea en academische instellingen over de hele wereld. Aanvankelijk zal met het systeem zo'n 23 terabyte aan digitaal materiaal worden opgeslagen op een combinatie van IBM disks, IBM 3995 Optical Libraries en een IBM Automatic Tape Library. De verdeling over de drie typen opslagmedia is afhankelijk van de omvang van het object en een schatting van de kans dat het geraadpleegd wordt.

Marketing manager Ian Green van IBM in Europa: "De opslag van elektronische informatie staat op dit moment sterk in de belangstelling. Wij zien de noodzaak ervan in en streven naar open standaards voor de lange-termijnoplossingen van onze klanten."

Voor de redactie
The British Library: Fotomateriaal en aanvullende informatie op aanvraag beschikbaar.
Koninklijke Bibliotheek: Fotomateriaal en aanvullende informatie op aanvraag beschikbaar.
Technologische achtergrondinformatie: Informatie over Content Manager op aanvraag beschikbaar.
IBM:

Voor meer informatie: