Uitzendbureaus en PTT ontduiken uitzend-CAO

FNV

Uitzendbureaus en PTT ontduiken uitzend-CAO
(publieksinfo@fnv.nl) - (publieksinfo@fnv.nl)

In de uitzend-CAO is overeengekomen dat uitzendkrachten per 18 september 2000 een salarisverhoging van 3,9 procent moeten krijgen. TPG en de diverse aan TPG "leverende" uitzendbureaus geven die CAO-verhoging niet. Bij TPG (ondermeer PTT-post) werken landelijk enkele duizenden uitzendkrachten. Bijvoorbeeld in zes grote post-sorteercentra.

TPG heeft samen met een groep uitzendbureaus lonen voor uitzendkrachten afgesproken, waarbij geen rekening wordt gehouden met de in de CAO afgesproken verhoging van 3,9 procent. Bij deze afspraak is geen vakbond betrokken geweest. Waarschijnlijk had men gedacht hiermee weg te komen, omdat weinig uitzendkrachten de CAO goed kennen. De meeste uitzendkrachten hadden ook niet door dat het salaris onvoldoende was gestegen, totdat FNV Bondgenoten voorlichting kwam geven over de nieuwe uitzend-CAO. Betrokken uitzendkrachten hebben overigens nooit van het bestaan van de loonafspraken tussen TPG en uitzendbureaus geweten.

FNV Bondgenoten, de grootste vakbond voor uitzendkrachten, accepteert dit uiteraard niet. "Uitzendkrachten zijn in dienst van uitzendbureaus, dat zijn de werkgevers. Die zijn gebonden aan de uitzend-CAO. En dus moet de afgesproken CAO-verhoging gewoon worden uitbetaald", aldus bestuurder Ruud Dirkse van FNV Bondgenoten. Dirkse: "Een onderlinge afspraak tussen uitzendbureau en opdrachtgever verandert hier niets aan. Uitzendbureaus willen graag als volwaardiger werkgevers gezien worden. Laten zij zich dan ook zo gedragen en zich niet onder druk laten zetten door grote opdrachtgevers als TPG om dit soort rare afspraken te maken". FNV Bondgenoten zal betrokken uitzendbureaus aanspreken op hun plichten als werkgever en verwacht dat de 3,9 procent loonsverhoging alsnog wordt uitbetaald. Gebeurt dat niet dan wordt naleving van de uitzend-CAO gevorderd.

Meer nieuws? Ga naar www.fnv.nl/nieuws of www.fnv.nl/bondgenoten.