Actie FNV Mondiaal voor Wit-Russische vakbonden

FNV

Actie FNV Mondiaal voor Wit-Russische vakbonden
mondiaal - (Mascha.Spanjers@fnv.nl)

Lodewijk de Waal toog op 19 oktober met FNV-collega`s, kaderleden en studenten naar Den Haag om bij de ambassade van Wit-Rusland te protesteren tegen het beleid van de regering Loekasjenko. Deze president probeert op allerlei manieren controle uit te oefenen op de vakbonden.Lodewijk de Waal overhandigde de ambassade een brief, gericht aan president Loekasjenko, waarin hij oproept tot een beter vakbondsklimaat in Wit-Rusland. De actievoerders vormden een picketline voor de ambassade met borden en spandoeken met de tekst: "Laat de Wit-Russen niet in de kou staan".

Wereldwijd
Met de actie wordt gehoor gegeven aan een oproep van het IVVV, de overkoepelende vakcentrale waarbij de FNV is aangesloten. In diverse landen is op 19 oktober actiegevoerd voor een beter vakbondsklimaat in Wit-Rusland. Eerder al nam de Belgische ambassadeur van Wit-Rusland al een protestbrief in ontvangst en bevestigde dat vakbonden in Wit-Rusland inderdaad tegengewerkt worden door de regering. Hij zei verder dat het wel wat tijd zal kosten voordat Loekasjenko zijn handen aftrekt van de vakbonden, maar heeft goede hoop dat dit gebeurt.

Loekasjenko
President Loekasjenko probeert op allerlei manieren controle uit te oefenen op de vakbonden in zijn land. Zo heeft hij de rekening van de vakcentrale FTUB bevroren. Ook probeert hij via vakbondscongressen zijn mensen op hoge posten binnen de vakcentrale te krijgen om zo van binnenuit invloed uit te oefenen.

Meer nieuws? Ga naar www.fnv.nl/mondiaal .