Cisco Systems zorgt voor betere netwerkbeveiliging

Datum nieuwsfeit: 19-10-2000
Perscontact:
Karin van Geelen
Cisco Systems
Telefoon: 020 342 34 12
E-mail: (kgeelen@cisco.com)

Cisco Systems zorgt voor betere netwerkbeveiliging met nieuwe oplossingen voor inbraakdetectie Eerste Intrusion Detection Card voor geswitchte netwerkomgevingen

Amsterdam, 28 september 2000 - Cisco Systems introduceert nieuwe producten voor de bewaking van de grenzen van het bedrijfsnetwerk, het extranet en kwetsbare interne netwerken, door middel van geavanceerde Intrusion Detection System (IDS) -technologie. Deze aankondiging vormt een verdere invulling van Cisco AVVID (Architecture for Voice, Video and Integrated Data) en haar SAFE-blauwdruk voor veilige e-business via complete IDS-oplossingen die gemakkelijk in bestaande infrastructuren geïntegreerd kunnen worden.

Tot de nieuwe inbraakdetectieproducten van Cisco behoren:

* The Catalyst 6000 IDS Module - een nieuwe IDS-kaart voor de Catalyst 6000-switch. Intrusion Detection betreft het vermogen om data in real-time te analyseren, om op deze wijze misbruik en aanvallen te detecteren, te loggen en tegen te houden, zodra deze plaatsvinden. De Catalyst 6000 IDS Module voorziet in de behoefte aan IDS-mogelijkheden binnen geswitchte netwerkomgevingen door - voor het eerst - de mogelijkheid te bieden om netwerkverkeer direct aan de switch te bewaken, in plaats van via IDS-sensoren die zijn verbonden aan de SPAN (Switched Port Analyzer) ?poorten. Deze nieuwe aanpak voorziet in een nauwkeurigere en efficiëntere controle van het netwerkverkeer en vormt een oplossing voor de beperkingen van externe IDS-sensoren.
* De Cisco Secure IDS-4210 Sensor - Dit is een instapversie van het Cisco Secure Intrusion Detection System. De IDS-4210 detecteert ongeautoriseerd verkeer op het netwerk, zoals hackersactiviteiten, door het dataverkeer in real-time te analyseren. Hierdoor kunnen beheerders direct reageren op iedere inbraak. Zodra ongeautoriseerd verkeer wordt gedetecteerd, kan de sensor een alarmmelding naar de beheersconsole zenden, met daarin gedetailleerde informatie over de activiteiten. Het is tevens mogelijk om andere systemen dynamisch te herconfigureren, zoals routers, om ongeautoriseerde sessies te beëindigen. De Cisco Secure IDS-4210 Sensor is geoptimaliseerd voor het controleren van 45 Mbps-omgevingen en is bij uitstek geschikt voor het bewaken van meerdere T1/E1-, T3- en Ethernet-netwerken.
* Cisco Secure Policy Manager (CSPM) versie 2.2 - Dit is de nieuwste versie van Cisco's krachtige, op beleidsregels gebaseerde beveiligingsmanagementsysteem. CSPM is een bedrijfszekere en flexibele managementtool dat klanten nu de mogelijkheid biedt om hun Cisco Secure IDS-tools te beheren vanaf dezelfde console als hun Cisco firewalls en virtual private network (VPN) -routers.
"De vraag naar hogere netwerkprestaties zorgt voor een migratie van 'shared' netwerken naar geswitchte omgevingen," zegt Joel McFarland, product line manager voor inbraakdetectiesystemen bij Cisco. "Ten gevolge hiervan wordt het implementeren van inbraakdetectietechnologie binnen het gehele netwerk een grotere uitdaging voor beheerders. De Catalyst 6000 IDS Module helpt hen hierbij, door het gemakkelijker te maken om hackers te weren van een geswitcht netwerk."

De IDS-module kan gemakkelijk en volledig geïntegreerd worden met de Catalyst 6000 Series switches, waarbij het dezelfde functionaliteiten levert als speciale IDS-apparaten, zonder de prestaties nadelig te beïnvloeden. Beheerders kunnen de module gemakkelijk in een Catalyst 6000 Series-switch aanbrengen en activeren via de Command Line Internet (CLI) van het Catalyst-besturingssysteem. De IDS-configuratie en beleidsregels worden vervolgens ingesteld via de Cisco Secure Policy Manager versie 2.2.

Net als het Cisco Secure Intrusion Detection System, detecteert en identificeert de Catalyst 6000 IDS-module verdacht netwerkverkeer in real-time, stuurt daarop een alarmmelding naar een Cisco Secure Intrusion Detection-managementconsole en verwijdert de overtreder van het netwerk.

Met de IDS-module kunnen klanten dezelfde managementconsole gebruiken als voor de Cisco Secure IDS Sensor. Dit betekent dat ze zowel speciale IDS-beveiligingsapparaten als IDS-modules binnen het netwerk kunnen implementeren, om op deze wijze belangrijke delen van netwerken binnen de organisatie te bewaken. Daarnaast kunnen klanten met behulp van de IDS-module zowel bewaking als switching-functies uitvoeren op hetzelfde chassis. Dit betekent dat klanten inbraakbeveiligingsoplossingen binnen het gehele netwerk kunnen implementeren, zonder dat zij te maken krijgen met de integratiekwesties die kunnen optreden bij het gebruik van andere IDS-producten.

Prijzen en beschikbaarheid
Zowel de Cisco Secure IDS-4210 als de Catalyst 6000 IDS Module zullen in het vierde kwartaal van dit jaar beschikbaar komen. De prijs van de Cisco Secure IDS-4210 zal $ 8.000 bedragen, terwijl de prijs van voor de Catalyst 6000 IDS Module $ 14.995 zal bedragen.

Over Cisco Systems
Cisco Systems, Inc (NASDAQ: CSCO) is wereldwijd marktleider op het gebied van netwerkoplossingen voor Internet. Het hoofdkantoor is gevestigd in San Jose, Californië. In Nederland is Cisco gevestigd in Amsterdam. Cisco heeft meer dan 34.000 werknemers en realiseerde in boekjaar 2000 een totale omzet van 18,93 miljard dollar. Nieuws en informatie is beschikbaar op www.cisco.com of www.cisco.nl.

Noot voor redacties