Seat presenteert Ibiza Cupre R. op internationale autoshow

Datum nieuwsfeit: 19-10-2000
Vindplaats 2
AutoRai

Eerste serieproduct Seat Sport 19-10-00 9:00:00. Tijdens de internationale autotentoonstelling in Birmingham (19 tot en met 29 oktober 2000) presenteert Seat de Ibiza Cupra R. Het eerste model dat door Seat Sport in serie is geproduceerd. De Ibiza Cupra R reflecteert de nieuwe koers van Seat Sport en onderstreept het jonge en sportieve imago van het Spaanse merk.

Seat Sport heeft gedurende de afgelopen zes jaar veel ervaring opgedaan op topniveau tijdens de wereldkampioenschappen rallys. In deze periode is het merk driemaal wereldkampioen geworden met de Ibiza Kit Car in de twee liter klasse en de Cordoba WRC heeft meerdere malen een podiumplaats behaald. Deze ervaring wordt nu door middel van een gamma exclusieve topmodellen doorgegeven aan de klant.

De nieuwe Seat Ibiza Cupra R is voorzien van een 1.8 20V turbomotor met een vermogen van 180 pk en gekoppeld aan een handgeschakelde 5-bak. De Cupra R heeft nog geen 7,5 seconden nodig om vanuit stilstand een snelheid te bereiken van 100 km/h. De topsnelheid bedraagt ruim 220 km/h.

De productie van de Cupra R start deze herfst op twee locaties: de Seat fabriek in Martorell en bij Seat Sport. Er zullen slechts 200 exemplaren worden verkocht in de belangrijkste Europese landen.

De snelste en meest krachtige Ibiza
Een van de hoogstandjes van deze Ibiza Cupra R is de 1.8 20V turbomotor (132 kW/180 pk). Dit maakt deze Ibiza tot de snelste en meest krachtige voorwielaangedreven auto in zijn klasse. De acceleratie van 0 naar 100 km/h bedraagt slechts 7,2 seconden. Een topsnelheid van 225 km/h wordt vanuit stilstand bereikt na 28,3 seconden en onderstreept de uitstekende prestaties van dit model.

Een ander kenmerk van deze motor is de flexibiliteit. Het maximale koppel van 235 Nm is beschikbaar van 2100-5000 tpm. De acceleratie in de vijfde versnelling van 60 naar 100 km/h is met 10 seconden indrukwekkend. De auto heeft ook 10 seconden nodig om van 80 naar 120 km/h te komen.

Een heerlijk onderstel
Een ander sterk punt van de Cupra R is het onderstel dat speciaal is ontwikkeld door de technici van Seat Sport. Hierbij zijn assen, wielen en het remsysteem aangepast. De ophanging is voorzien van speciale veren en dempers die, ten opzichte van de gewone Ibiza Cupra, zorgen voor een 10 % stuggere afstelling. De carrosserie ligt 7 mm lager en de spoorbreedte is met 6 mm vergroot.

Het remsysteem is voor zien van geventileerde schijfremmen (305 mm) met Brembo remklauwen, voorzien van vier zuigers, op de vooras. Achter is de auto voorzien van schijfremmen met een diameter van 232 mm. Hierdoor komt de auto van 120 km/h tot stilstand na 38,5 meter.

De wielen zijn breder en voorzien van Pirelli banden (P ZERO) in de maat 205/45 ZR16 en O.Z. Racing 7Jx 16 inch lichtmetalen wielen van Seat Sport.

Deze kenmerken maken het mogelijk dat de auto bij hoge snelheden een goed bochtenwerk verricht en snel en betrouwbaar reageert op de behoeften van de rijder. In extreme situaties is het elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP) van onschatbare waarde. ESP en TCS kunnen door middel van een knop worden uitgeschakeld.

Naast deze veiligheidsitems is de Ibiza Cupra R standaard voorzien van een airbag voor bestuurder en voorpassagier en zijairbags.

Gelimiteerde oplage: slechts 200 gelukkigen in Europa Slechts 200 klanten kunnen de gelukkige eigenaar worden van de Seat Ibiza Cupra R. Naast de bredere wielen en banden is de auto voorzien van stootstrips in de kleur van de carrosserie en unieke uiterlijke kenmerken zoals: een rode letter R (staat voor Racing) op de grille en op de achterklep. De naam Ibiza is onder de handgreep (in de vorm van het Seat-logo) geplaatst.

Binnenin zijn de stoelen met leer en stof bekleed. Het logo van Seat Sport is terug te vinden in het stof van de achterbank. De veiligheidsriemen zijn in rood uitgevoerd, evenals de stiksels van het leren stuurwiel, de handrem en de versnellingspookbeschermer.

De R komt ook terug onder aan het middenconsole. De auto is tevens verzien van olietemperatuur- en voltmeters.

Uitrusting
De standaarduitrusting van de Cupra R is zeer uitgebreid. Airconditioning en elektronische temperatuur controle, airbags voor bestuurder en voorpassagier, zijairbags, ABS met TCS en ESP, elektrisch bedienbare ramen voor, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, alarm, radio met 8 speakers en een aansluiting voor een Cd-wisselaar in de kofferruimte.

Er is keuze uit drie carrosseriekleuren, te weten rood, geel of zwart. Het is nog niet bekend of deze auto ook naar Nederland komt.