'Openstelling kabel biedt internetgebruiker geen soelaas'

Electronic Highway Platform Nederland

'Openstelling kabel biedt internetgebruiker geen soelaas'

Vrijdag 20 oktober 2000

DEN HAAG - Het openstellen van de kabel voor concurrerende internetaanbieders biedt de internetgebruiker geen soelaas. Het kabelbedrijf moet daartoe zijn gloednieuwe, kostbare apparatuur vervangen. De huidige technische problemen en de kosten zullen eerder toenemen. Dat is de mening van VECAI-directeur drs. Toine Maes in een opinie-artikel in Trouw.

Maes wijst erop dat open toegang tot kabelnetwerken niet een Nederlandse, maar een Europese aangelegenheid is. De Europese Commissie zou voorstellen hebben klaarliggen die geen open toegang tot televisiekabelnetwerken beogen voor internet. Alleen wanneer bedrijven een groot marktaandeel hebben, moeten zij ook anderen toegang bieden tot hun netwerk. De gezamenlijke kabelbedrijven hebben 200 duizend internetabonnees, tegenover circa 3,5 miljoen consumenten die internetten via KPN, satelliet en de mobiele telecomoperators. Daarmee hebben de kabelbedrijven een marktaandeel van slechts 5,45 procent, dus geen aanmerkelijke marktmacht of monopolie, aldus Maes.

Als het kabinet de kabelbedrijven wettelijk verplicht hun netwerken open te stellen, zou dit over enkele maanden wellicht weer moeten worden teruggedraaid. Maes betwijfelt echter of de praktische en financiële gevolgen voor de kabelbedrijven terug te draaien zullen zijn.

De Mediawet is in 1997 geliberaliseerd, om kabelbedrijven te stimuleren extra diensten als internet en telefonie aan te bieden, als concurrerend alternatief voor KPN. Daarmee heeft de overheid de kabelbedrijven het vooruitzicht geboden dat na forse investeringen op termijn winst gemaakt kan worden. Het terugdraaien van deze liberalisering verdraagt zich niet met een consistent beleid dat investeerders van de overheid mogen verwachten, meent Maes.

Ook is Maes van mening dat de aantasting van de ondernemersvrijheid 'zeer zwaarwegende argumenten' vereist, die niet uitsluitend gebaseerd kunnen zijn op de veronderstelling dat de consument beter af is. Dat zou billijk zijn als de ondernemer misbruik maakt van zijn monopoliepositie. Maar daarvan is geen sprake. De consument heeft namelijk keuze uit verschillende netwerken en aanbieders. Een 'geforceerde toegang' voor andere internetaanbieders zal juist meer technische problemen met zich meebrengen, betoogt Maes. Hij benadrukt dat de klant recht heeft op een goed product tegen een redelijke prijs, en dat de problemen niet worden veroorzaakt door monopolistengedrag.

Bron: Trouw

_____ OK